شناسهٔ خبر: 124785 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

پالیتیکو: اوباما امیدوار است برجام ایران را لیبرالیزه کند

اوباما پایگاه آمریکایی در یادداشتی مبسوط درباره مواضع سیاست خارجی دولت این کشور نوشته که باراک اوباما امیدوار است، برجام به تدریج سبب لیبرالیزه شدن ایران شود.

به گزارش «نماینده» یک پایگاه آمریکایی در مطلبی نوشت: رئیس‌جمهوری این کشور امیدوار است برجام سبب «گرمی روابط» واشنگتن و تهران و همچنین «لیبرالیزه شدن ایران» شود.

پالیتیکو در مطلبی به قلم تحلیلگر ارشد روزنامه تایم با عنوان «مسأله اوباما؛‌ ما عقب نشینی کردیم»،‌ به بررسی مواضع سیاست خارجی دولت آمریکا در قبال خاورمیانه پرداخته است.

«مایکل کراولی» نوشت: «جرج بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا توافق با ایران را رد کرد، حتی به طور ضمنی خواستار وقوع انقلاب در آنجا شد و بدین منظور بنیاد دموکراسی ایران را با بودجه بیش از ۶۶ میلیون دلار برای حمایت از اپوزیسیون سیاسی این کشور تاسیس کرد».

در ادامه این یادداشت مفصل آمده است:‌ «اما اوباما با عزم تعامل روی کار آمد و نه سرنگونی رژیم ایران. دیگر بنیاد دموکراسی ایران وجود نداشت و به برنامه دموکراسی منطقه‌ای خاور نزدیک تغییر نام داد و اوباما بودجه آن را نزدیک به یک چهارم مبلغ قبلی کاهش داد».

نویسنده این مطلب با اشاره به فتنه سال ۱۳۸۸ در ایران مدعی شد که باراک اوباما از «جنبش سبز» حمایت نکرد و «زبان در کام گرفت».

در ادامه این یادداشت با اشاره به مذاکرات هسته‌ای آمده است که باراک اوباما امیدوار است که برجام سبب «آغاز گرمی روابط دیپلماتیک» تهران - واشنگتن و به تدریج «لیبرالیزه شدن جامعه ایران» شود.

در این یادداشت از عضو شورای امنیت ملی آمریکا که در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ در حوزه مسائل مربوط به دموکراسی کار کرده هم این طور نقل شده است که هدف برجام «دموکراسی در ایران» نبوده اما می‌تواند نتیجه بالقوه توافق هسته‌ای باشد.

«جرمی وینستاین» گفت «اگر میانمار به پیشرفت خود ادامه دهد و گشایش در ایران و کوبا برای سال‌ها ادامه یابد، مردم این تعاملات را تحول بخش خواهند یافت».

 در ادامه یادداشت، دستیار و مشاور خاورمیانه کاخ سفید در زمان دولت بوش ادعای دولت سابق آمریکا درباره «شیطانی» بودن ایران را تکرار کرده و خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی ایران شده است.

«الیوت آبرامس» همچنین گفته است: «البته که ما باید با صراحت بیشتر و روشن‌تر ابراز کنیم که خواهان تغییر رژیم (در ایران) هستیم».

نظر شما