شناسهٔ خبر: 125499 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ظریف: عربستان بزودی به اين درک خواهد رسيد که داعش اولين دشمن اوست

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر این که مشکل سوریه مشکل همه جهان است، ادامه داد: ما نیازمند آن هستیم که موضوعات منطقه را بازتعریف کنیم.

به گزارش «نماینده» محمدجواد ظريف وزیر امور خارجه كشورمان در انيستيتو بين المللي صلح استكهلم(سيپري) بر بازتعریف مشکلات و موضوعات بین المللی تاکید کرد.

وي افزود: مشکل افراط گرایی و تروریسم منحصر به یک منطقه نیست بلکه معضل جهانی است.

ظريف با تاکید بر این که مشکل سوریه مشکل همه جهان است، ادامه داد: ما نیازمند آن هستیم که موضوعات منطقه را بازتعریف کنیم.

وزیر امور خارجه كشورمان همچنین به لزوم بازنگری در نگرش بازنده-بازنده و تبدیل آن به برنده-برنده سخن گفت و اظهار داشت: در مناقشات بین المللی چنانچه یکی کمتر بازنده و دیگری بیشتر بازنده باشد، این چرخه همچنان ادامه خواهد یافت و هیچ گاه آرامش و امنیت محقق نخواهد شد.

ظریف با بیان این که در مذاکرات هسته ای تلاش کردیم تا مشکل را به درستی تعریف کنیم، یادآور شد: بازنگری مشکل است اما ما در مذاکرات هسته ای نشان دادیم که این کار شدنی است. باور کردن واقعیت و حرکت به سوی همکاری.

وزیر خارجه ادامه داد: در مورد خلیج فارس من مقالات زیادی در نیویورک تایمز و جاهای دیگر در مورد امنیت هسته ای منطقه نوشتم و باور دارم که یکی از مهمترین مسائلی که بتواند طرفین را در یک گفتگوی بدون مشکل یکجا جمع کند همین مسئله امنیت هسته ای است و برای همین من پیشنهاد را مطرح کردم.

وی افزود: چون الان خیلی از کشورها به دنبال ساخت نیروگاه هسته ای هستند و دیگران نمی توانند بگویند که مثلا شما نیروگاه خود را تعطیل کنید چون همه سهمی در این امر دارند. اما می توان یک کف مشخصی از درک متقابل را در نظر گرفت و منطقه را برای مدتی طولانی امن ساخت.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار داشت: من به دنبال این امر هستم و می توانم جمهوری اسلامی ایران را در گفتگوها نمایندگی کنم. پروژه البته پروژه بزرگی خواهد بود و می تواند همه را درگیر کند.

ظریف با اشاره به اختلافات ایران و عربستان گفت: در مورد مسائل بین ایران و عربستان فکر می کنم که باید بشینیم با مقامات سعودی و خیلی از سوء تفاهمها را حل و فصل کنیم چون هیچکدام با منفعت از ضرر دیگری، موفق نخواهیم شد.

وی افزود: ما باید در مورد خیل از مسائل از جمله لبنان صحبت کنیم. متاسفانه لبنانی ها در مورد مسائل خود با ما مشورت نمی کنند و من کشور دیگری را نمی توانم مثال بزنم در اینجا که مثل لبنان باشد.

وزیر خارجه ادامه داد: بر این باورم که باید شرایط را درک کنیم که مهمتر از همه نمی توان روی منافع کوتاه مدت حساب باز کرد.

ظریف با تاکید بر اینکه تروریسم هیچ منفعت کوتاه مدتی را تضمین نمی کند، اظهار داشت: ما نباید مسائل داخلی دیگران را مفری برای مانور سیاست خارجی قرار دهیم. در واقع باید با هم کار کنیم.

وزیر خارجه گفت: وقتی ایالات متحده و ایران که همدیگر را شیطان بزرگ یا محور شرارت می نامند در مسئله هسته ای به تفاهمی برسند چگونه دو کشور که از منظر جغرافیایی نمی توانند همدیگر را نادیده بگیرند؛ نمی توانند مشکلات را حل کنند.

ظریف تاکید کرد: فکر می کنم نیازمند تغییر در مناسبات هستیم اما هیچ کدام از ما برای این امر آماده نیستیم و بنابراین تا حد زیادی از تحرکات پرهیز نموده ایم.

وی بیان کرد: امیدوارم سایر همسایه های ما نیز به این درک برسند. در مورد سوریه فکر می کنم که در نهایت امر بهترین راه حل، راه حلی است که سوری ها خود مبتکر آن خواهند بود که پایدار نیز خواهد بود. اکنون دیگران از بیرون سوریه مشغول طرح پیش شرطها هستند که البته نگذاشته مردم سوریه بتوانند سر میز مذاکره مسائل خود را حل و فصل کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: ما فقط می توانیم پیشنهاد بدهیم نه اینکه بخواهیم راه حل خود را بر مردم تحمیل نماییم. فکر می کنم این تنها مانع عمده بر سر راه سوریه است و هر چه زود تر بتوانیم این مانع را از سر راه برداریم شهروندان سوری کمتری زندگی خود را از دست خواهند داد.

وزیر خارجه در پاسخ به سوال يکی از خبرنگاران غربي که پرسيد وزير خارجه عربستان از ايران خواسته است در عراق دخالت نکند، گفت: نمي دانم عراق چه ربطي به عربستان سعودی دارد اينکه مي گويند در عراق دخالت نکنيد خود اين حرف يک دخالت است.

وی ادامه داد: ما هر وفت مسولان عراقی بگويند عراق را ترک می کنيم و هر وقت مسولان عراقی بخواهند به عراق کمک می کنيم.

ظریف تاکید کرد: بزودی عربستان به اين درک خواهد رسيد که داعش اولين دشمن عربستان است.

گفتني است ظريف قرار است پس از این برنامه، در جمع ایرانیان مقیم سوئد شرکت كند.

نظر شما