شناسهٔ خبر: 124989 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

آیا خواب کلوپ های سیاسی اصلاحات برای بهارستان نشینان تعبیر می شود؟

همایش منتخبان

هفته نامه «نماینده» - هفته گذشته بود که منتخبان ملت در مجلس دهم همایش دو روزه‌ای تحت عنوان «فرآیند قانون‌گذاری و راهکارها» در ساختمان مجلس قدیم برگزار کردند، در روز نخست، پس از پایان همایش سراسری، نشست فراکسيون فراگير دهمين دوره مجلس با حضور آیت‌الله موحدی کرمانی، علی اردشیر لاریجانی و منتخبان اصول‌گرای مجلس تشکیل شد و رئیس کنونی بهارستان در سخنانی با بیان اینکه نيازي به راهبري پدربزرگ‌ها نيست، تصریح کرده بود: «تقسيم‌بندي‌هاي کنوني جناحي در کشور بيشتر شبيه کلوپ‌هاي سياسي است.»

سخنان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و همچنین منتخب مردم قم و رئیس فعلی مجلس درحالی منتشر شد که فراکسیون امید در همان روز و ساعت در محل نهاد ریاست جمهوری همایش «امید» را با حضور منتخبان اصلاح‌طلب مجلس دهم و حامیان دولت تشکیل داد، تعدادی از اعضای کابینه در گعده اصلاح‌طلبان حضور و به ایراد سخنرانی پرداختند. به همین جهت نمی‌توان از دور خیز دولتی‌ها برای پاستوریزه کردن بهارستان به سادگی عبور کرد. البته «مجید انصاری» و چهره‌های نزدیک به رئیس دولت تدبیر و امید پیش از این بارها تأکید کرده بودند که: «دولت در انتخابات و انتخاب رئیس مجلس دخالت نخواهد کرد اما با این حال کنار هم قرار دادن مواضع برخی از دولتمردان حاکی از تمایل آنها جهت شکل‌گیری مجلس همسو و حامی دولت بود.»

اسحاق جهانگیری «معاون اول دولت یازدهم» سال گذشته در جمع همفکران و یاران خود در حزب کارگزاران سازندگی به صراحت گفته بود: «باید به یک همگرایی بین اصلاح‌طلبان معتدل و اصول‌گرایان اصیل اندیشید. باید به‌دنبال یک مجلس معتدل بود. اگر هدف این باشد برای پیدا کردن کاندیداها به مشکل برنمی‌خوریم. به همین دلیل می‌گویم که نقش کارگزاران مهم و مؤثر است. نباید گذاشت زاویه‌ای به وجود بیاید.»

روحانی هم که هفته گذشته میزبان منتخبان مجلس دهم در نهاد ریاست جمهوری بود، سال گذشته در جمع استانداران و فرمانداران کشور ضمن انتقاد از شورای نگهبان گفته بود: «به عنوان دولت اعتدال دل‌مان می‌خواهد معتدلان بروند مجلس و این آرزوی ماست.»

هم اکنون و بعد از ترسیم آرایش سیاسی مجلس دهم، دولت بر حضور یکی از منتخبان اصلاح‌طلب که آراي او توسط شورای نگهبان ابطال شد، تأکید می‌کند بنابراین پرونده او به شورای حل اختلاف قوا فرستاده شد تا تکلیف این کرسی سبز بهارستان هم مشخص شود. بدون شک پاستوریزه کردن بهارستان از سوی دولت با فراکانس مثبت روبه‌رو نخواهد شد و نمایندگان هم از آن استقبال نخواهند کرد.

سید کمال سجادی «سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری» در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده»، دولت را از پاستوریزه کردن مجلس پرهیز داد و با بیان اینکه براساس قانون دولت باید وظایفی را که برعهده دارد انجام دهد، گفت: «ما با تفکیک قوا روبه‌رو هستیم براین اساس دولت وظایفی و مجلس نیز وظایفی برعهده دارند.»

وی اظهارداشت: «مجلس دهم باید از حاشیه‌پردازیها پرهیز کند و در مسائل سیاسی به اصل مطلب بپردازد و به ویژه در قبال مسائل مربوط به سیاست داخلی خویشتندارانه عمل کند.»

این فعال سیاسی، اولویت‌های اصلی مجلس آینده را رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی خواند و با بیان اینکه دورخیز مجلس دهم به مسائل سیاسی منجر به فاصله‌گیری از این اولویت‌ها خواهد شد، گفت: «معتقدیم مجلس دهم باید با ساماندهی قوانین و نظارت بر پیشبرد مسائل اقتصادی و همچنین حفظ تعامل با دولت به وظیفه خود در بهبود وضع اقتصادی کشور عمل کند.»

مهمترین تبعات پاستوریزه کردن بهارستان، دور شدن از اولویت‌های اصلی نهاد قانون‌گذاری است. حال این پرسش مطرح می‌شود «حضور دولتی‌ها و برخی بازماندگان سیاسی اصلاحات در تولد فراکسیون امید» به منزله هدایت فراکسیون جریان اصلاحات از بیرون مجلس ارزیابی می‌شود؟

پاسخ به این پرسش را قبل از برگزاری نخستین همایش منتخبان اصلاح‌طلب توسط برخی از چهره‌های شاخص و حاشیه ساز دوم خردادی‌ها داده شده است.

