شناسهٔ خبر: 125156 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

بررسی پشت پرده کنایه یک روزنامه اصلاح‌طلب به منتخبین لیست امید

«عکس با عارف، رأی به لاریجانی»

همایش فرآیند قانونگذاری

هفته نامه «نماینده» - رسانه‌های اصلاح‌طلب در ایام تبلیغات انتخابات و پس از اعلام نتایج، همزمان از محمدرضا عارف و علی لاریجانی حمایت می‌کردند اما هنگام برگزاری همایش‌های منتخبان مجلس دهم که به صورت جداگانه در ساختمان سابق مجلس و نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، رویکردهای رسانه‌های زنجیره‌ای نسبت به برخی اعضای فهرست امید تغییر کرد.

انتخابات مرحله دوم، آرایش سیاسی بهارستان را مشخص کرد، فهرست امید «عارف» را گزینهاصلی جریان اصلاحات برای ریاست مجلس دانست و اصول‌گرایان هم کمیته ۷ نفره تشکیل دادند تا با رایزنی و هماهنگی با سایر اصول‌گرایان حضوری فعال در انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس دهم ایفا کنند. اما عدم حضور دو عضو فهرست امید در نخستین همایش اصلاح‌طلبان مجلس دهم به مذاق اتاق فکر جریان اصلاحات خوش نیامد. «کاظم جلالی» و «بهروز نعمتی» در اولین همایش منتخبان اصلاح‌طلب شرکت نکردند، «علی مطهری» هم تا پایان مراسم حضور نداشت و از نهاد ریاست جمهوری به ساختمان سابق مجلس رفت تا در گعدهاصول‌گرایان حضور یابد.

تعدادی از منتخبان ملت هم هنوز به صورت صریح و شفاف پیرامون حمایت از محمدرضا عارف اعلام نظر نکرده‌اند. براین اساس اتاق فکر رسانه‌های دوم خرداد ترجیح داد حمایت‌های دوگانه را به حمایت شخص عارف محدود کند. مأموریت اصلی به یکی از رسانه‌های همسو با رئیس دولت اسبق واگذار شد تا نسبت به عدم حمایت اعضای فهرست امید از عارف هشدار دهد.

اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر تهران از اعضای همسو و همفکر تعهد کتبی گرفته بودند تا در تصمیمات خیابان بهشت برمبنای نظر فراکسیون اصلاح‌طلبان شورا عمل کنند؛ همین فرآیند در انتخابات مجلس دهم تکرار شد.

مصطفی کواکبیان «دبیرکل حزب مردم‌سالاری و منتخب مردم تهران» در مناظره با حمیدرضا حاجی‌بابایی «منتخب اصول‌گرای مجلس دهم»، به صراحت از تمکین اصلاح‌طلبان مجلس به نظر فراکسیون متبوعش سخن گفت. البته مواضع این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با چراغ سبز برخی از اعضای فهرست امید مواجه نشد چراکه آنها اعلام کردند: «ما هیچ تعهدی امضا نکردیم و معتقدیم مجلس آینده سه فراکسیون خواهد داشت.»

«این مطلب را یکی از اعضای فهرست امید که از نیروهای نزدیک به رئیس فعلی مجلس شناخته می‌شود، بیان کرد.»

استراتژی اصلاح‌طلبان «حمایت از عارف» است اما برخی از اعضای فهرست و تعدادی از نمایندگان مستقل ترجیج می‌دهند از این استراتژی عبور کنند و با دو گزینهاصلی ریاست مجلس (عارف و لاریجانی) در حال مذاکره و رایزنی باشند و در نهایت خود و بدون تمکین به نظر فراکسیون امید تصمیم اتخاذ کنند.

«عکس با عارف، رأی به لاریجانی» کنایه رسانه اصلاح‌طلب به دو عضو ارشد رهروان ولایت و تعدادی از منتخبان مستقل است، افرادی که در برنامه‌ها و میتینگ‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان شرکت می‌کردند و هم اکنون در زمین علی لاریجانی بازی می‌کنند. فعالیت آنها و همچنین تعداد دیگری از منتخبان با واکنش اصلاح‌طلبان مواجه شد.

اشرف بروجردی، معاون سیاسی حزب اتحاد ملت که حزب متبوعش از تشکل‌های حاشیه‌ساز اردوگاه اصلاح‌طلبان است، نسبت به نقش آفرینی این افراد و حمایت آنها از گزینهدیگر غیر از عارف خط و نشان کشید و تأکید کرد: «اصلاً این افراد قاعدتاً باید بدانند که رأی آوری‌شان مرهون قرار گرفتن در لیست امید است و اگر در فهرست امید قرار نمی‌گرفتند یک دهم این رأی را هم امکان نداشت، بياورند. بنابراین از فرصت پیش آمده استفاده کردند و وارد لیست امید شدند.»

وی می‌گوید: «اما اگر حالا بخواهند با رأی جمعی همراهی نکنند، اعتماد عمومی نسبت به خودشان را از بین می‌برند و خودشان متضرر می‌شوند. چرا که اگر قرار بر این است که افراد بخواهند در ساختار نظام فعالیت کنند باید نشان دهند که پایبند به اخلاق و اصول و مبانی هستند.»

محمود میرلوحی «عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان» هم در تکمیل سناریوي رسانه‌های اصلاح‌طلب، گفت: «برخی نمایندگان با نردبان امید بالا آمدند اما به رأی مردم پشت کردند. کسی که در این شرایط با عارف عکس گرفته و الان به فراکسیون امید پشت می‌کند و به جریان دیگری می‌رود، پیام نا‌مناسبی خواهد فرستاد. اینها به جای اینکه وفای به عهد را ترویج و بی‌وفایی را مذمت کنند، بی‌وفایی را نشر داده‌اند.»

نزدیکی نیروهای همسو با حزب اعتدال و توسعه در فهرست امید و ساز جدایی که توسط آنها نواخته شده، صدای برخی دیگر از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب را هم درآورد.

اسماعیل ابراهیمی «دبیرکل حزب میهن اسلامی ایران» با بیان اینکه «الهه راستگوهای زمان» بسیاری را به مجلس فرستاده‌ایم، گفت: «ای‌کاش تن به یک فراکسیون فراگیر می‌دادیم و به ‌جای اینکه راستگوهای زمان را وارد لیست امید کنیم تا به ما پشت‌پا بزنند، به همان فراکسیون بسنده می‌کردیم و هیچ‌وقت شاهد رقابت عارف عزیز با لاریجانی نمی‌شدیم.»

وی ضمن انتقاد شديد از حزب اعتدال و توسعه، می‌گوید: «حزب اعتدال و توسعه‌ای که دبیرکلی آن را سخنگوی دولت روحانی بر عهده دارد، زمان انتخابات آمده و با ما (اصلاح‌طلبان) توافق کرده است، بنابراین امروز به چه حقی به ما پشت‌پا می‌زند؟ رنجیده‌خاطر از این حرکات بد سیاسی هستیم.»

با توصیف مواضع اصلاح‌طلبان و حامیان دولت باید منتظر انشعاب این دو گروه در پارلمان آینده باشیم، هنوز مجلس دهم آغاز به کار نکرده که ساز جدایی و انشعاب نواخته شده است به همین جهت دود سفیدی از فراکسیون امید مشاهده نخواهد شد حتی با تغییر استراتژی رسانه‌های اصلاح‌طلب.

نظر شما