شناسهٔ خبر: 124314 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

پایان سودای ریاست برای عارف

لاریجانی.عارف/1*

به گزارش «نماینده» مرحله نخست دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هفتم اسفندماه ۹۴ برگزار شد و ۲۲۱ منتخب برای نمایندگی پارلمان مشخص شدند که پس از طی مراحل اجرایی، شورای نگهبان صحت انتخابات و آراء ۲۲۰ نماینده را تائید کرد. در دور اول ۳۴ میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند که این امر مشارکت ۶۲ درصدی را به همراه داشت.

بر این اساس مرحله دوم دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز از ساعت ۸ صبح جمعه ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۹۵، در ۱۵ هزار و ۳۵۰ شعبه در ۲۱ استان کشور و ۵۵ حوزه انتخابیه برای تعیین تکلیف ۶۸ کرسی باقی‌مانده بهارستان برگزار شد.

میزان مشارکت مردم در مرحله دوم انتخابات مجلس دهم ۵۹ درصد بود و به نسبت همین انتخابات در مجلس نهم، ۳ درصد رشد داشته است. حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور با اعلام این خبر گفته است: «۴۷ درصد رأی‌دهندگان زن و ۵۳ درصد هم مرد بوده‌اند. گفتنی است در این مرحله از انتخابات ۴ نماینده زن به‌عنوان منتخب مردم به مجلس دهم راه یافتند. به گفته سخنگوی وزارت کشور بیشترین میانگین سنی منتخبان مجلس ۴۶ تا ۵۰ سال بوده و ۱۷ نفر در این بازه سنی حضور دارند.»

البته با توجه به تعدد زیاد نامزدها در مرحله اول طبیعی است که میزان مشارکت نیز بالاتر باشد اما رشد ۳ درصدی میزان مشارکت مردم در مرحله دوم به نسبت مرحله دوم انتخابات مجلس گذشته یکی از نکات مثبت این دور از انتخابات بود.

مقیمی، رئیس ستاد انتخابات کشور قبلاً در توضیح شرایط حضور در پای صندوق‌های رأی گفته بود: «تنها کسانی می‌توانند در پای صندوق‌های رأی حضور پیدا کنند که در دور اول انتخابات در همان حوزه رأی دادند ازاین‌رو کسانی که در دور پیش در حوزه‌های دیگری رأی داده بودند امکان رأی دادنشان در این دوره و در  مرحله دوم انتخابات وجود ندارد».

بیش از ۱۷ میلیون نفر در مرحله دوم انتخابات واجد شرایط رأی دادن بودند که از این تعداد ۶۰ هزار نفر برای اولین بار رأی امکان اعلام رأی خود را پیدا می‌کردند. به گفته رئیس ستاد انتخابات کشور با هماهنگی‌های صورت گرفته با شورای نگهبان بیش از ۱۸ میلیون تعرفه در این مرحله از انتخابات چاپ شد که طبق سنوات گذشته و قانون این تعرفه‌ها در قرنطینه نگهداری می‌شد. وی در خصوص تعداد ناظران شعبات اخذ رأی افزود: «در مرحله دوم انتخابات ۳۳۰ هزار عامل اجرایی حضور داشتند ازاین‌رو در هر شعبه ۳ تا ۵ نفر به‌عنوان اعضای هیئت نظارت حضور داشتند.»

در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که دهم اسفندماه ۱۳۹۴ برگزار شد، ۲۲۱ نفر با کسب حداقل ۲۵ درصد آراء توانستند به مجلس شورای اسلامی راه یابند و تکلیف ۶۸ کرسی به دور دوم انتخابات کشیده شد.

دومین مرحله انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۱ استان کشور، خوزستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، لرستان، فارس، زنجان، گلستان، ایلام، تهران، گیلان، مرکزی، اردبیل، اصفهان، چهارمحال بختیاری، کردستان، کرمانشاه، مازندران، همدان، خراسان رضوی، هرمزگان و یزد برگزار شد و حدود ۲۵۰ خبرنگار داخلی و خارجی این رویداد مهم را مخابره کردند.

