شناسهٔ خبر: 124518 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

لاریجانی در همایش فرآیند قانون‌گذاری؛ الزامات و راهکارها:

درک یکسان از وضع کشور در انتخاب نقشه راه مطلوب برای کشور موثر است

علی لاریجانی/2 رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از اهداف برگزاری همایش فرآیند قانون‌گذاری؛ الزامات و راهکارها را ایجاد فهم مشترک از وضعیت کشور و جهان خواند و گفت: درک یکسان از وضع کشور در انتخاب استراتژی و نقشه راه مطلوب برای کشور موثر است.

به گزارش «نماینده» علی لاریجانی صبح امروز شنبه (۱۸ اردیبهشت) در همایش فرآیند قانون‌گذاری؛‌ الزامات و راهکارها با تشکر از حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، آیت‌الله استادی استاد حوزه علمیه قم و منتخبان ملت در این همایش گفت: شان این نشست آشنایی با سه موضوع به ویژه از جهت تغییر ۷۵ درصدی ترکیب مجلس شورای اسلامی است.

وی اضافه کرد: آشنایی منتخبان با یکدیگر، آشنایی با روند کار مجلس و ساز و کار برنامه‌های روز نخست، آیین‌نامه‌ها، اصول قانون اساسی مرتبط با تدوین قوانین و سیاست‌های کلی نظام ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری از جمله اهداف این نشست است.

وی به دو هدف اساسی این نشست اشاره کرد و افزود: این آشنایی از طریق دیوان محاسبات، معاونت‌های ذیربط در مجلس و شورای نگهبان صورت می‌گیرد.

لاریجانی هدف سوم از تشکیل همایش فرآیند قانون‌گذاری؛ الزامات و راهکارها را ایجاد فهم مشترک از وضع کشور و شرایط بین‌الملل خواند و با اشاره به اینکه عملا مجلس جدید از یک ماه دیگر در مسائل کشور تصمیم‌گیر خواهد بود، گفت: درک یکسان از وضع کشور در انتخاب استراتژی و نقشه راه مطلوب موثر است.

وی با اعلام خبر حضور ستاد اقتصادی دولت، وزرای خارجه و اطلاعات، دبیر شورای عالی امنیت ملی، فرمانده سپاه قدس در این همایش دو روزه اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی زمانی براساس نظریه امام راحل در راس امور است که خود مزین به کمالات باشد.

لاریجانی فهم درست از شرایط کشور و قضاوت صحیح درباره مسیر آینده جهان و کشور و اولویت‌ها را باب تدبیر نیکو ذکر کرد و با اشاره به اینکه جهان در ۴ دهه آینده ثروتمندتر و سالم‌تر خواهد بود، گفت: در دهه‌های آینده آسیا نیروی غالب جهانی است و سهم آن در تولید جهان دوبرابر می‌شود در حالی که سهم آمریکای شمالی به ۲۰ درصد تنزل می‌کند.

وی افزایش جمعیت جهان به ۹ میلیارد نفر و افزایش امید به زندگی به ۱۰۰ سال را در دهه‌های آینده متذکر شد و اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود دولت‌ها با چالش عدم توانایی در برابر پاسخگویی به بازنشستگان مواجه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تصریح بر اینکه در آینده نزدیک از ارزش نفت کاسته شده و انرژی خورشیدی در دسترس همگان قرار می‌گیرد علوم زیستی جلودار حرکت علمی بشر خواهد بود.

وی به نقش جنگ‌های منطقه‌ای در آشفتگی‌های آینده جهان اشاره کرد و در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: ایران در چنین فضایی از فرصت‌های خوبی برخوردار است چراکه با داشتن رهبری هوشمند و پارسا و ملتی جوان و ژئوپلیتیکی برجسته زمینه‌های پیشرفت و استواری حکومتش فراهم است البته به شرط آنکه استراتژی صحیح در پیش گرفته شود و از حواشی فردی پرهیز گردد. 

لاریجانی با یادآوری اینکه رهبر معظم انقلاب اولویت اول کشور را اقتصاد و رونق تولید قرار داده‌اند، گفت: اقتصاد مقاومتی نقطه محوری این اولویت است.

وی از آسیب‌های اجتماعی به عنوان اولویت دیگر کشور نام برد و با تاکید بر اینکه بهبود شرایط اقتصادی در این امر تاثیرگذار است، اظهار داشت: بالا بردن بهره‌وری در کشور اولویت مهمی است؛ از سال ۸۲ تا ۸۹ که رشد اقتصادی ما حدود ۵ درصد بود ۴.۷۵ درصد آن مربوط به نهادهای تولیدی و صرفا ۰.۲۵ درصد آن از محل بهره‌وری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی از ضرورت بررسی مجدد سیاست‌های اصل ۴۴ سخن گفت و ادامه داد: رقابت‌پذیر کردن کشور در همه زمینه‌ها امری ضروری است و در جهت تحقق عدالت در کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری نسبت به تاثیرگذاری این همایش در همگرایی بیشتر گفت: آبادانی کشور و رونق تولید مسئله مهم است و دولت‌ها باید زمینه حضور بخش خصوصی را فراهم کنند لذا منتخبان ملت باید به زمینه‌سازی برای حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور کمک کند.

نظر شما