شناسهٔ خبر: 124864 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

مصباحی مقدم:

ارائه مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه به مجلس بعدی خلاف آیین‌نامه است

مصباحی مقدم/2 رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه گفت: اینکه ما متنی را که کمیسیون تلفیق تهیه کرده است، به مجلس بعدی ارائه کنیم، با آئین‌نامه داخلی مجلس همخوانی ندارد.

به گزارش «نماینده» به نقل از صدا و سیما، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم با حضور در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر، با اشاره به اینکه دولت در ۲۷ دی ۹۴ لایحه ای را با عنوان «احکام اجرایی برنامه ششم توسعه» ارائه کرد، اظهار داشت: از نظر تکلیف قانونی باید در ۶ ماه نخست سال ۹۴ این لایحه را به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کرد تا با تصویب آن، زمینه برای تصویب لایحه بودجه سال ۹۵ بر مبنای برنامه ششم توسعه فراهم می‌شد.

وی ادامه داد: اما چون لوایح برنامه و بودجه، همزمان به مجلس ارائه شد، این فرصت از مجلس گرفته شد.

مصباحی مقدم گفت:‌ مجلس ششم در روزهای آخر کاری خود برنامه چهارم توسعه را تصویب کرد و دستپاچگی زیادی داشت تا به مجلس هفتم نرسد.

وی افزود: در آن زمان شورای نگهبان هم حدود ۹۰ ابهام به مصوبه برنامه گرفت و نمایندگان مجلس ششم در حدود ۴ ساعت در یک روز قبل از پایان کارشان بر مواضع خود اصرار کردند تا به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود و به دست مجلس هفتم نرسد و این نشان داد که کار آنها سیاسی بوده است.

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه ادامه داد: اما ما در مجلس هفتم سعی کردیم، نظر شورای نگهبان را در برنامه چهارم توسعه تامین کنیم و اشکالاتی را که این شورا گرفته بود، برطرف کردیم.

مصباحی مقدم افزود: مجلس هشتم برنامه پنجم توسعه را در اواخر کار خود برای مجلس نهم تصویب کرد و اکنون چه مشکلی پیش آمده که مجلس نهم نتواند یا حق نداشته باشد برنامه ششم توسعه را تصویب کند؟

وی اضافه کرد:‌ دولت بر اساس قانون الزام دارد تا برنامه توسعه را به مجلس ارائه کند اما این دولت آن را نادیده گرفت و آنچه که به مجلس نهم ارائه کرده است برنامه ششم توسعه نیست، بلکه احکام اجرایی آن است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت معتقد است برنامه باید توسط خود دولت، مصوب می‌شود و این برای ما قابل قبول نبود؛ زیرا معتقدیم، اگر برنامه نداشته باشیم بودجه را بر چه اساسی تصویب کنیم؟

مصباحی مقدم گفت: لایجه بودجه حتماً باید از سوی دولت به مجلس پیشنهاد شود اما چنین الزامی برای برنامه وجود ندارد؛ بنابراین مجلس راسا می‌تواند آن را تصویب کند.

وی افزود: بنا را بر این گذاشتیم با احکام اجرایی که دولت تعیین کرده برنامه را تدوین و تصویب کنیم.  

مصباحی مقدم اضافه کرد: مسئله را با آقای نوبخت مطرح کردیم و گفتیم نیازمند شاخص‌ها، اهداف و اولویت های برنامه هستیم اما او گفت از ناحیه دولت، مجاز و مامور نیست که این موارد را به شما ارائه کنیم اما اسناد پشتیبان را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

وی گفت: مجلس نهم از نظر پختگی به بلوغ نهایی رسیده است و برخی نمایندگان سابقه ۳ تا ۷ دوره نمایندگی را دارند و مجلس ناتوانی نیست.

مصباحی مقدم ادامه داد: کار را پیش بردیم و کمیسیون تلفیق را تشکیل دادیم و این کمیسیون برنامه و احکام آن را تقدیم مجلس کرده است تا روال طبیعی آن طی و وارد بررسی و تصویب شویم .

در ادامه، عباسعلی منصوری آرانی نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در خصوص لایحه برنامه ششم توسعه سه دیدگاه مطرح است، گفت: یکی اینکه از صفر تا صد آن در مجلس نهم تهیه، تصویب و نهایی شود و دیدگاه دیگر این است که کلا به مجلس دهم واگذار شود.

وی افزود: دیدگاه سومی وجود دارد، مبنی بر اینکه کمیسیون تلفیق این برنامه را بررسی و اشکالات آن را برطرف کند، اما در مجلس نهم تصویب نشود و تحویل مجلس دهم دهیم و من معتقد به دیدگاه سوم هستیم .