«تشکیل اتاق فکر» در بیرون مجلس

این عنوانی بود که صاحب نظران سیاسی اصلاح‌طلب در قبال همفکرانشان در بهارستان مطرح کرده بودند.

فائزه هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با هفته‌نامه «اصلاح‌طلب و ارگان مطبوعاتی حزب کارگزاران»، برنامه‌ریزی برای تشکیل اتاق فکر را علنی کرده و می‌گوید: «احزاب اصلاح‌طلب برای مجلس باید اتاق فکر تشکیل دهند»؛ دختر هاشمی رفسنجانی در توجیه چرایی تشکیل اتاق فکر به کشورهای توسعه یافته اشاره و می‌افزاید: «در کشورهای توسعه یافته که احزاب کارکرد واقعی دارند، اتاق فکری دارند که درباره موضوعات مختلف برنامه‌ریزی می‌کنند و حتی گاهی ممکن است دستور العمل صادر کنند اگر احزاب اصلاح‌طلب چنین اتاق فکری تشکیل دهند بسیار عالی است.»

«داود سلیمانی» از اعضای شورای مرکزی حزب منحله مشارکت و نماینده مجلس ششم نیز تشکیل اتاق فکر برای نمایندگان منتخب تهران را ضروری توصیف می‌کند؛ به گفته وی، وجود اتاق فکر برای نمایندگان منتخب تهران، همانند آب، هوا و خوراک است که بدون آن نمی‌توانند، زنده بمانند.

محمدرضا تاجیک «تئورسین اصلاح‌طلب» هم براین باور است: «اصلاح‌طلبان در شرایط سخت، لیستی از نیروهای نسبتاً جوان و ناشناخته را ارائه کردند، موضوعی است که من خیلی نسبت به آن دغدغه دارم و باید برای آن فکری کرد و الآن فکر می‌کنم در این شرایط حساس تاریخی این وظیفه بر دوش کسانی گذاشته شده است که هنوز عده‌ای از آنها به بلوغ لازم سیاسی نرسیده‌اند و تجربه بازی سیاسی در شرایط پیچیده را ندارند و ممکن است نتوانند انتظارات را به‌نحو احسن انجام دهند. فکر نمی‌کنم افرادی که به ائتلاف اصلا‌ح‌طلبان آمده‌اند در آینده منش اصلاح‌طلبی داشته باشند.»

کنار هم قرار دادن مواضع اصلاح‌طلبان، تشکیل پازل مجلس در سایه یا اتاق فکر اصلاح‌طلبان در بیرون مجلس را تکمیل می‌کند، حضور برخی چهره‌های حاشیه ساز در تصمیم‌گیری اصلاح‌طلبان زنگ خطر است؛ بنابراین چند شماره پیش هفته‌نامه «نماینده» در گزارشی با عنوان «سیاسی شدن، در کمین مجلس دهم!» به اولویت‌های مجلس آینده و آفت‌های سیاسی شدن آن پرداخت.

اکنون باز باید نسبت به سیاسی شدن مجلس آینده هشدار داد؛ اتاق فکری که برخی یک ضلع آن را دولت و ضلع دیگر را به جریان اصلاح‌طلب اختصاص می‌دهند. این روزها برای جریان اصلاح‌طلب و نظریه‌پردازان آن مهم است.

اسدالله بادامچیان «عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و نماینده پیشین مجلس» هم نسبت به شکل‌گیری این اتاق واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید: «امروز اصلاح‌طلبان خودشان قبول دارند که ۳۰ نفری که در تهران رأی آوردند، توانمندی لازم را ندارند تا جایی که یکی از فعالین اصلاحات گفته بود ما باید یک اتاق فکر برای این ۳۰ نفر راه بیندازیم یا اینکه باید پارلمان در سایه تشکیل دهیم.»

به اعتقاد وی این شکل از پیشنهادات توهین به ۳۰ نماینده تهران است زیرا نمایندگان خودشان عقلشان می‌رسد که باید چه کاری انجام دهند و اگر اصلاح‌طلبان قرار است برای نمایندگان منتخب تهران، تیم و اتاق فکر بگذارند و پارلمان در سایه تشکیل دهند، درواقع در معرفی این افراد به مردم خلاف کرده‌اند زیرا باید افرادی توانمندتر انتخاب می‌کردند.

مجلس دهم از هشتم خرداد فعالیت خود را رسماً آغاز می‌کند اما قبل از به صدا درآمدن زنگ مراسم افتتاحیه، نظریه‌پردازان و کنشگران سیاسی اصلاح‌طلب خواب‌های خود برای مجلس آینده را تعبیر می‌کنند، خواب‌هایی که حاوی پیام‌ها و خط‌دهی‌هایی از بیرون مجلس به وکلای ملت است، این اتفاق در حال رخ دادن است و برای منتخبان خوشایند نخواهد بود.

نظر شما