شناسهٔ خبر: 125078 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

تحلیل امیرحسین قاضی‌زاده دربارۀ ریاست مجلس دهم از زاویه‌ای فراسوی معادلات داخلی بهارستان

روحانی انتخابات ۹۶ را قربانی ریاست مجلس نمی‌کند

قاضی زاده/2 نماینده مردم مشهد با اشاره به نشست منتخبان اصول‌گرایی مجلس دهم، خاطرنشان کرد: اکثریت منتخبین مجلس دهم به ریاست علی لاریجانی به مجلس دهم اقبال نشان دادند

به گزارش «نماینده» پس از پایان انتخابات مجلس، نشست و برخواست منتخبان ملت برای تعیین رئیس مجلس آغاز شده است از این رو اصولگرایان و اصلاح‌طلبان جداگانه نشست‌های داخلی خود را تشکیل دادند تا تکلیف کرسی ریاست مجلس مشخص شود.

اصول‌گرایان که در زمان انتخابات، در قالب شورای ائتلاف اصول‌گرایان وارد عرصه رقابت شده بودند بعد از اعلام نتایج و مشخص شدن آرایش سیاسی مجلس آینده، همچنان بر همگرایی تاکید می کنند به همین جهت  اولین نشست فراگیر اصول‌گرایان مجلس دهم با حضور آیت الله موحدی کرمانی و علی لاریجانی در ساختمان سابق مجلس برگزار شد.  به گفته منتخب مردم مشهد در مجلس دهم، در آن نشست کار انتخاب رئیس مجلس دهم به نوعی تمام و اعضا، به ریاست علی لاریجانی بر مجلس آینده اقبال نشان دادند.

«انتخاب رئیس مجلس، فراکسیون‌های فعال و حمایت دولت از «عارف-لاریجانی» این روزها به صورت گسترده از سوی کنش‌گران سیاسی و منتخبان مجلس دهم مطرح می شود؛ براین اساس برآن شدیم این پرسش‌ها را با «سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی» نماینده مردم مشهد در مجلس نهم و عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی که با اکثریت آراء به مجلس دهم راه یافت در میان بگذاریم.

نماینده مردم مشهد با اشاره به انتخاب رئیس مجلس دهم، و تلاش اصلاح‌طلبان برای ریاست محمد رضا عارف، می گوید: معتقدم برنده این کارزار علی لاریجانی است به دلیل اینکه او (لاریجانی) ابزاری دارد و حتی نوع کارش به گونه ای است که از پس عارف هم بر می آید.

قاضی زاده هاشمی در ادامه درخصوص حمایت دولت از گزینه عارف یا لاریجانی، اظهارداشت: بعید بدانم حسن روحانی ریاست جمهوری آینده(سال ۹۶) را قربانی ریاست مجلس کند، اگر پشت لاریجانی بخواهد قرار گیرد به احتمال زیاد حمایت اصلاح طلبان و دگراندیشان را در انتخابات آتی ریاست جمهوری از دست می‌دهد و منجر به سوقط او می‌شود.

وی در عین حال افزود: حتی اگر از این دید نگاه کرد که دولت برخلاف میل باطنی خود از ریاست محمد رضا عارف حمایت کند، به نظر بنده باز علی لاریجانی رئیس مجلس خواهد شد.

نماینده مردم مشهد با اشاره به نشست منتخبان اصول‌گرایی مجلس دهم، خاطرنشان کرد: اکثریت منتخبین مجلس دهم به ریاست علی لاریجانی به مجلس دهم اقبال نشان دادند.

قاضی زاده هاشمی، برگزاری نشست منتخبان اصلاح‌طلب و اصول‌گرا را وزن کشی سیاسی عنوان کرد و گفت: البته اکثریت منتخبین مجلس دهم درنشست فراکسیون فراگیر حضور داشتند. البته اصلاح‌طلبان پیش روی خود هم یک فرصت به دست آوری تنفس گاه می‌بینند به همین جهت نمی‌خواهند آن را از دست دهند اما نشست فراگیر اصول‌گرایان کار انتخاب رئیس مجلس دهم را تمام کرد.

نقش آفرینی فراکسیون‌های فعال در مجلس آینده پرسش دیگر ما از قاضی زاده هاشمی بود.

نماینده مردم مشهد در مجلس بر همفکری اصول‌گرایان مجلس دهم تاکید کرد و اظهارداشت: به اعتقاد من وزن فراکسیون اصول‌گرایان بیشتر است البته آنچه مهم است و باید برآن اشاره کرد این است که اعضا بتوانند با یکدیگر همفکری و به عبارتی برای مسائل مربوط به مجلس دهم تصمیم گیری کنند.

قاضی زاده هاشمی همچنین در خصوص فراکسیون های مجلس دهم نیز می‌گوید: ما در مجلس آینده با دو فراکسیون اصلی روبه‌رو خواهیم بود ضمن اینکه این احتمال هم می‌رود که داخل دو  فراکسیون، خرده فراکسیون‌های دیگری شکل بگیرد اما با این حال معتقدم آرایش نیروهای سیاسی در ایام انتخابات به داخل مجلس هم منتقل می‌شود.

وی فراکسیون «اصول‌گرایان» و فراکسیون «اصلاح‌طلبان و اعتدال» را دو فراکسیون اصلی مجلس آینده خواند.

 

 

نظر شما