شناسهٔ خبر: 124461 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی :

ناهماهنگی ها برطرف و نمایشگاه به روال عادی خود برمی گردد

نوش آبادی حسین نوش آبادی با اشاره به ناهماهنگی ها و مشکلات نمایشگاه بین المللی کتاب در روز نخست، آنها را طبیعی دانست وگفت:ظرف امروز وفردا این ناهماهنگی ها برطرف ونمایشگاه به روال عادی خود بازمی گردد.

به گزارش «نماینده» در اولین روز برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در شهر آفتاب و در حالی که همچنان ناهماهنگی های زیادی  میان مسئولان ستادی و اجرایی این نمایشگاه برای فراهم کردن شرایط مناسب جهت برگزاری نمایشگاه در زمینه های مختلف وجود دارد، امروز نشست خبری سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از تبعات این ناهماهنگی ها بی نصیب نماند.

نبود شرایط مناسب صوتی و مکانی برای برگزاری این کنفرانس مطبوعاتی موجب شد که پوشش خبری نشست امروز برای خبرنگاران با دشواری رو به رو شود. طوری که در میانه این کنفرانس مطبوعاتی و در حالی که خبرنگاران قصد طرح سوالات شان را از سخنگوی وزارت ارشاد داشتند صدای بلند موسیقی در محل نشست امکان ادامه پوشش خبری این جلسه را نامقدور کرد و تعدادی از خبرنگاران این کنفرانس مطبوعاتی را ترک کردند.

در عین حال، حسین نوش آبادی در قسمت نخست سخنانش ضمن اشاره به این ناهماهنگی ها و مشکلات نمایشگاه در روز نخست آنها را طبیعی دانست و ابراز امیدواری کرد: ظرف امروز و فردا این ناهماهنگی ها برطرف و نمایشگاه به روال عادی خود بازگردد.

همچنین به گفته نوش آبادی قرار است شهر آفتاب به مدت ۵ سال به صورت رایگان در اختیار برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب تهران قرار بگیرد که سخنگوی ارشاد از این بابت از شهرداری تهران قدردانی کرد.

نوش آبادی از استقرار ۹۰۰ غرفه در بخش ناشران عمومی، ۳۶۰ غرفه در بخش ناشران دانشگاهی، ۲۷۰ غرفه در بخش ناشران کودان و نوجوان و ۱۴۰ غرفه در بخش ناشران آموزشی نمایشگاه امسال کتاب تهران خبر داد و مجموع غرفه های برپا شده در این نمایشگاه را با احتساب غرفه سازمان و نهادهای دولتی، حدود دو هزار غرفه اعلام کرد.

وی همچنین میزان بازدید مردم از نمایشگاه کتاب را در روز نخست فعالیت آن غیرقابل انتظار خواند و از اقدامات ضربتی برای رفع برخی ناهماهنگی ها در فعالیت نمایشگاه در روز نخست سخن گفت.

وی اطلاع رسانی نمایشگاه امسال را هم بسیار خوب خواند و در ادامه در جواب سوالی در مورد افت شمارگان کتاب در کشور و پایین آمدن میانگین نسخ منتشر شده از کتاب ها به ۵۰۰ جلد گفت: یکی از دلایل این موضوع گرانی اقلام فرهنگی و بالا رفتن هزینه های چاپ بوده است. ضمن اینکه باید توجه داشته باشیم که امروزه بسیاری از مردم اوقات مطالعه خود را به فضای مجازی انتقال داده اند.

وی در عین حال تکثیر فایل های دیجیتال کتاب ها را در فضای مجازی که این روزها با ازدیاد نگران کننده ای رو به رو شده تخلف خواند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش از جدی تر شدن نظارت بر کتاب ها در نمایشگاه امسال خبر داد و گفت:از آنجا که بخشی از کتاب هایی که در نمایشگاه عرضه می شود خارجی و به زبان های لاتین و عربی است، طبیعی است که باید نظارت های محتوایی و شکلی دقیقی روی آنها صورت بگیرد.

وی افزود: نباید اجازه دهیم کتاب هایی که با فرهنگ و آرمان های ما در تضاد است، در نمایشگاه عرضه شود و باید از ورود کتاب های خارجی که ممکن است مبلغ افراط گرایی مذهبی و قومی باشد جلوگیری شود.

این مقام مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از تداوم اجرای سیاست واسپاری امور کتاب به اتحادیه، انجمن ها و تشکل های صنفی حوزه چاپ و نشر سخن گفت و بر این رویکرد وزارتخانه متبوعش صحه گذاشت.

نوش آبادی همچنین در این کنفرانس مطبوعاتی از فعالیت ۶۳ دفتر رایزنی فرهنگی ایران و ۸۳ نمایندگی فرهنگی ایران در جهان سخن گفت و با اشاره به ظرفیت های فراوانی که کشورمان برای توسعه دفاتر فرهنگی  در کشورهای جهان دارد، گفت: متاسفانه به خاطر شرایط نامناسب بین المللی که تا پیش از این داشتیم امکان توسعه این دفاتر نبود اما سعی می کنیم در دوره جدید و با کمک سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این دفاتر را توسعه دهیم.

این گزارش می افزاید، در حالی که امسال یک مرکز خبری نسبتا مناسب و مجهز به امکانات لازم برای خبرنگاران و همچنین برگزاری نشست های خبری مسئولان مختلف در نمایشگاه کتاب تهران فراهم شده است، اقدام مسئولان در برپایی کنفرانس مطبوعاتی سخنگوی ارشاد  در جایی غیر از این مرکز خبری، تعجب خبرنگاران را به دنبال داشت.

نظر شما