شناسهٔ خبر: 125399 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

تحرکات دبیرکل حزب «اعتدال و توسعه» در عرصه سیاسی کشور افزایش یافته است

آیا نوبخت برای سال ۹۶ مأموریت جدیدی را برعهده گرفته؟

نوبخت

هفته نامه «نماینده» - تحرکات دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در عرصه سیاسی کشور افزایش یافته است. سال گذشته «غلامعلی دهقان» با حضور در اتاق خبر «نماینده» از عدم حضور «محمدباقر نوبخت» و برخی دیگر از اعضا که در کابینه عضویت دارند، در جلسات شورای مرکزی حزب متبوعش خبر داد و گفته بود که «مسئولیت اجرایی آن هم در سطح سازمان مدیریت و سخنگویی دولت و حتی وزارت بعضی از دوستان باعث شد ما کمتر توفیق داشته باشیم به طور ملموس و فیزیکی از نظرات آنها در حزب استفاده کنیم اما از طرف دیگر فرصتی هم به وجود آمد تا نیروهای دیگری در درون حزب قد بکشند و فعال ظاهر شوند بنابراین الان می‌توانیم بگویيم نبض تپنده حزب، دفتر سیاسی، هیئت اجرايی و واحد تشکیلات است یعنی الان این سه محور خیلی فعال هستند و به عبارتی جبران عدم حضور دوستان در کابینه را این سه مجموعه انجام می‌دهد.»

تقویم سیاسی ایران به هفتم اسفند سال ۹۵ نزدیک می‌شد و با رایزنی و مذاکرات صورت گرفته سرانجام حزب اعتدال و توسعه هم به سامانه انتخاباتی اصلاح‌طلبان اضافه شد؛ از این رو چهره‌های نزدیک به این حزب همچون برادر سخنگوی دولت و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نهم که سابقه عضویت در شورای مرکزی حزب را داشتند در فهرست امید (اصلاح‌طلبان و حامیان دولت) قرار گرفتند البته پس از پیروزی در انتخابات، «کاظم جلالی» و «بهروز نعمتی» در نشست فراکسیون امید حضور پیدا نکردند و این عدم همراهی آنها صدای منتخب اول مردم تهران را در آورد.

پس از اعلام نتایج در مرحله دوم انتخابات، حزب اعتدال و توسعه که در ایام تبلیغات در کنار اصلاح‌طلبان قرار گرفته بود، نشست و برخاست‌های خود را با منتخبان آغاز و در این جلسات دبیرکل حزب حضور و سخنرانی و به عبارتی از حاشیه به متن ورود پیدا کرد. براین اساس ضیافتی به دعوت حزب اعتدال و توسعه و با حضور منتخبان مجلس دهم برگزار شد و تعدادی از اعضای شورای مرکزی حزب که هم اکنون در دولت یازدهم مسئولیت اجرایی را برعهده گرفته‌اند، در آن شرکت کردند.

فعالیت‌های دبیرکل حزب اعتدال و توسعه محدود به دیدار با منتخبان مجلس دهم نشد چنانچه او در سفرهای استانی مواضعی در حمایت از فراکسیون اصلاح‌طلبان اتخاذ و بار دیگر با تعدادی از منتخبان مجلس دیدار کرد.

نوبخت در جمع اصلاح‌طلبان استان گلستان از همراهی قطعی حزب اعتدال و توسعه با فراکسیون امید خبر می‌دهد و حمایت حزب متبوعش از لاریجانی را تکذیب می‌کند و می‌گوید: «ما به شدت به دوستان تأکید کردیم که از نظر ما فقط یک فراکسیون پذیرفته است و آن هم فقط فراکسیون امید است و تکلیف ریاست در فراکسیون مشخص شود نه در صحن.»

سخنگوی دولت از سفر به استان مازندران نیز استفاده و در نشست شورای استان مازندران حزب اعتدال و توسعه شرکت کرد، در این نشست دو نماینده جدید مجلس «عبدالله رضاییان و یوسف‌نژاد» که هر دو در لیست امید بودند، هم حضور داشتند و در حمایت از حزب سخن گفتند.

هدف از رایزنی‌های «دبیرکل حزب اعتدال و توسعه» با منتخبان مجلس دهم چیست؟

نوبخت در حالی از حمایت حزب متبوعش نسبت به تشکیل فراکسیون امید سخن می‌گوید که یک منتخب اعتدال‌گرا پس از دیدار با او خبر از احتمال تشکیل فراکسیون جدیدی در مجلس آینده تحت عنوان «فراکسیون اعتدال» داد.

«محمدباقر سعادت» منتخب اعتدال‌گرای مردم دشتستان در مجلس دهم با اشاره به تشکیل فراکسیون اعتدال‌گرایان مجلس دهم، گفت: «وکلای مردم در پارلمان دهم که خط مشی اعتدالی دارند، جلساتی را در این راستا خواهند داشت، اما تشکیل این فراکسیون تاکنون قطعی نشده است.»

منتخب مردم دشتستان در مجلس دهم، درباره نحوه تعامل اعتدال‌گرایان پارلمان دهم با دولت، گفت: «احتمالاً پس از تشکیل فراکسیون اعتدال در اساسنامه به این بحث اشاره می‌شود.»

تحرکات دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در سال پایانی دولت اعتدال افزایش یافته است، او از فراکسیون امید حمایت و با منتخبان مجلس دهم هم دیدار و گفت‌وگو کرد و ترجیح داد نقش خود را به عنوان دبیرکل حزب حامی روحانی پررنگ نشان دهد.

مواضع دبیرکل حزب اعتدال و توسعه نسبت به فراکسیون امید در حالی رسانه‌ای شد که عضو دیگر این حزب یعنی «محمود واعظی» نسبت به دخالت حامیان دولت در ترکیب مجلس و انتخاب رئیس واکنش نشان داد و گفت: «به عنوان دولت، بنای جدی دولت این است که به این امر مداخله نکند، چرا که اعتقاد ما بر این است که انتخاب رئیس و هیئت رئیسه مجلس از جمله حقوق نمایندگان مجلس است و نباید از بیرون مجلس هیچ گونه دخالتی در این امر شود.»

آیا فعالیت و رایزنی‌های محمدباقر نوبخت در جغرافیای سیاسی فقط به عنوان «دبیرکل حزب حامی رئیس دولت» انجام می‌شود؟ چرا هم اکنون این چهره نزدیک به رئیس‌جمهور از حاشیه به متن تشکیلات متبوعش ورود پیدا کرده است؟ آیا نوبخت در انتخابات سال ۹۶ مأموریت جدیدی را برعهده خواهد گرفت؟

نظر شما