شناسهٔ خبر: 125422 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

چه کسی تیر خلاص را به برجام می‌زند؟

ترامپ.کلینتون.jpg

به گزارش «نماینده» انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا به مراحل جالبی رسیده است. در شرایطی که دیگر کاملاً آشکار شده است که نامزدهای نهایی دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به ترتیب «هیلاری کلینتون» و «دونالد ترامپ» خواهند بود، هنوز هم در داخل جامعه آمریکایی حدس و گمان‌های زیادی درباره افرادی که در نهایت به عنوان نامزدهای نهایی حزب انتخاب می‌شوند، وجود دارد. با این‌ حال این تنها مردم آمریکا نیستند که در تب‌وتاب انتخابات درون‌حزبی قرار گرفته و هر روز خود را با پیگیری اخبار این انتخابات آغاز می‌کنند. به‌زعم رسانه‌های آمریکایی، ایرانیان نیز از جمله افرادی هستند که مشتاقانه این انتخابات را دنبال می‌کنند. بااین‌حال نوع نگاه ایرانیان به این انتخابات با نوع نگاه بسیاری از مردم در سراسر دنیا متفاوت است. اگر پیگیری اخبار انتخاباتی آمریکا برای مردم سایر کشورهای دنیا جنبه تفریح یا علاقه‌مندی دارد، در ایران مهم‌ترین سؤالی که دنبال می‌شود این است که نامزدهای احتمالی هر دو حزب درصورتی‌که به عنوان رئیس‌جمهور ایالات‌متحده انتخاب شوند، چه رویکردی در قبال برجام خواهند داشت و قرار است برای برداشتن تحریم‌ها یا تضمین کردن حضور آنها در اقتصاد ایران چه اقداماتی انجام دهند؟

رسانه آمریکایی آسوشیتدپرس، در گزارشی به نگرانی‌های ایرانی‌ها از کمپین‌های لجام‌گسیخته انتخاباتی برای تعیین مستأجر بعدی کاخ سفید پرداخته و دراین‌باره با اشاره به دوری گزینی چند دهه‌ای ایران از «شیطان بزرگ»، مدعی شده ایرانی‌ها این بار کمپین لجام‌گسیخته انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را با توجه به اثرات رئیس‌جمهور بعدی ايالات متحده بر زندگی‌هایشان دنبال می‌کنند. این رسانه آمریکایی با اشاره به عقد توافق هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ در سال گذشته، «برجام» را در کانون این بیم و امیدها در میان مردم ایران دانسته است. آسوشیتدپرس به اظهارنظرهای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران اشاره‌کرده است.

«دونالد ترامپ»، نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه در ماه‌های گذشته به تلخی از این توافق انتقاد کرده است. به نوشته این رسانه، نگرانی‌هایی هم در میان ایرانی‌ها از «هیلاری کلینتون»، نامزد پیشتاز حزب دموکرات وجود دارد و بسیاری از آنها می‌دانند که او در زمان حضورش به عنوان وزیر خارجه آمریکا، دیدگاه‌هایی افراطی در قبال ایران اتخاذ کرده بود.

تحلیل‌ها و گزارش‌های بسیاری در مورد نوع نگاه رئیس‌جمهور بعدی آمریکا به ‌قرارداد هسته‌ای با ایران نوشته‌شده اما نکته‌ای که در این میان مغفول مانده، نوع نگاه کنگره و تسلطش بر رئیس‌جمهور بعدی است که می‌تواند اثرات مخرب یا مثبتی در اجرای برجام داشته باشد.

هم‌اینک نیز اعضای کنگره مخالفت خود را با اجرایی شدن برجام و توافقشان برای تنگ‌تر کردن دایره تحریم‌ها، بارها اعلام کرده‌اند. طی چند هفته گذشته نیز جلسات متعددی در کنگره برپا شده که هرکدام نشان‌دهنده برنامه‌ریزی اعضای سنا و مجلس نمایندگان برای تأثیرگذاری بر برجام در زمان رئیس‌جمهوری بعدی ایالات‌متحده است.

«مارک دابوویتز»، مدیر اجرایی «بنیاد دفاع از دموکراسی»، «ژوئان زارات»، مدیر شرکت «شبکه صداقت مالی»، «مایکل المن»، از اعضای ارشد اندیشکده بین‌المللی مطالعات راهبردی و «الیزابت روزنبرگ» مدیر بخش انرژی و اقتصاد در اندیشکده مرکز امنیت جدید آمریکا به تازگی هر یک بیانیه‌هایی را در ارتباط با همین موضوع به کمیته بانکداری مجلس سنا ارائه کرده‌اند که بر روی وب‌سایت رسمی این کمیته قرار گرفت.

«دابوویترز»، بر اساس بیانیه‌ای که روی این وب‌سایت قرارگرفته، با متهم کردن ایران به انجام اقدامات برهم زننده ثبات در منطقه، از توافق هسته‌ای به دلیل عدم موفقیت در تغییر این رفتارها انتقاد کرده است. وی همچنین می‌گوید: «مقام‌های دولت آمریکا در جریان دوره بررسی کنگره در تابستان گذشته تعهد دادند که ایالات‌متحده تحریم‌های غیرهسته‌ای را اجرا خواهد کرد و با طیف کاملی از رفتارهای غیرقانونی و خطرناک ایران مقابله خواهد کرد.» «دابوویتز»، در ادامه این ادعاها نوشته است: «لازم است تحریم‌ها حمایت ایران از تروریسم، برنامه موشک‌های بالستیک، حمایت از رژیم بشار اسد در سوریه و نقض حقوق بشر را هدف قرار دهد.»

«مایکل المان» نیز در بیانیه‌اش به ارائه آمارهایی درباره برنامه موشکی ایران پرداخته است. وی پس از اشاره به منحل شدن هیئت کارشناسان تحریمی ایران در سازمان ملل به دلیل اجرایی شدن قطعنامه جدید این سازمان پس از توافق هسته‌ای می‌گوید: «با قطعنامه ۲۲۳۱ این گروه دیگر فعال نخواهد بود. آمریکا باید با شورای امنیت برای احیای این گروه همکاری کند ضمن اینکه تمرکزش را هم بر اعمال محدودیت‌های تجاری در نظر گرفته شده در قطعنامه ۲۲۳۱ قرار دهد.»

«الیزابت روزنبرگ» در بیانیه‌اش اذعان کرده که تحریم‌های باقی‌مانده واشنگتن بعد از اجرایی شدن برجام پیوستن ایران به نظام مالی بین‌المللی را کند خواهد کرد. وی می‌نویسد: «تحریم‌های باقی‌مانده علیه ایران به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک این کشور برای کسانی که در اندیشه تجارت با ایران هستند، نقش بازدارنده دارد.»

«ژوئان زارات»، نیز همانند کارشناسان دیگر بر ضرورت حفظ تحریم‌ها علیه ایران در دوران پسابرجام تأکید کرده است. به همین دلیل است که هم‌اینک برخی از رسانه‌های آمریکایی بر این عقیده‌اند که قبل از اینکه نظر رئیس‌جمهور بعدی ایالات‌متحده مهم باشد، این نظر کنگره است که باید مدنظر قرار گیرد و اولین اقدام رئیس‌جمهور آینده آمریکا در برخورد با توافق هسته‌ای، پیدا کردن راهی برای معامله یا مقابله با کنگره خواهد بود.

نظر شما