شناسهٔ خبر: 124824 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق

محمدرضا تاجیک مطرح کرد؛

شرط بقای جریان دولت حمایت از اصلاح‌طلبان است

تاجیک/1 رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک دولت اصلاحات گفت:منطق تئوری بقا به دولتمردان حکم می‌کندکه از هرگونه اقدام مستقیم و غیرمستقیمی که موجب و موجد خدشه به مقبولیت و مشروعیت مردمی اصلاح‌طلبان می‌شود.

به گزارش «نماینده» محمدرضا تاجیک فعال سیاسی اصلاح‌طلب و  رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک دولت اصلاحات طی یادداشتی که در روزنامه شرق منتشر شد، با اشاره به دیدگاه «ماکس وبر» از عقلانیت و تقسیم آن به چهار نوع عقلانیت ابزاری، عقلانیت معطوف به ارزش، عقلانیت عاطفی و عقلانیت سنتی یا متعارف، گفت: اراده‌ معطوف به کسب ریاست مجلس توسط «رهروان» هرچه باشد، عقلانیت معطوف به ارزش نیست. به بیان دیگر، این اقدام آنان نه‌تنها فی‌نفسه ارزش و ارزشمند نیست، بلکه ضدارزش نیز هست.

وی افزود: جریان رهروان در صورت اعمال این اراده حجاب از چهره‌ واقعی خود برگرفته‌ و بر همگان نمایان می‌کنند که برای رسیدن به هدف (قدرت) بهره‌بردن از هر ابزار و وسیله‌ای را مباح و مجاز می‌دانند.

تاجیک همچنین تاکید کرد: این اقدام رهروان را همچنین نمی‌توان با عقلانیت عاطفی توجیه و تحلیل کرد و آن را اقدامی تحت‌تأثیر احساسات مثل رفتار پدر و مادر با فرزند، یا دوست با دوست فرض کرد. از رهگذر این اقدام چیزی نصیب این جریان نخواهد شد و حتی در صورت نشستن بر کرسی ریاست، فردای آن روز فردای دیگری هم هست؛ فردایی که رهروان این طریق و طریقت دیگر نه می‌توانند به همیاری اصلاح‌طلبان و نه به یاری اصولگرایان امید داشته باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در توصیه‌ای به دولتمردان، انتخاب فردی جز از لیست امید به‌عنوان ریاست مجلس از سوی جریان اعتدال(دولت) را یک خطای استراتژیک غیرعقلایی برای آنها دانست و تصریح کرد: منطق تئوری بقا به دولتمردان حکم می‌کند که از هرگونه اقدام مستقیم و غیرمستقیمی که موجب و موجد خدشه به مقبولیت و مشروعیت مردمی اصلاح‌طلبان می‌شود، پرهیز کنند.

تاجیک گفت: دولتمردان تنها با پشتوانه‌ و اتکا و اتکال به این سرمایه اجتماعی و انسانی اصلاح‌طلبان است که قادر به بقا در قدرت خواهند بود.

وی به جریان اعتدال توصیه کرد: اعتدالیون باید مطمئن باشند که محصول کشت و کاشت امروز خود را در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری برداشت خواهند کرد. دوستان اعتدال‌گرا باور داشته باشند که بقا و بالندگی آنان در بقای آنان به‌عنوان عضوی از خانواده بزرگ اصلاح‌طلبی است.

رئیس مرکز بررسی های استراتژیک دولت اصلاحات، انتخاب فردی غیراصلاح‌طلب از سوی برخی از اصلاح‌طلبان را هم یک خطا و جفای استراتژیک غیرعقلایی دانست و تصریح کرد: این گروه از اصلاح‌طلبان باید آگاه باشند که در این معامله‌ به‌اصطلاح عقلایی، آنچه هزینه می‌شود اعتماد مردم یا سرمایه حیثیتی و شخصیتی و هویتی جریان اصلاح‌طلبی است.

تاجیک با تشکیک در اصلاح‌طلب بودن برخی اصلاح‌طلبان گفت: این عده اصلاح‌طلبان حق ندارند رأی و اعتماد و اراده آگاهانه و معطوف به تغییر مردم را در جهت تحقق اراده‌ معطوف به تثبیت و قدرت مصادره کنند. آنها نباید در پای عقل و عقلانیت ابزاری خود سیاست و سیاست‌مدار اخلاقی را ذبح عقلی کنند.

نظر شما