شناسهٔ خبر: 124825 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

نجات‌الله ابراهیمیان عضو حقوقدان شورای نگهبان در گفتگو با هفته‌نامه «نماینده»:

روش تعیین سرنوشت کرسی مراغه، منوط به اظهار نظر شورای نگهبان

 ابراهیمیان

به گزارش «نماینده»، مرحوم «محمدعلی حسین‌زاده»، منتخب مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس دهم، نه‌تنها نتوانست کرسی سبز بهارستان را از نزدیک ببیند و روی آن بنشیند، بلکه حتی در نخستین گردهمایی منتخبان مجلس دهم نیز امکان شرکت نیافت. خواب‌آلودگی راننده خودرو حامل وی، به قیمت از دست رفتن جان این منتخب مردم و آسیب‌دیدگی شدید و بستری اعضای خانواده‌اش تمام شد.

سؤال مهمی که بعد از اعلام خبر فوت وی مطرح شد این است که سرنوشت کرسی این شهرستان چه می‌شود؟ دو پاسخ اولیه‌ای که می‌توان به این سؤال داد، یکی راه یافتن نفر بعدی به مجلس دهم و گزینه دیگر نیز تعیین سرنوشت این کرسی در انتخابات میان‌دوره‌ای است.

در خصوص روش اول قابل ذکر است در مرحله دوم انتخابات مجلس در این حوزه انتخابیه، از کل 93 هزار و 756 رأی مأخوذه پس از مرحوم «محمدعلی حسین‌زاده» که قریب به 51 هزار رأی را به دست آورده بود، «مهدی دواتگری» نماینده فعلی مردم این حوزه انتخابیه در رده دوم قرار گرفته که بیش از 39 هزار رأی دارد.

گزینه دیگری که در احتمالات مطرح است تعیین سرنوشت این کرسی در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس است که طبعاً باید خردادماه 96 همزمان با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم انجام شود. البته تبصره 3 ماده 8 قانون انتخابات تصریح دارد: «چنانچه به علت فوت، استعفا و يا هر علت ديگر حوزه انتخابيه‌اي يك يا چند نماينده خود را از دست بدهد، وزارت كشور مكلف ‌است ظرف مدت هفت ماه پس از تاريخ اعلام آن توسط مجلس شوراي اسلامي با هماهنگي شوراي نگهبان انتخابات را در حوزه مربوطه برگزار نمايد.»

«نجات‌الله ابراهیمیان» سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به خبرنگار هفته‌نامه «نماینده» در این زمینه توضیح داد: «بکارگیری این روش برای زمانی است که فرد منتخب عنوان نماینده را کسب کرده و اعتبارنامه‌اش تصویب شده باشد.»

عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه با اشاره به بررسی پرونده انتخابات هر یک از حوزه‌های انتخابیه در شورای نگهبان تصریح کرد: «این پرونده نیز مانند بقیه پرونده‌های انتخاباتی دور دوم، در مقطع بررسی برای تأیید انتخابات هر حوزه، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

وی در ادامه افزود: «آن موقع بر اساس تفسیری که از مقررات موجود وجود دارد، در مورد سرنوشت انتخابات شهرستان مراغه و عجب‌شیر تعیین تکلیف خواهد شد.»

ابراهیمیان با تاکید بر اینکه «شورای نگهبان هنوز در این رابطه اظهار نظری ندارد» خاطرنشان کرد: «تصمیم‌گیری درباره اینکه نماینده این حوزه انتخابیه در انتخابات میان‌دوره‌ای برگزیده شود، یا هر تصمیم دیگری منوط به تشکیل جلسه مربوطه و بحث و بررسی در شورای نگهبان است.»

سخنگوی شورای نگهبان در پایان خواستار شد: «تا تعیین تکلیف نهایی موضوع توسط شورای نگهبان بهتر است اظهارنظرهای شخصی در این باره انجام نشود.»

نظر شما