شناسهٔ خبر: 124902 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

«نماینده» گزارش می دهد؛

از دمیدن بر آتش فتنه‌ها تا پدرخواندگی فراکسیون امید

موسوی لاری "مردم با هدایت‌های داهیانه مقام معظم رهبری از دو فتنه عبور کردند اما مروری بر مواضع چهره‌های حاشیه‌ساز اصلاح‌طلب همانند موسوی لاری نشان می‌دهد چهره‌های جنجالی هم‌اکنون بنا به خواست برخی چهره‌های مردود در فتنه ۸۸، در متن جریان اصلاحات بازی می کننددر صورتی که نقش‌آفرینی آنان منجر به حاشیه‌سازی‌های زیادی در فضای سیاسی کشور و بخصوص در اردوگاه متبوع آن‌ها خواهد شد".

گروه سیاست«نماینده»- مجمع روحانیون مبارز، از تشکل‌های حاشیه‌ساز جریان اصلاحات شناخته می‌شود. برخی اعضای این تشکل روحانی در فتنه‌های ۷۸ و ۸۸ با مواضع جنجالی به آتش فتنه دمیدند و پس از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید بر تحرک و نقش‌آفرینی بازیگران جریان متبوعشان در جغرافیای سیاسی تأکید کردند.

عبدالواحد موسوی لاری «عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز و وزیر کشور دولت اصلاحات» از جمله اعضای این تشکل است که در فتنه‌های ۷۸ و ۸۸ ضمن حمایت از عملکرد فتنه گران، بر طبل قانون‌گریزی کوبید و هم‌اکنون نیز نسبت به رأی مردم در انتخابات مرحله اول و دوم مجلس دهم حساسیت نشان می‌دهد و می‌گوید: «شورای عالی تردید ندارد رأی مردم در انتخابات تغییرات را دنبال می‌کرد، بنابراین اگر در مدیریت مجلس تغییری حاصل نشود، بی‌احترامی و بی‌اعتنایی به رأی مردم تلقی می‌شود».

این عضو جنجالی و حاشیه‌ساز مجمع روحانیون مبارز پیش از تشکیل شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، ریاست شورای راهبردی اصلاح‌طلبان را بر عهده گرفت، اما دیری نپایید که این شورا به شورای عالی با ریاست محمدرضا عارف، «معاون اول دولت اصلاحات» تغییر نام و ساختار داد. بااین‌حال او نایب‌رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان شد و در اولین نشست همایش امید با حضور منتخبان اصلاح‌طلب در نهاد ریاست جمهوری شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

فردی که حتی سال گذشته و قبل از آغاز تبلیغات مجلس از نهاد تأثیرگذاری همچون شورای نگهبان عبور می‌کرد امروز مدعی است «که باید به رأی مردم احترام گذاشته شود.» از این رو با توجه به مواضع موسوی لاری بعد از انتخابات مجلس دهم و نقشی که وی هم‌اکنون بنا بر درخواست رئیس دولت اصلاحات، در جریان متبوعش بر عهده گرفته است، بازخوانی کنش و واکنش‌های این عضو مجمع روحانیون در فتنه‌های  ۷۸ و ۸۸ خالی از لطف نیست.

** فتنه ۷۸ و تحرکات وزیر کشور دولت اصلاحات

تیرماه ۱۳۷۸ که بی‌بندوباری‌های رسانه‌ای نشریات زنجیره‌ای به اوج رسیده بود و «سلام» بهانه‌ای برای علنی شدن نفوذ عناصر معاند و برانداز به درون دانشگاه‌ها شد و فضای دانشگاه‌ها به تشنج و التهاب کشیده شده بود، وزیر کشور دولت اصلاحات در مقام تصدی وزارت کشور نه‌تنها به مقابله با جریان برانداز و اغتشاش‌گر نپرداخت بلکه با اقدامات و فرامین خود منجر به مشتعل‌ شدن آتش اغتشاش و فتنه ۷۸ شد.

۱۸ تیر ۷۸ که اراذل وابسته به تندروهای مدعی اصلاح‌طلبی در کوی دانشگاه «هل‌من‌مبارز» می‌طلبیدند، موسوی لاری در مقام وزارت کشور بجای سازمان‌دهی نیروهای انتظامی برای تأمین امنیت، دستور خروج نیروهای انتظامی از کوی دانشگاه را صادر کرد و بدین ترتیب به گسترده شدن دامنه اغتشاشات یاری رساند!

