شناسهٔ خبر: 124899 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«حسینعلی حاجی دلیگانی» مسائل حوزة انتخابیه‌اش را برای «نماینده» تشریح کرد:

مسئله، وجود جوانان تحصیل کرده خانه نشین است

حسینعلی حاجی‌دلیگانی431

در گفت‌وگویی که «حسینعلی حاجی دلیگانی» نماینده دوره نهم مجلس و منتخب مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس دهم با هفته‌نامه «نماینده» داشت، به صنایعی اشاره کرد که با وجود فعالیت و رشد آنها در منطقه، به دلیل جذب نیروی غیربومی، نه تنها نتوانستند مشکل بیکاری جوانان را حل کنند بلکه مشکلات زیست محیطی را برای مردم به ارمغان آوردند! مشروح مصاحبه را در زیر می‌خوانید:

 

* حوزه انتخابیه شاهین شهر، میمه و برخوار را معرفی بفرمایید.

این حوزه انتخابیه شامل دو شهرستان شاهین شهر و میمیه به مرکزیت شاهین شهر و برخوار است. مجموعاً این دو شهرستان بالغ بر ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و از تنوع آب‌وهوایی برخوردار است. منطقه شاهین شهر مهاجرپذیر است و بخش میمه و برخوار دو منطقه با بافت سنتی می‌باشد. شاهین شهر از يك بافت جمعیتي ترکیبی شامل اقوام مختلف کشور تشکیل شده و می‌توان گفت از تمامی استان‌های ایران در این منطقه حضور دارند. این شهر یک شهر جدید است با مبلمان شهری خاص خودش و بخش عمده شهر حالت خوابگاهی دارد. متأسفانه در بخش میمه شاهد مهاجرت مردم هستیم و این معضل به دلیل کمی درآمد و کاهش اشتغال به وجود آمده است. در پی این مهاجرت‌ها مشکلات دیگری نیز در میمه شكل گرفته است. آنچه در شهرستان برخوار به چشم می‌خورد هم مهاجرپذیری و هم مهاجرفرستی است.

 

* اقتصاد منطقه در چه حوزه‌هایی فعال است؟

در این مناطق واحدهای صنعتی زیادی فعالیت می‌کنند که از این جمله می‌توان به پالایشگاه، نیروگاه، پتروشیمی، صنایع شیمیایی و ... اشاره کرد. فعالیت کشاورزی در این مناطق چشمگیر است به نحوی که به علت بالا بودن تعداد افراد صیفی کار حرفه‌ای، این افراد دعوت به کار می‌شوند تا در استان‌های مختلف کشور اقدام به کشت و فعالیت کشاورزی نمایند. در هر یک از شهرهای این دو شهرستان برندهای خاصی از کالاها وجود دارد. به طور مثال دولت آباد در ساخت طلا و منبت‌کاری شهرت دارد، در شهر دستگرد، کشاورزی برند است، یکی از برندهای شهر خورزوق تولید پارچه‌های قلم کاری است. در بخش میمه هم محصولات کشاورزی و هم دامی فعالیت می‌کنند.

 

* نام اصفهان با گردشگری گره خورده، حوزه انتخابیه شما برای ذائقه گردشگران گزینه مناسبی محسوب می‌شود؟

بله، مناطق گردشگری زیادی در منطقه ما وجود دارد. دره دوزخی، حمام‌های قدیمی میمه، قنات‌های قدیمی مزدآباد و وزوان. کاروانسراهای بسیار قدیمی در شهر گز و مورچه خورت و جهادآباد. مساجد تاریخی زیادی در منطقه قرار دارد، در شهر سین مسجد، مناره قدیمی‌ای مربوط به ۴۰۰ سال اول اسلام وجود دارد.

 

* جدی‌ترین چالشی که مردم منطقه با آن مواجه هستند، چیست؟

اصلی‌ترین موضوع عدم اشتغال مناسب جوانان تحصیل‌کرده است. به عبارتی صورت مسئله ما وجود جوانان تحصیل‌کرده خانه‌نشین خصوصاً در شاهین شهر است. در این راستا حرکت‌هایی صورت گرفته، امیدواریم به زودی شاهد افتتاح یک مرکز رشد و تشکیل شرکت‌های خدماتی باشیم که بتوانند بستری ایجاد کنند تا از وجود این نیروها استفاده شود.

در همین رابطه یکی دیگر از مشکلات عمده، حضور اتباع بیگانه در منطقه است که موجب از بین رفتن فرصت‌های شغلی افراد بومی شده که لازم است توجه ویژه‌ای به این موضوع شود.

 

* با وجود مراکز بزرگ صنعتی که به آنها اشاره داشتید، چرا مشکل اشتغال حل نشده است؟

درحالی‌که در شهرستان پالایشگاه، نیروگاه، پتروشیمی و صنایع شیمیایی و چندین واحد صنعتی بزرگ دیگر فعال هستند اما عمدتاً منافع این واحدها به دو شهرستان نمی‌رسد. از گذشته این‌طور مرسوم است که واحدهای صنعتی بزرگ برای تأمین نیروی کار، اکثراً از مرکز استان و دیگر شهرستان‌ها استفاده می‌کنند و تنها آلایندگی و مشکلات زیست محیطی نصیب منطقه می‌شود.

 

* به فعالیت بخش کشاورزی در منطقه اشاره فرمودید، با توجه به کمبود آب در سراسر کشور، فعالان این بخش مشکلی ندارند؟

یکی از مجموعه‌های حاضر در منطقه نوعی از آبیاری زیرسطحی را آزمایش کرده که نتایج بسیار خوبی داشته است. همان‌طور که در آبیاری تحت فشار لوله‌های آبرسان به‌صورت شبکه‌ای بر روی زمین پهن می‌شود، در این روش لوله‌ها ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر زیرزمین قرار می‌گيرند. مزیت این روش این است که علاوه بر اینکه شبکه لوله‌کشی طول عمر بیشتری دارد، میزان تبخیر آب که موجب کاهش بهره‌وری می‌شود (و در روش‌های دیگر وجود دارد) به صفر می‌رسد.

 

 

نظر شما