شناسهٔ خبر: 124269 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

انصارالله ۴۰اسیر را از سعودی ها تحویل گرفت/جزئیات پیش نویس آتش بس

انصارالله/ رسانه ها متن پیش نویسی را که از سوی کنگره ملی و هیأت انصارالله به نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن برای آتش بس در این کشور تحویل شد، منتشر کردند.

به گزارش «نماینده» به نقل از المسیره، «محمد عبدالسلام» سخنگوی هیأت انصارالله در مذاکرات صلح یمن در کویت طی سخنانی از تحویل شماری از اسیران در بند سعودی ها خبر داد.

بر اساس این گزارش عبدالسلام در ادامه سخنان خود در همین زمینه تصریح کرد: بر اساس توافق های صورت گرفته با طرف سعودی ۴۰ اسیر را تحویل گرفتیم.

وی در همین راستا افزود: ۲۰ نفر از این اسیران در جبهه های داخلی اسیر شده بودند و ۲۰ نفر دیگر نیز به دلیل مسائل دیگری در قید اسارت بودند.

از سوی دیگر برخی از اصول متن پیش نویس سند تهیه شده توسط کنگره ملی یمن که به اسماعیل ولدالشیخ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن ارائه داد و هیأت انصارالله نیز آن را تایید کرد، به شرح زیر است:

- تثبیت آتش بس به صورت کامل

- رفع محاصره به صورت کامل و لغو تمامی محدودیت ها برای حرکت شهروندان در داخل و خارج و به سوی داخل یمن و یا برای خروج از یمن

- توافق بر دولت اجرایی جدید در قالبی سیاسی به منظور اجرای تمامی اقدامات امنیتی و غیر امنیتی متعلق به دولت اجرایی

همچنین در این پیش نویس مشخص کردن زمان برای مراحل اجرایی در تمامی طرح های قابل بحث و بررسی تاکید شده است تا بدین صورت به توافقی جامع و یکسان متشکل از همه مسائل به عنوان یک بسته کامل منجر گردد. توافق بر سر یک موضوع بدون توافق بر دیگر موضوعات از جمله توافق بر قالب دولت اجرایی، الزام آور و قطعی نیست.

در یمن باید از سال ۲۰۱۱ همانگونه که در مراکز مشهور مقرر گردید، توافق سیاسی از جمله بر سر دولت انتقالی و وظایف مختلف آن صورت می گرفت. تنها راه برای رسیدن به راهکار سیاسی عادلانه این است که به توافق به عنوان اصلی برای رسیدن به راهکار برای تمامی مسائل متعلق به دولت اجرایی پایبند بود.

هیأت ملی شرط کرده است که تمامی گروه های سیاسی در توافق بر راهکار سیاسی و همچنین از سرگیری گفتگوی سیاسی که پیش از تجاوز به یمن تحت نظارت سازمان ملل میان گروه های سیاسی در جریان بود، مشارکت داشته باشند.

انصارالله و کنگره ملی سازوکارها و اقدامات امنیتی و غیر امنیتی را در طول مرحله انتقالی پیشنهاد کرده اند که قرار است پس تشکیل دولت اجرایی جدید صورت بگیرد؛ این امر برای کسب توافق بر اساس اصول کلی و برخی از تفاصیل و جزئیات اصلی ضروری است. سپس شورای ریاست جمهوری و دولت وحدت ملی تشکیل خواهد شد.

در میان این توافق نامه تشکیل کمیته عالی امنیتی و نظامی توسط دولت اجرایی توافقی لحاظ شده است تا در شرایطی که طرف ها اهمیت تشکیل این کمیته را درک کردند، بر وظایف، شایستگی ها، گستره عمل و زمان آن توافق کنند. همچنین دستور تشکیل آن را دولت اجرایی توافقی صادر خواهد کرد.

بر اساس این سند سازمان ملل بر مراحل تحویل سلاح های سنگین توسط تمامی طرف ها به دولت اجرایی توافقی نظارت می کند و همچنین مانع از وقوع خلأ امنیتی می گردد تا بدین طریق داعش و القاعده نتوانند از آن سوءاستفاده کنند.

این سند همچنین دارای بندی ویژه در خصوص اسیران، بازداشتی ها، مفقودین و یا افرادی که مجبور به اقامت هستند، می باشد. در همین رابطه پیشنهاد شده است که یک کمیته ای با حضور نمایندگان تمامی طرف ها تشکیل گردد و به صورت جدی برای آزادی همه اسیران، بازداشتی ها و پیداکردن مفقودان متعلق به همه طرف ها از طریق سازوکارهای مشخص مورد توافق اقدام کند.

در این سند خواسته شده که توافقی واحد و جامع که همه مسائل را در بر گیرد و بر آن توافق صورت گیرد، به دست آید که در نهایت باید به این نکات منجر گردد:

- عقب نشینی و خروج تمامی گروه ها بدون استثنا از یمن

- رفع محاصره به تمامی صورت ها و انواعش

- بازسازی و جبران خسارت ها

- خارج کردن یمن از بند هفتم

همچنین قبل از این سند و پس از آن: تثبیت توقف دائمی و کامل اقدامات نظامی و رزمی و تیراندازی ها.

نظر شما