شناسهٔ خبر: 124786 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نمی‌گذاریم اموال ملت ایران به راحتی از حلقوم آمریکا فرو برود/ سپاه پیشتاز حل مشکلات است

روحانی/2 رئیس‌جمهور در اجتماع مردم استان کرمان با بیان اینکه روند سرمایه‌گذاری مستقیم ۳ میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار در کشور آغاز شده است گفت: نمی‌گذاریم اموال ملت ایران به راحتی از حلقوم آمریکا فرو برود.

به گزارش «نماینده» دکتر حسن روحانی دقایقی پیش در اجتماع مردم استان کرمان در محل مصلی امام علی(ع) این شهر به ایراد سخنرانی پرداخت. 

مهم‌ترین محور‌های سخنرانی رئیس‌جمهور در اجتماع مردم سمنان به شرح ذیل است:

* آیت الله هاشمی رفسنجانی ، یار دیرین امام و رهبری و چهره درخشان ایران و کرمان است.

*شهید باهنر مردم ادب،علم و دولتمداری بود.

*دلاوری های سردار سلیمانی موجب اقتدار و افتخار است.

*سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، همیشه نیروی پیشتاز این ملت برای حل معضلات کشور بوده و هست.

*امام حسین(ع) پرچمدار آزادی انسان ها بود.

*امروز روز وحدت است و همه باید در صف واحد قرار بگیریم و روزی است که مجلس و دولت در کنار هم باید به حل مشکلات مردم بپردازند.

*بعد از انتخابات ؛ نوبت وحدت است. مجلس و دولت باید با هم به رفع مشکلات مردم بپردازند.

*باید به عنوان یک ملت بزرگ موقعیت شناس باشیم. وقت شناسی، عالم به زمان بودن و استفاده و بهره برداری از شرایط زمان، یکی از مسایل مهم برای همه ملت‌ها است.

*سپاه برای دفاع از حرم های مطهر و کمک به مظلومان فداکاری می‌کند.

*مردم سالها ایستادگی کردند و امروز باید برای رفع مشکلات آنها همسو شد.

*به مجلس دهم امیدوارم. پیچ های مهم تاریخی را با اتحاد مردم، هدایت رهبری و همراهی قوا گذراندیم و برجام به فرجام رسید.

*ایران هراسی دیگر خریدار ندارد. امروز میدان رقابت برای سرمایه گذاری و همکاری با ایران باز شده است.

*برجام دست ما را برای فعالیت باز کرد. در ۴ ماه گذشته ۳ میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم شد و این مسیر ادامه دارد.

*برای ساختن ایران آزاد و آباد متحد شویم. این دولت ناچار است بار اهمال و خطای سال های گذشته را هم بدوش بگیرد.

*با اهمال دو میلیارد دلار سرمایه ملت را در اختیار آمریکا قرار دادند.

*اینکه چرا در فرصت ۱۰ ماهه پول ملت را برنگرداندند ، سوال بزرگ ملت ایران است. نخواهیم گذاشت اموال ملت ایران به راحتی از حلقوم آمریکا فرو برود. پرونده را به دادگاه بین المللی خواهیم برد.

*همه در کنار هم گوش به فرمان رهبری خواهیم بود. دولت با تمام توان برای حل مشکل آب استان کرمان تلاش می‌کند.

*صندوق توسعه ملی با دو هزار میلیارد تومان اعتبار به کمک استان کرمان می‌آید. رفع مشکلات معادن استان کرمان در دستور کار دولت است.

مشروح سخنرانی رئیس‌جمهور در اجتماع مردم سمنان به شرح ذیل است:

* سلام بر مردم غیور کرمان، شهر کریمان و سلام بر استان مردان دلیر و بهشت معادن ایران. سلام بر همه شخصیت‌های برجسته و فرهیخته. درود و سلام بر همه علما، مجاهدین و رزمندگان و سلحشوران و همه شهیدان بزرگمان به‌ویژه شهید مرحوم دکتر محمدجواد باهنر رئیس دولت کشور ما و نخست وزیر ما مرد ادب، اخلاق و علم. 

* کرمان، استان آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، یار دیرین امام و مقام معظم رهبری، شخصیت برجسته در انقلاب اسلامی، سال‌ها رئیس مجلس شورای اسلامی، هشت سال به عنوان رئیس جمهور ایران و ۲۰‌سال به‌عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده دوران جنگ تحمیلی که این همه ایثار و فداکاری در دوران زندگی برای کشور ایران، مردم ایران و حتی دنیای اسلام انجام داد. امیدواریم مردم ما، مانند گذشته از این وجود عالم دانای پر افتخار بهره و استفاده ببرند. 