در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان تهران در سه حوزه برای انتخاب سه نماینده رأی‌گیری انجام شد که این حوزه‌ها شامل دماوند و فیروزکوه، رباط‌کریم و بهارستان و شهریار، قدس و ملارد بودند.

ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه ۱۱۸ خود، ساعت اخذ رأی در حوزه‌های انتخابیه محل برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس دهم را تمدید کرد. در این اطلاعیه آمده بود: با توجه به موافقت وزیر محترم کشور، به استناد تبصره ۴ ماده ۱۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، زمان اخذ رأی به مدت ۲ ساعت و تا ساعت ۲۰ در کلیه حوزه‌ها به استثنای حوزه انتخابیه ممسنی و رستم در استان فارس تمدید می‌شود. همچنین این ستاد با انتشار اطلاعیه شماره ۱۱۹، زمان برگزاری انتخابات مرحله دوم را در اکثر حوزه‌های انتخابیه تا ساعت ۲۱ تمدید کرد؛ و بر این اساس زمان اخذ رأی در مرحله دوم انتخابات مجلس دهم، در تمام حوزه‌ها به استثنای دو حوزه انتخابیه بروجن و اردل و فارسان تا ساعت ۲۱ تمدید شد. هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: کسانی که از نحو‌ه‌ی برگزاری انتخابات شکایتی داشته باشند می‌توانند ظرف هفت روز، شکایات خود را به دبیرخانه شورای نگهبان و یا دفاتر نظارت شورای نگهبان در سراسر کشور تسلیم کنند.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در مجموع نتایج دو دوره انتخابات مجلس، عدم موفقیت بیش از ۷۰ درصد نمایندگان مجلس نهم در این انتخابات بود. با برگزاری مرحله اول انتخابات در هفتم اسفندماه سال گذشته، در مجموع ۱۹۱ نفر از نمایندگان مردم در مجلس نهم، از راه‌یابی به مجلس دهم بازماندند. این آمار شامل نمایندگان فوت‌شده، رد صلاحیت شده و کسانی است که به اختیار خود یا به دلیل منع سنی یا قبول مسئولیت دیگر عدم حضورشان در مجلس دهم قطعی تلقی شد. در این میان، ۲۹ نماینده مجلس نهم نیز موفق به راه‌یابی به دوره دوم انتخابات شدند که با برگزاری مرحله دوم انتخابات ۲۲ نفر از این نمایندگان فعلی از گردونه رقابت خارج شدند. به‌عبارت‌دیگر، تنها ۷۷ نفر معادل ۲۶.۵ درصد از نمایندگان دوره فعلی مجلس، در بهارستان دهم نیز حضور خواهند داشت.

بر اساس مجموع آمار دو دوره انتخابات مجلس، اصول‌گرایان ۱۳۱ نفر، اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان ۱۱۹ نفر و مستقلین ۳۴ نفر از صندلی‌های بهارستان را تصاحب کردند.

با این اوصاف و نتایج تنگاتنگی که دو جریان مطرح کشور یعنی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در مجموع دو دوره انتخابات مجلس به دست آوردند به نظر می‌رسد نمی‌توان هیچ‌یک از طیف‌های سیاسی را برنده مطلق این انتخابات معرفی کرد. با توجه به این مسئله و همچنین عطف به این موضوع که تعداد مستقلین (که هنوز تمایل واقعی خود را به جناح خاصی نشان نداده‌اند) راه‌یافته به مجلس دهم کم نیستند باید منتظر ماند و دید کدام‌یک از گرایشات سیاسی خواهد توانست با جذب مستقلین بیشتر قدرت جناح خود را در مجلس افزایش داده و در انتخاب رئیس مجلس دهم نقش مؤثرتری را ایفا کند.

نظر شما