شناسهٔ خبر: 124412 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

آیا بیست‌ونهمین نمایشگاه کتاب از حواشی‌های گذشته مصون می‌ماند!

نمایشگاه کتاب

به گزارش «نماینده» شمارش معکوس برپایی بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در حالی آغاز می‌شود که بر اساس اعلام مسئولان وزارت ارشاد، این نمایشگاه مانند سال‌های گذشته با استقبال ناشران داخلی و خارجی مواجه شده است؛ چراکه نمایشگاه کتاب فرصتی برای توجه هرچه بیشتر به فرهنگ مطالعه است. البته نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که مهمترین رویداد فرهنگی کشور به شمار می‌رود، هر سال با حاشیه‌ای نیز همراه بوده است. حاشیه‌هایی که در طول سالیان گذشته و در سایه بی‌توجهی و عدم نظارت مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایشگاه کتاب را به جولانگاهی برای عرضه کتاب با محتوای نامناسب از سوی برخی افراد تبدیل کرده است. هر سال نیز با نزدیک شدن به ایام برپایی نمایشگاه کتاب، نگرانی‌ها برای وقوع این حواشی بیشتر می‌شود؛ توزیع کتاب با محتوای نامناسب و غیراخلاقی از مهمترین مسائلی است که در چند سال گذشته نمایشگاه کتاب را با چالش‌های جدّي مواجه ساخته است.

دستاوردهای بیست‌وهشتمین نمایشگاه کتاب در دولت یازدهم

به عنوان مثال توزیع کتاب «به رسم حقیقت و زیبایی» با پرداختن به زندگی و اشعار «اسماعیل خوئی» شاعر ضدانقلاب و هتاک به نظام، اعتراضات زیادی را در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب به همراه آورد. علاوه بر این، عرضه کتاب «من و سیمین و مصطفی» نوشته «شیوا ارسطوی» با وجود ممنوعیت فروش به دلیل ترویج عشق‌های مثلثی و قبح‌زدایی از فرزند نامشروع در نمایشگاه گذشته، زخم دیگری به قلب هنرمندان انقلابی وارد کرد. بازخوانی تفکرات «صادق هدایت» نیز در بیست‌وهشتمین نمایشگاه کتاب به چشم می‌‌خورد و اعتراضاتی را به همراه داشت.

از سوی دیگر فعالیت انتشارات «مهدی خزعلی» از فعالان فتنه ۸۸ که در سال‌های اخیر چندین بار بازداشت شده است و توقیف آن بعد از آغاز به کار نمایشگاه کتاب، باز هم آبروریزی دیگری را برای دولت یازدهم در حوزه فرهنگ و در نمایشگاه کتاب به بار آورد.

از این‌رو انتظار همه دغدغه‌مندان حوزه فرهنگ انقلاب اسلامی این است که دولت در نمایشگاه پیش‌رو از بروز چنین مسائلی جلوگیری کند. حجت‌الاسلام «سیدعلی طاهری» سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده مردم گرگان در خانه ملت در گفت‌وگو با «نماینده»، بر ضرورت نظارت مسئولان وزارت ارشاد در برپایی نمایشگاه کتاب و دعوت از ناشران انقلاب تأکید می‌کند و می‌گوید: «طبیعتاً اولین انتظاری که باید از مسئولان نمایشگاه داشت، این است که نسبت به سال‌های قبل هم از لحاظ تنوع کتاب و هم پاسخگو بودن به مخاطب، تلاش بیشتری داشته باشند و اگر در دوره‌های قبل نمایشگاه کاستی‌هایی وجود داشته در نمایشگاه امسال جبران کنند.»

جلوگیری از حضور ناشران مسئله‌دار در نمایشگاه

وی می‌افزاید: «در برخی از کتاب‌ها در دوره قبل اشکالاتی مبنی بر اینکه این کتاب‌ها نباید در نمایشگاه کتاب توزیع می‌شد، وجود داشت و یا از ورود برخی ناشران مسئله‌دار در نمایشگاه باید قبل از برپایی غرفه خودداری می‌شد که متأسفانه در نمایشگاه قبل، این اتفاق صورت نگرفت و همین مسئله باعث گرديد تا چالش‌هایی در مسیر برپایی نمایشگاه به وجود آید. به طور حتم مسئولان باید در مورد این مسائل از اول دقت کنند تا چالشی ایجاد نشود که بعد بخواهند با آن مقابله کنند.»

فراهم آوردن امکانات ویژه برای ناشران انقلابی

طاهری اظهار می‌کند: «ناشرانی که در آثارشان ارزش‌های مورد قبول نظام و نیازهای اصلی مردم را مورد توجه قرار می‌دهند باید در اولویت حضور در نمایشگاه قرار گیرند و برای آنها امکاناتی فراهم شود؛ چراکه طبیعتاً نمایشگاه کتاب فرصت خوبی برای کسانی است که در طول سال، فرصتی برای ارائه کتب خود به جامعه نداشته‌اند و لازم است از این فرصت استفاده کنند و کتب خود را در معرض دید مردم قرار دهند.»

ضرورت توجه دولت به افرادی که توان خرید کتاب ندارند

وی خاطر نشان می‌کند: «معتقدیم که حتماً باید برای مسائل فرهنگی از سوی دولت یارانه‌ای در نظر گرفته شود و بخش مهم آن به کتاب و کتابخوانی تعلق گیرد تا فرهنگ کتابخوانی و سرانه مطالعه در کشورمان افزایش یابد.»

سخنگوی کمیسیون فرهنگی تأکید می‌کند: «انتظارمان این است که دولت توجه ویژه به نمایشگاه کتاب و کتب انقلابی داشته باشد و به مردمی که برای خرید کتاب به دلیل گرانی دچار مشکل می‌شوند کمک کند و در این نمایشگاه تجهیزات و تمهیدات بیشتری برای مشتریانی که توان خرید کتاب ندارند، در نظر گرفته شود.»

به هرحال وضعیت نمایشگاه کتاب، به طور تقریبی معرف سیاست‌های دولت در عرصه نشر و کتاب است و انتظار می‌رود دولت یازهم در سال ۹۵ با سیاست‌گذاری درست و منطقی، زمینه را برای حضور اقشار مختلف مردم در نمایشگاه کتاب فراهم آورد.

 

نظر شما