در همان روز یعنی ۱۸ تیتر ساعت ۱۹، وزیر کشور به همراه مصطفی معین «وزیر وقت علوم» در جمع دانشجویان حاضر می‌شوند اما به موسوی لاری حمله می‌کنند، تصاویر حمله به وزیر کشور دولت اصلاحات در رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های زنجیره‌ای منتشر شد.

موسوی لاری وزیر وقت کشور و رئیس شورای امنیت کشور در آن مقطع حساس و مهم نه‌تنها در جهت آرام کردن فضا گامی برنداشت، حتی در صبح ۱۹ تیر با حضور در دانشگاه و سخنرانی تحریک‌آمیز، شعله‌های خشم آنان (معترضین، تعدادی از دانشجویان) را شعله‌ور ساخت؛ به‌گونه‌ای که بار دیگر گروه‌هایی سازمان‌یافته از محوطه کوی خارج ‌شده و در خیابان کارگر ضمن ضرب و شتم مردم و ایراد خسارت به اموال عمومی، درگیری‌های پراکنده‌ای را با نیروهای انتظامی مستقر در اطراف کوی دانشگاه شکل می‌دهند.

تأثیرگذاری موسوی لاری در بحرانی‌تر شدن اوضاع فقط به سخنرانی در دانشگاه ختم نشد. سردار فرهاد نظری، فرمانده وقت نیروی انتظامی تهران بزرگ، در کتاب خود، «برای تاریخ» دراین‌باره می‌نویسد: «با توجه به گستردگی آشوب و شورش در حساس‌ترین مناطق پایتخت در ۱۸ تیر ۱۳۷۸ دستور عدم هرگونه برخورد با تظاهرکنندگان و آشوبگران از سوی موسوی لاری وزیر کشور ابلاغ گردید و ۴۸ ساعت به طول انجامید».

در این مدت آشوبگران و اراذل‌واوباش نقاب‌دار تحت حمایت بعضی از مدعیان اصلاحات، آزادانه هر کاری که دلشان می‌خواست انجام می‌دادند از قبیل دایر کردن پست‌های ایست و بازرسی، خلع سلاح بعضی از مأمورین گشت‌های انتظامی، ضرب و شتم و مجروح ساختن بسیاری از مردم و کارکنان شریف نیروی انتظامی و ...»

البته نمی‌توان نقش معاون سیاسی وزیر کشور دولت را نادیده گرفت، مصطفی تاج‌زاده «معاون سیاسی مجموعه تحت مدیریت موسوی لاری» هم با اظهارات و اقدامات نامطلوب، تحریک‌آمیز و غیرمنطقی خود، در هدایت اغتشاشات کوی دانشگاه نقش اساسی و بی‌بدیلی را ایفا کرد، به‌گونه‌ای که وی مدام بین وزارت کشور و کوی دانشگاه در حال رفت‌وآمد بودند و با آن سخنرانی‌های تحریک‌آمیز، سرعت و شیب این آشوب‌ها را تندتر می‌کرد.

سرانجام فتنه ۷۸ با حضور گسترده مردم در ۲۳ تیر خنثی شد، حجت‌الاسلام حسن روحانی «دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی» سخنران این مراسم بود.

**فتنه ۸۸، موسوی لاری در متن قرار داشت

فتنه ۷۸ به آرشیو انقلاب سپرده شد اما تحرکات اصلاح‌طلبان حاشیه‌ساز، پایان نیافت؛ چنانچه موسوی لاری بعد از پایان فعالیت دولت اصلاحات، همسو با نیروهای تندرو جریان متبوعش (مشارکت-مجاهدین) جهت حضور در انتخابات سال ۸۸ که منجر به فتنه عظیم شد، برنامه‌ریزی کردند.

در ایام فتنه ۸۸ نیز، موسوی لاری در کسوت یکی از اعضای مجمع روحانیون مبارز، نقش پررنگی در هدایت فتنه‌گران به ساختارشکنی داشت؛ نامه‌ای که وی به همراه «محتشمی پور» به مقصد شورای نگهبان نوشت و در آن ضمن مشروعیت زدایی از انتخابات ریاست جمهوری دهم، خواستار ابطال نتایج آن انتخابات شد، گواهی بر نقش‌آفرینی موسوی‌لاری در فتنه آمریکایی_اسرائیلی ۸۸ است.

