شناسهٔ خبر: 125040 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

مواجهه با آسیب‌های اجتماعی در کلان‌شهرها

فاطمه رهبر متأسفانه تاکنون هر دولتی که مسئولیت اجرایی را برعهده گرفته نسبت به موضوع زیرساخت‌ها کم توجه بوده یا سلیقه‌ای و بخشی نگاه کرده‌ است

«نماینده» فاطمه رهبر/ علل و عوامل آسیب‌های اجتماعی باید بررسی شود تا متوجه شویم چرا آسیب‌های اجتماعی به وجود می‌آیند؟ و چه عواملی باعث تشدید و شتاب این آسیب‌ها می‌شود؟ البته این موارد باید در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی واکاوی شود، در این صورت ما می‌توانیم با شناسایی جامعه هدف، به راحتی مشکل را حل‌وفصل یا از بروز آن معضلات جلوگیری کنیم.

نگارنده براین باور است که با ارائه راهکارهایی برای جامعه، افراد و خانواده‌ها می‌توانیم، زیرساخت‌های آن را مشخص کنیم و با تعریف مشخص می‌توانیم قبل از بروز آسیب‌ها از آن جلوگیری کنیم البته باید به این نکته هم اشاره کرد «متأسفانه تاکنون هر دولتی که مسئولیت اجرایی را برعهده گرفته نسبت به موضوع زیرساخت‌ها کم توجه بوده یا سلیقه‌ای و بخشی نگاه کرده‌ است»، به همین جهت به نظر می‌آید که بیکاری و فقر و نداشتن مهارت و همه موارد ذکر شده نوک پیکان را به سمت خانواده می‌برد. از سوی دیگر صدها ماهواره، توسط غرب و آمریکا با هدف استکباری خود تولید برنامه و سرمایه‌گذاری می‌کنند.

چرا؟ مشخص است! برای آنکه بتوانند تأثیرات خود برفرهنگ و نفوذ فرهنگی را صورت دهند.

جلسات متعددی هم در مجمع نمایندگان تهران طی ادوار «هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی» با مسئولان مختلف از استانداری، تا نهادهایی چون بهزیستی، کمیته امداد، وزارت کشور و نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌ها داشته‌ایم، در رابطه با موضوع آسیب‌های اجتماعی، آمارهای تکان دهنده‌ای نسبت به این معضلات ارائه شد.

از سوی دیگر باید اذعان داشت پدیده آسیب‌های اجتماعی زندگی مردم را به ویژه در کلان‌شهرهای بزرگ چون تهران تهدید می‌کند و یکی از دلایل بروز این آسیب‌ها، وسعت جغرافیایی و اقلیمی است.

یادآوری این نکته نیز خالی از لطف نیست که مطلبی از مقام معظم رهبری در سفر به خراسان شمالی شنیدم که ایشان فرمودند: «اگر بخواهیم انقلاب را در یک کلمه تعریف کنیم، بنده می‌گویم، پیشرفت. این پیشرفت را می‌توان در دو بعد بررسی کرد. یک بعد نرم‌افزاری است و دیگری سخت‌افزاری. در بعد سخت‌افزاری علم و اختراع، صنعت و اقتدار سیاسی و بین‌المللی و نظامی است که این موضوعات کاملاً مشخص است. اما در بعد نرم‌افزاری آن موضوع سبک زندگی است.»

باید توجه داشته باشیم اگر ما بخواهیم تعریفی از سبک زندگی ایرانی و اسلامی داشته باشیم، باید بدانیم آیا زندگی ما منطبق با الگوی ایرانی و اسلامی است؟ از کوچکترین رفتارهای فردی تا رفتارهای اجتماعی چون سخن گفتن، غذا خوردن، پوشیدن و مراودات اجتماعی در محیط کار و دانشگاه و ... همه آنها نشأت گرفته از احکام دینی و توصیه‌های دینی است؟

به اعتقاد نگارنده چون ما از سبک زندگی ایرانی- اسلامی دور شده‌ایم، آسیب‌های اجتماعی بیشتری را پذیرا شده‌ایم.

در همین مجمل باید به گزارشی که پیرامون همین حوزه ارائه شده بود، اشاره کرد. اخیراً گروهی از مسئولان گزارش مبسوطی را در رابطه با آسیب‌های اجتماعی خدمت مقام معظم رهبری ارائه کردند و معظم له نسبت به گزارش‌های تکان دهنده‌ای که مطرح شد، بسیار متأثر شدند؛ نهایتاً در این جلسات متمادی ضرب الاجلی برای دستگاه‌های متولی در این رابطه تعریف شد که در کوتاه مدت بتوانند این معضلات را ساماندهی کنند؛ در حقیقت تمامي دستگاه‌ها باید در رابطه با ساماندهی و ارائه راهکارهای عملی برای کاهش این معضلات تلاش‌های مضاعفی را داشته باشند تا بتوانند این وضعیت را سامان دهند. البته باید به صراحت اعلام کرد در این رابطه مجلس آمادگی داشته و دارد تا با ایجاد هماهنگی در جهت رفع این موانع، مسیر را هموار کند اما با توجه به عمر باقی مانده از مجلس نهم انتظار می‌رود اولویت مجلس دهم رسیدگی به این معضلات باشد.

* نماینده تهران در مجلس نهم

برچسب‌ها:

نظر شما