منصوری با اشاره به اینکه دولت لایحه احکام مورد نیاز را به مجلس ارائه کرده و نه خود برنامه ششم توسعه اضافه کرد: لایحه احکام از نظر شکلی و ماهوی با برنامه کاملا متفاوت است.

وی گفت: در مجلس نهم ۵ جلسه دیگر بیشتر نداریم و ۵ جلسه فقط نیاز است تا این بحث مطرح شود که چرا دولت لایحه احکام داده و برنامه نداده است .

منصوری افزود: با توجه به تغییراتی که ما در لایحه دولت دادیم از حالت "لایحه" خارج و به "طرح" تبدیل شده است .

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل اضافه ادامه داد: با توجه به مخالفت دولت و اینکه مجلس دهم ۴ سال حضور خواهد داشت و باید برای اجرای برنامه ششم توسعه ریل گذاری کند، اگر مجلس نهم لایحه برنامه را تصویب کند شاید مجلس دهم به مجلس نهم اتهام بزند که کار سیاسی کرد.

منصوری تاکید کرد: معتقدم از تجارب کمیسیون تلفیق استفاده کنیم و حاصل کار را به مجلس دهم واگذار کنیم.

در ادامه مصباحی مقدم گفت: اینکه ما متنی را که کمیسیون تلفیق تهیه کرده است به مجلس بعدی ارائه کنیم با آئین نامه داخلی مجلس همخوانی ندارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس آئین نامه همه طرح ها و لوایحی که در دوره قبل ارائه شده و تصویب نشده به صفر تبدیل می شود و از نو باید دولت لوایح را پیشنهاد و مجلس هم از نو طرحی را ارائه کند.

وی ادامه داد: دولت معتقد نیست که برنامه را مجلس باید تصویب کند بنابراین دولت به مجلس دهم هم برنامه ای ارائه نخواهد کرد .

مصباحی مقدم با اشاره به اینکه مجلس دهم ۲۱۶ نماینده جدید دارد گفت: نمایندگان در ماه های اول باید ساختارها را شکل دهند و فرصت کافی را برای تصویب برنامه نخواهند داشت .

وی افزود: قصد تقابل با دولت نداریم و عینا بر طبق اسناد دولت و سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری، سند فعلی را تهیه کردیم.

در ادامه منصوری گفت : مجالس بلوغ سیاسی دارند و این گونه نیست که مجلس دهم خود را تافته جدا بافته بداند و مجالس قبلی باید مشاور مجالس آینده باشند .

مصباحی مقدم عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه فرصت کافی برای تصویب برنامه ششم توسعه در مجلس نهم وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه حاصل کار کمیسیون، پختگی لازم را دارد می‌تواند در مدت سه روز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تصویب شود.

وی افزود: متن مصوب کمیسیون درباره برنامه، متن سبکی است و حدود ۴۷ صفحه است و در مقایسه با برنامه پنجم که ۲۵۰ صفحه بود کار سبک، پخته و شسته و رفته ای است؛ بنابراین مجلس نهم در روزهای باقی مانده می تواند از عهده تصویب آن برآید.

در ادامه منصوری گفت: نمایندگان برای تصویب برنامه باید اسناد تطبیقی را که دولت تهیه کرده است مطالعه کنند بنابراین با توجه به حجم زیاد این اسناد، نمایندگان مجلس نهم فرصت کافی برای مطالعه آن ها ندارند.

وی افزود: با توجه به اینکه کمیسیون در لایحه احکام دولت، تغییر ماهوی و شکلی داد، از حالت لایحه خارج و تبدیل به طرح شده است.

مصباحی مقدم هم گفت: متنی را که کمیسیون تهیه کرده همان لایحه دولت است به علاوه موادی که اضافه کردیم و حتی اگر فرض کنیم لایحه دولت را تغییر ماهوی و شکلی داده باشیم این حق مجلس شورای اسلامی است و می تواند تغییر ماهوی و شکلی را در لایحه دولت ایجاد کند .

وی افزود: این مجلس لایحه پیشنهادی دولت را در دستور کار خود دارد و هئیت رئیسه هم اعلامی مبنی بر اینکه این لایحه از دستور کار مجلس خارج شده، نداشته است .

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ضمن اینکه هئیت رئیسه نمی تواند به تنهایی لایحه را از دستور کار مجلس خارج کند مگر با رای نمایندگان .

منصوری هم گفت: دولت به احتمال بسیار قوی ممکن است لایحه خود را پس بگیرد و اگر به صحن علنی مجلس بیاید، مجلس به آن رای نخواهد داد.

نظر شما