* یکی از افتخارات دیگر سردار بزرگ سپاه اسلام، سردار سلیمانی است. من آشنایی و رفاقتم با ایشان در دوران جنگ تحمیلی است. امروز اگر جای جای ایران، جای جای افغانستان، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین را نگاه کنیم جای پای رشادت و دلاوری‌های سردار سلیمانی را مشاهده می‌کنیم. 

*بسیج به عنوان نیروی عظیم مدافع از مرز و بوم و از این کشور بود. هر کجا ما مشکل داشتیم سپاه پیشتاز حل آن مشکل بود و امروز سپاه نه تنها بار مسئولیت امنیت کشور را بر دوش دارد بلکه در کنار ارتش، نیروی انتظامی و بسیج و مسئولیت امنیت کشورهایی که درخواست مساعدت می‌کنند سپاه در آن میدانها با کمال رشادت حضور دارد برای دفاع از عتبات عالیات، از حرم‌های مطهر ما در عراق و سوریه برای دفاع از مظلومان در لبنان و فلسطین، افغانستان و سایر نقاطی که از ملت ایران و از دولت ایران درخواست کمک دارند.

*جناح‌بندی، دسته‌بندی، حزب‌ها در دوران‌ رقابت شرایط خوبی را برای ما به وجود می‌آورند. در سایه رقابت حزبی ما می‌توانیم بهترین‌ها را بشناسیم. پای صندوق آراء با آگاهی و بینایی بهتر افراد شایسته‌تر را برای پذیرفتن مسئولیت انتخاب کنیم. اما وقتی دوران رقابت انتخاباتی گذشت دیگر زمان بحث‌های جناح‌بندی، رو در روی هم قرار گرفتن، رقابتهای ناصحیح انجام دادن گذشته است.

*بعد از دوران انتخابات امروز روز وحدت است. روزی است که همه باید در صف واحد قرار بگیریم. امروز روزی است که مجلس و دولت در کنار هم باید به مشکلات مردم بپردازند. مردم نه از دولت توقع اختلاف دارند و نه از مجلس. بعد از انتخابات خواست مردم همکاری است. خواست مردم همفکری، در کنار هم قرار گرفتن مشکلات مردم را حل کردن است. من بسیار به مجلس دهم امیدوارم. مجلس دهمی که روزهای آینده در ماه آتی اوایل خرداد فعالیت خود را شروع خواهد کرد. انتظار ما این است که دولت و مجلس در کنار هم همسو برای رفع مشکلات ملت غیور ایران تلاش کنند.

*امروز روزی است که از یک پیچ سخت تاریخی به کمک هم و دست به دست عبور کردیم. با هدایت‌های رهبر فرهیخته انقلاب. با اتحاد مردم، با کمک دو قوه دیگر دولت توانست از این پیچ تاریخی را به خوبی عبور کند. ما دست به دست هم دادیم برجام را به فرجام رساندیم. دیروز در سراسر دنیا دشمنان ما به راحتی می‌توانستند ایران‌هراسی کنند علیه ایران سخن بگویند، از تهدید ایران حرف بزنند. امروز بهانه‌جویی‌های آنها آنقدر کم شده است که سخن آنها نفوذی در میان افکار عمومی جوامع مختلف و کشورهای مختلف ندارد.

*امروز روزی است که بعد از برجام دیگر ما مجبور نیستیم برای خریدمان فقط به یک یا ۲ کشور مراجعه کنیم تا هر جنسی را به هر کیفیتی با هر قیمتی بر ما تحمیل کنند. امروز میدان رقابت پیش روی ما باز شده است.

*دیروز حتی پول خودمان که در حساب ما بود و جزو ذخایر بانک مرکزی بود مسدود می‌کردند. برای اینکه در ایران سرمایه‌گذاری کنند باز هم ده‌ها شرط برای ما قائل بودند. می‌گویند برجام چه کار کرده است. برجام دست ما را برای فعالیت باز کرده است. برای اینکه ملت بزرگ ایران و مردم قهرمان کرمان بدانند در عرض این ۴ ماه بعد از برجام ۳ میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم آغاز شده است.

*مجوز سرمایه‌گذاری برای حدود ۳.۵ میلیارد دلار در طول این ۴ ماه صادر شده است و امروز مشغول ساز و کار برای عملیاتی‌کردن و اجرایی کردن این قرارداد و البته صدها قرارداد دیگر هم در حال مذاکره با دنیا هستیم. شرایط برای حرکت ملت ما آغاز شده است. امروز روزی است که ما باید با وحدت و اتحاد دست به دست هم دهیم برای داشتن ایران و آزاد.

