شناسهٔ خبر: 124153 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

سردار وحیدی:

هیچ سندی مبنی بر دخالت ایران در حادثه ۳۵ سال قبل لبنان وجود ندارد

سردار وحیدی// رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی گفت: در سال ۶۰ و یا ۶۱ یک اتفاق در لبنان افتاد و بعد از ۳۵ سال ایران متهم می‌شود در حالی که هیچ سندی مبنی بر دخالت ایران وجود ندارد.

به گزارش «نماینده»، سردار احمد وحیدی در همایش ملی «تحولات ژئوپلیتیکی غرب آسیا با تاکید بر امنیت منطقه‌ای» که صبح امروز در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد، اظهار داشت: موضوع ژئوپلیتیک یک موضوعی است و بدون بررسی دقیق آن نمی‌توان یک  بررسی دقیق در حوزه دفاعی و استراتژیک ارائه داد.

وی بررسی این حوزه را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: ژئوپلیتیک، مولودِ نگاهِ استراتژیک و نظامی به صحنه است.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی با اشاره به اینکه آسیای غربی در چند جا مورد توجه است و در سند چشم‌انداز نیز تعریفی از آن ارائه شده، افزود: این حوزه قرار است حوزه و منطقه‌ای باشد که جمهوری اسلامی خود را در آن تعریف کند.

وحیدی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در یک پیچ تاریخی قرار داریم، خاطرنشان کرد: آماده شدن برای ایفای نقش در منطقه آسیای غربی بسیار تأثیرگذار و مهم است؛ امنیت منطقه با توجه به تأثیر آن روی امنیت جمهوری اسلامی ایران، اهمیت پیدا می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه ۶۸۰ میلیون انسان مسلمان در این منطقه زندگی می‌کنند و دارای نقاط راهبردی مهمی است، افزود: منطقه امروز پرتلاطم و پرتنش است.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی با اشاره به رقابت‌های موجود در منطقه، تصریح کرد: شاهد سه تحول بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی هستیم که هر سه با هم در حال اتفاق افتادن است.

وحیدی خاطرنشان کرد: در سطح بین‌الملل ظهور قدرت‌های نوظهور و کاهش قدرت‌ِ قدرت‌های گذشته از مسائل تأثیرگذار است؛ در سطح منطقه‌ای امروز بازیگرانی وجود دارند که به شدت ماجراجویانه و بدون در نظر گرفتن چارچوب در منطقه حرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه وقتی به حرکت عربستان نگاه می‌کنید، می‌بینید که به دنبال رهبری جهان عرب با سقوط رهبران سابق در عراق، مصر، الجزایر و ... است، ادامه داد: عربستان به دنبال جهان اسلام و عرب است و برای تحقق آن، کارهای ماجراجویانه انجام می‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی با تاکید بر اینکه امروز شاهد تحولات ژئوپلیتیک در منطقه هستیم، افزود: در همه این تحولات، کنترل و مهار ایران مورد توجه است؛ بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی به دنبال گسترش و مهار ایران هستند و برای تحقق این هدف به دنبال پرونده‌های متعددی می‌روند.

وحیدی، پرونده هسته‌ای را یکی از این پرونده‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: پرونده تروریسم یکی دیگر از این پرونده‌هاست؛ در سال ۶۰ و یا ۶۱ یک اتفاق در لبنان افتاد و بعد از ۳۵ سال ایران متهم می‌شود در حالی که هیچ سندی مبنی بر دخالت ایران وجود ندارد و این در حالی است که پرونده برج‌های دوقلو که عربستان در آن نقش داشت را مورد توجه قرار نمی‌دهد.

وی جنگ بین شیعه و سنی را پرونده دیگری عنوان کرد و گفت: ایران با دو گفتمان وحدت و مقاومت در منطقه حضور پیدا کرد و آنها تلاش کردند تا با جنگ شیعه و سنی به سراغ گفتمان وحدت بروند.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی با بیان اینکه دشمن با ایجاد جریان تروریسم هم سعی کرد گفتمان مقاومت را به گوشه‌ای ببرد، اظهار داشت: آنها می‌خواستند ژئوپلیتیک مقاومت را هم بر هم بزنند و به دنبال این هستند که ایران را از یک قدرت درجه اول به قدرت درجه پایین‌تری تبدیل کنند.

نظر شما