شناسهٔ خبر: 125173 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

آصفی:

برای آمریکا رسیدن به توافق اولویت بود نه اجرای برجام/ تلاش آمریکایی‌ها برای استحاله و تغییر رفتار ایران

آصفی سخنگوی سابق وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه برای آمریکا رسیدن به توافق اولویت بود و اجرای برجام برای آنها مانند خود برجام اهمیت ندارد، گفت: آمریکایی‌ها اجرای برجام را با جدیت دنبال نمی‌کنند و تا بتوانند کارشکنی می‌کنند.

به گزارش «نماینده» حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در خصوص دستاوردهای برجام با بیان اینکه برجام را نباید به طور مطلق مثبت یا منفی دانست، اظهار داشت: برجام نتیجه تصمیمی بود که از سوی نظام برای مذاکره با گروه ۱+۵ و همچنین در کنار آن مذاکره با آمریکا برای حل و فصل موضوع پرونده هسته‌ای گرفته شد.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم برجام را مطلق قضاوت کنیم، چه آنهایی که موافق آن هستند و چه آنهایی که مخالف آن هستند، در ارزیابی آن دچار خطا می‌شوند، عنوان کرد: برجام نقاط قوتی داشته که مهم‌ترین آن شکستن اجماع در میان کشورهای غربی است و در کنار آن حقوق هسته‌ای ایران نیز به رسمیت شناخته شده است.

* کارشکنی‌های آمریکا قابل پیش‌بینی بود

سخنگوی اسبق دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه بعد از برجام فضای بین‌المللی نسبت به گذشته در مورد ایران کاملا متفاوت شده است، تصریح کرد: پس از برجام برخی مشکلات همچنان وجود دارد که از ابتدا نیز پیش‌بینی می‌شد و علت آن هم مشخص است.

آصفی با بیان اینکه با توجه به سابقه تاریخی آمریکا و رفتار این کشور با ایران در ۳۷ سال گذشته مشکلات و کارشکنی‌های فعلی از سوی این کشور قابل پیش‌بینی بود، گفت: من و خیلی از دیگر کارشناسان  این موضوع را در مصاحبه‌های خود قبل از برجام پیش‌بینی کرده بودیم.

* اجرای برجام برای آمریکا اهمیت ندارد

وی با تاکید بر اینکه آمریکا پیش از برجام نیاز مفرط برای رسیدن به توافق و تفاهم احساس می‌کرد، گفت: آمریکا برای اینکه به توافق برسد همه تلاش خود را کرد، اما در خصوص اجرای برجام به اندازه خود برجام احساس نیاز نمی‌کند. 

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه ادامه داد: برای آمریکا رسیدن به توافق اولویت بود و اجرا شدن برجام برای آنها مانند خود برجام اهمیت ندارد لذا اجرای برجام را با جدیت دنبال نمی‌کند و تا جایی که بتواند کارشکنی می‌کند.

* توقیف اموال ایران جیب‌بری است  

آصفی با بیان اینکه آمریکایی‌ها درصدد جابه‌جا کردن مشکلات هستند، تصریح کرد: آنها تحریم‌ها را آنجایی که امکان لغو وجود داشته لغو و در جایی که امکان لغو وجود نداشته تعلیق کرده‌اند ولی در عوض در جاهای دیگر تحریم اعمال کرده‌اند.

وی از توقیف ۲ میلیارد دلار از اموال ایران توسط آمریکا به عنوان یکی از مصادیق جابه‌جایی مشکلات توسط آمریکا نام برد و اظهار داشت: من نام این دست‌درازی به اموال ایران را جیب‌بری می‌گذارم.

* فشار به آمریکا برای اجرای تعهداتش در برجام

سخنگوی اسبق دستگاه دیپلماسی با تاکید مجدد بر اینکه نباید در برجام همه چیز را مثبت یا منفی مطلق ببینیم، عنوان کرد: در شرایط فعلی باید تلاش ما این باشد که آمریکا را چه از طریق دوستانمان مانند روسیه و چین و چه از طریق متحدانشان مانند کشورهای اروپایی تحت فشار قرار دهیم تا برجام را اجرایی کنند و به توافقی که کرده‌اند گردن گذاشته و احترام بگذارند.

آصفی با بیان اینکه موضوع مذاکره با آمریکا در خصوص دیگر موضوعات به سیاست‌های کلان کشور بازمی‌گردد، تصریح کرد: باید دید آیا این مذاکره در راستای منافع و مصالح کشور هست یا نه، اما شخصا اعتقاد دارم گفت‌وگو پیرامون موضوعات دیگر فعلا باید موکول شود به تحقق برجام، انجام تعهدات آمریکا در برجام و حل و فصل موضوع ۲ میلیارد دلار دست‌بردی که به ناحق از اموال ایران صورت گرفته است. 

وی با تاکید بر اینکه ما باید همه این مسائل را در یک ظرف ببینیم و از آمریکا بخواهیم تکلیف خود را با این موضوعات روشن کند، ادامه داد: وقتی آمریکا ۲ میلیارد دلار از اموال مردم ایران را بی‌جهت توقیف می‌کند ما چطور می‌توانیم به آنها اعتماد کنیم و در موضوعات دیگر با آنها وارد گفت‌وگو شویم.  

سخنگوی اسبق وزارت خارجه افزود: آمریکا یک سری تعهدات و یک مسئولیت‌هایی دارد که باید اول آنها را اجرایی کند و بعد وارد موضوعات دیگر شود و در خصوص برجام ۲،۳.. و ۱۰۰ صحبت شود. 

* آمریکا توان براندازی جمهوری اسلامی را ندارد

آصفی با بیان اینکه تصور نمی‌کنم آمریکایی‌ها به‌دنبال براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران باشند، گفت: این امر از این جهت نیست که آمریکایی‌ها به ما لطف دارند بلکه آنها توان براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران را ندارند. 

وی تصریح کرد: آمریکا بیشتر به‌دنبال استحاله و تغییر رفتار نظام جمهوری اسلامی ایران است، آمریکایی‌ها فکر می‌کنند تغییر رفتار نظام برای آنها کم هزینه‌تر است و اهداف آنها را تامین می‌کند. 

سخنگوی اسبق دستگاه دیپلماسی در پایان با تاکید بر اینکه آمریکا در شرایط فعلی درصدد تغییر رفتار جمهوری اسلامی است نه براندازی، خاطرنشان کرد: آمریکا می‌خواهد جمهوری اسلامی ایران وجود داشته باشد ولی چارچوب سیاست‌هایش برای آمریکا، زورگویی‌های آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی بی‌ضرر باشد و این کم هزینه‌تر هست تا اینکه بخواهد درگیر شود و جنگ براندازانه راه بیاندازد.

برچسب‌ها:

نظر شما