*البته این دولت ناچار است بار اهمال و خطای سال‌های گذشته را هم بر دوش بگیرد. به خطا و اشتباه ۲ میلیارد دلار از پول این مردم در اختیار آمریکا قرار دادند. در سال ۸۶ تا ۸۷، ۱۰ ماه فرصت طلایی بوده که این پول را از دست آمریکایی‌ها برهانند.چرا این کار انجام نشده؟ این سوال ملت بزرگ ایران است. انشاءالله کمیته‌ای که ما برای بررسی این موضوع گذاشتیم به زودی گزارش خود را منتشر می‌کند و مردم ایران از اهمال گذشتگان با اطلاع می‌شوند. البته من در اینجا بگویم ما نخواهیم نگذاشت این پول که از آن ملت ایران است به راحتی از حلقوم آمریکایی‌ها فرو برود.

*در آینده نزدیک این پرونده را به دادگاه بین‌المللی خواهیم برد و تا احقاق حقوق ملت ایران برای اینکه ثروت ملت به خزانه ملت برگردد از هیچ تلاشی فرو گذار نخواهیم کرد. در اینجا به ملت بزرگ ایران و مردم کرمان عرض می‌کنم. امروز اگر همه دست به دست هم دهیم. وحدت و اتحاد و یکانگی خود را حفظ کنیم. ما همه در کنار یکدیگر گوش به فرمان رهبری خواهیم بود. ما همه دست به دست هم خواهیم داد و در کنار دولت منتخب مردم به حول قوه الهی ملت ما خواهد بود.

*دوران انتخاب گذشته است انتخابات با حضور پر شور شما به صورت افتخارآمیز تمام شده است. امروز روز فرصت و استفاده از فرصتها از شرایط دیروز است. امروز باید خودمان را برای یک حرکت بزرگ آماده کنیم. کشور ما مشکلات فراوانی دارد. اما توانمندی‌های فراوانی هم دارد و خواهد داشت. البته در این کشور عظیم و بزرگ ما مشکلاتی داریم.

*یکی از معضلات بزرگ کشور مسئله آب است. این مسئله آب هم برای کرمان است هم برای فلات مرکزی و هم برای بسیاری از استانهای کشور. امیدواریم این دولت همه توان خودش را برای حل معضل آب استان کرمان با همه توان دنبال خواهد کرد. برخی از طرح‌ها است که انشاءالله در سال‌های پیش رو ۹۵-۹۶ به اتمام خواهد رسید. برخی از طرح‌های آب ۳ و ۴ ساله به اتمام خواهد رسید. برخی از طرح‌های بلند مدت به کمک کارآفرینان، سرمایه‌گذاران خصوصی و با حمایت دولت این کار انجام خواهد شد.

*من در اینجا قول می‌دهم که صندوق توسعه ملی ما با ۲ هزار میلیارد تومان به کمک طرح‌های استان خواهد آمد. در این استان که استان بهشت معادن است باید معادن را آبادتر کنیم. سرمایه‌گذاری‌ها را بیشتر کنیم. در آن بخش‌هایی که برای کشف معادن مشکل وجود دارد مشکلات را حل و فصل کنیم. در بخش‌هایی از این استان فقر و مشکلات فراوان است و دولت برای بخش‌هایی که آسیب‌پذیری بیشتری دارند فعالیت‌های خودش را شروع کرده و برای رفع مشکلات ادامه خواهد داد.

*در کنار مسئله آب به بحث کشاورزی، آبیاری مدرن در استان و این اقداماتی که در این زمینه باید انجام بدهیم به ویژه آنچه در سال ۹۵ و ۹۶ باید انجام دهیم انشاءالله در شورای عالی استان تبیین خواهد شد. ما مردم کرمان را برای رفع مشکلاتشان تنها نخواهیم گذاشت.

*در این سفر ۴۰ طرح و پروژه با اعتباری بالغ با ۹۶۸ میلیارد تومان در سالجاری و سال آینده اجرایی و عملیاتی خواهیم کرد. این به غیر از طرح‌هایی است که به ارزش ۱۵۰۰ میلیارد تومان امروز افتتاح شده و شروع به کار می‌کند که با همکاری بخش خصوصی بانکها و هدایت دولت انجام خواهد گرفت که حدود ۵ هزار میلیارد تومان خواهد شد.

*با تلاش و وحدتی که در این استان شاهدیم با امام جمعه‌ای که دلسوزانه تلاش می‌کند با استانداری که تلاش فعال برای حیات این استان دارد و سایر مسئولان و عزیزان این استان ما شاهد استان کرمانی خواهیم بود و با شرایطی بهتر از امروز دولت و ملت در کنار هم برای احیای همه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های این استان تلاش خواهیم کرد.

نظر شما