در بخشی از این نامه تحریک‌آمیز آمده بود: «آیا تعداد ۳۹ میلیون و چند صد هزار نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند؟ آیا نتیجه اعلام‌شده توسط وزارت کشور با صورت جلسات و محتوای صندوق‌ها منطبق است؟ و ... »

سید مرتضی نبوی «عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام» می‌گوید: موسوی لاری و محتشمی در نامه خود، تطبیق ته برگ‌ها با ثبت‌احوال را درخواست کرده بودند که البته آن نامه نیز درخواست‌های دیگر داشت ولی زمانی که از آن ۲ نفر سؤال شد که آیا شما به‌عنوان نماینده موسوی این نامه را می‌نویسید، آن‌ها بیان کردند که این نامه به‌صورت مستقل نوشته شده است.

نشریه «رمز عبور» در بررسی فتنه ۸۸ آورده بود: موسوی لاری در (۸۸/۴/۱۳) می‌گوید: بالاخره آقای خامنه‌ای هم وارد یک چالش شده است که اگر حواسش جمع نباشد، ممکن است این شتر درب خانه ایشان هم بخوابد و فقط قرار نیست درب خانه هاشمی بخوابد. حالا احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور قانونی شده و مشکلی ندارد و هر چه هست متوجه آقای خامنه‌ای است.

همچنین آورده است که در تاریخ (۸۸/۴/۲۸) موسوی لاری پیشنهاد می‌دهد در انتهای بیانیه وقت این‌گونه بیان شود: «ای ملت شریف ایران به انتخابات مخدوش و به دولت برآمده از آن صحه نگذاریم و در این راه گام نخست باید پیشنهادهای آیت‌الله هاشمی تلقی شود».

رمز عبور به نقل از سایت نوروز وابسته به حزب منحله و غیرقانونی مشارکت همچنین می‌نویسید که لاری در تاریخ (۱۱/۴/۸۸) پیشنهاد می‌دهد: «ما باید از سپاه و بسیج و شورای نگهبان که برخلاف قانون عمل کرده‌اند، شکایت کنیم و این همان زنده نگه داشتن فضای فعلی است».

** هجمه موسوی لاری به شورای نگهبان

عبور موسوی لاری از نهادهای تأثیرگذار محدود به فتنه ۷۸ و ۸۸ نبود، عضو مجمع روحانیون مبارز در آستانه انتخابات مجلس دهم با حضور در برنامه‌ها و همایش‌های اصلاح‌طلبان سناریو از پیش تعیین شده خود یعنی هجمه به شورای نگهبان را اجرا می‌کرد.

او با حضور در همایش سراسری اصلاح‌طلبان، کنگره حزب مردم‌سالاری و همایش حزب مردم‌سالاری به شورای نگهبان حمله کرد.

وزیر کشور دولت اصلاحات با انتقاد از مسئله احراز صلاحیت‌ها در شورای نگهبان مدعی شده بود: این‌طور نباید باشد که یک فیلتر بگذاریم و بگوییم ما احراز نکردیم. اصلاً چه کسی گفته است که تو باید احراز کنی؟ قانون به تو نگفته است که باید احراز کنی، قانونی که این موضوع را به تو می‌گوید را از کجا آورده‌ای؟

او اخیراً در اظهارنظری ضمن عبور از نظر نهایی هیئت حل اختلاف قوا پیرامون پرونده مینو خالقی، گفت که: من اولین فردی بودم که در ایام تعطیلات نوروز وقتی شنیدم شورای نگهبان این تصمیم را گرفته نظر خود را گفتم طبق قانون بعد از اتمام انتخابات شورای نگهبان یا هیئت نظارت و هیئت اجرایی باید کار را در مسیر خود قرار دهند طبق قانون بعد از پایان انتخابات هیئت اجرایی و فرماندار باید اعتبارنامه را صادر کنند و به وزارت کشور بفرستند و از آنجا هم به مجلس برود اگر هیئت نظارت و اجرایی و فرماندار استنکاف کردند، وزیر کشور اعتبارنامه را امضا می‌کند.

مردم با هدایت‌های داهیانه مقام معظم رهبری از دو فتنه عبور کردند اما مروری بر مواضع چهره‌های حاشیه‌ساز اصلاح‌طلب همانند موسوی لاری نشان می‌دهد چهره‌های جنجالی هم‌اکنون بنا به خواست برخی چهره‌های مردود در فتنه ۸۸، در متن جریان اصلاحات بازی می کننددر صورتی که نقش‌آفرینی آنان منجر به حاشیه‌سازی‌های زیادی در فضای سیاسی کشور و بخصوص در اردوگاه متبوع آن‌ها خواهد شد.

 

نظر شما