شناسهٔ خبر: 123898 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

گزارش «نماینده» از شریک تراشی برای ردیف بودجه‌ای که عملیاتی نشده است

سایه روشن بودجه «سامان‌دهی حاشیه شهرهای مذهبی»

حرم

به گزارش هفته نامه «نماینده»، موضوع حاشیه‌نشینی یکی از معضلات نام آشنای تمامی شهرهای کشور است اما در این میان کلان شهرها بیشتر با این مشکل مواجه‌اند. حاشیه‌نشینی از آن دست مسائلی است که با تولد خود موجب مرگ بسیاری از معیارها و ارزش‌های زندگی شهری می‌شود؛ آسیب‌های اجتماعی، افزایش بزه‌کاری‌ها و فاصله طبقاتی از این جمله‌اند. در آغاز پیروزی انقلاب، ۳۰ درصد مردم در شهرها و ۷۰ درصد در روستاها زندگی می‌کردند اما سیاست‌های نادرست و عدم ایجاد اشتغال در روستاها، مهاجرت به شهرها افزایش یافت و سرریز جمعیت شهری که توان پرداخت هزینه‌های مسکن و معاش را نداشتند، برای کاهش هزینه به حاشیه شهرها روانه شدند.

آمار بیانگر این مطلب است که میانگین حاشیه‌نشینی در کل کشور بین ۱۲ تا ۱۵ درصد است که این رقم در شهر مشهد به بالای ۳۰ درصد می‌رسد. این موضوع مشکلات مختلفی را ایجاد کرده و نگرانی‌های مضاعفی را به همراه دارد.

ردیفی در اعتبارات وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی وجود دارد که به بحث‌های عمرانی و زیرساختی و سامان‌دهی حاشیه شهرها می‌پردازد. اما از سال گذشته در بودجه تصویب شده از طرف مجلس ردیفی با عنوان بودجه سامان‌دهی به حاشیه شهرهای مذهبی اختصاص پیدا کرد. مبلغ این بودجه ۶۱ میلیارد تومان بود و گفته می‌شود پیگیری‌های نمایندگان مشهد موجب شده تا مسئولین دولتی متوجه وخامت اوضاع حاشیه‌نشینی در مشهد شده و متقاعد شوند بودجه‌ای برای حل مشکلات حاشیه‌نشینی مشهد اختصاص دهند.

نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس به «نماینده» در این خصوص گفت: «حاشیه شهر مشهد با وضعیت بحرانی مواجه است. در هیچ نقطه از کشور مشکل حاشیه‌نشینی را به این صورت حاد مشاهده نمی‌کنیم.»

وی در مورد پیشینه اختصاص این بودجه افزود: «با تأکیداتی که نسبت به حل این موضوع صورت گرفت، قرار شد به این مسئله به صورت ویژه پرداخته شود. دولت در نشستی که دو سال قبل در مشهد داشت اعلام کرد که برای حل این موضوع ردیفی را در بودجه قرار خواهند داد که متأسفانه چون ردیفی اختصاص پیدا نکرد، ما در انتهای سال ۹۳ زمانی که لایحه بودجه در مجلس بود، توانستیم تفاهم کنیم و ردیفی را به‌عنوان «سامان‌دهی حاشیه شهرهای مذهبی» مصوب کنیم. با توجه به اینکه قرار دادن یک ردیف بودجه به نام یک شهر ایجاد حساسیت می‌کرد، این ردیف بودجه را این‌طور نام گذاری کردند.

نماینده مشهد با اشاره به اینکه سه شهر مذهبی در کشور وجود دارند، خاطرنشان کرد: «موضوع حاشیه شهر در قم و شیراز در مقایسه با مشهد اصلاً موضوع جدی ای نبوده است. در همان زمان هم موضوع صحبت دولت این بود که اگر بودجه تعلق پیدا کند حتماً به شهر مشهد اختصاص می‌دهند.»

وی همچنین در مورد پرداخت این بودجه در سال گذشته گفت: «ما در طول این مدت با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، مقرر شد از مبلغ ۶۱ میلیارد مورد نظر، ۴۰ میلیارد به این ردیف بودجه سامان‌دهی حاشیه شهر مشهد اختصاص یابد. اگرچه به دلیل نبود نقدینگی هیچ مبلغی از این بودجه پرداخت نشد! اما به هر حال این اختصاص نشان دهنده این مهم است که اراده‌ای پشت این قضیه وجود دارد.»

پژمان‌فر افزود: «در طول سال گذشته با رأی ‌زنی‌هایی که با سازمان برنامه و بودجه داشتیم و جلسات متعددی که مسئولین به‌صورت حضوری در جریان مشکلات حاشیه شهر مشهد قرار گرفتند، ابعاد اجتماعی، امنیتی و فرهنگی این مسئله مورد توجه واقع شد مقرر گشت اساسا یک ردیف مستقل به‌عنوان سامان‌دهی حاشیه شهر مشهد قرار داده شود و در لایحه بودجه سال ۹۵ گنجانده شود و این امر اتفاق افتاد.»

وی با اشاره به حاشیه ایجاد شده در خصوص اختصاص این بودجه، افزود: «متأسفانه مشاهده می‌شود که با وجود انجام تصمیماتی که عقبه منطقی و کارشناسی دارد، نمایندگان برای بهره‌برداری از موقعیت فشارهایی را وارد می‌کنند. بعضی نمایندگان قم و شیراز روی این موضوع فشار آوردند و علی‌رغم اینکه در لایحه بودجه ردیفی با عنوان سامان‌دهی حاشیه شهر مشهد پیش‌بینی شده بود، این را بدون اینکه در کمیسیون تلفیق مطرح و مصوب بشود، حذف کردند و مجدداً همان عنوان سامان‌دهی حاشیه کلان‌شهرها را جایگزین کردند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه سخنانش گفت: «ما نسبت به این موضوع اعتراض کردیم، قطعاً هم پیگیر خواهیم بود. قرار شده این مسئله در کمیسیون تلفیق دوباره طرح شود. با توجه به شرایط ویژه و بحرانی شهر مشهد تلاش می‌کنیم این اراده مشترک مجلس و دولت در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری را محقق نماییم.»

 این نماینده مجلس معتقد است: «حاشیه ایجاد شده در خصوص این ردیف بودجه این است که عنوان این بودجه برای شهر مشهد اختصاص یافته است. نباید یک ردیف بودجه‌ای که بر اساس یک منطق کارشناسی به‌وجود آمده را بر هم بزنیم. فشارهای به عمل آمده سعی در بر هم زدن این عنوان دارد.

«احمد امیرآبادی»، نماینده قم در مجلس در خصوص تصویب این بودجه به «نماینده» گفت: «بودجه‌ای برای سامان‌دهی حاشیه سه شهر مشهد، قم و شیراز به‌عنوان سه کلان‌شهر مذهبی در نظر گرفته شده بود، این مبلغ در سال گذشته ۶۰ میلیارد بود که تخصیص داده نشد، در لایحه بودجه سال ۹۵ تنها به شهر مشهد تعلق گرفته بود که ما قم و شیراز را هم به آن اضافه کردیم و رقم مبلغ نیز به ۱۴۰ میلیارد افزایش یافت.»

وی افزود: «کلان‌شهرهای مذهبی به دلیل داشتن وجهه مذهبی خود پذیرای مهاجران زیادی هستند که در حاشیه شهرها ساکن شده‌اند و یکسری مشکلات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی ایجاد شده همچنین زیرساخت‌های زیارتی مشکلاتی دارند که این بودجه می‌تواند در این مسیر راه‌گشا باشد.»

جعفر قادری، نماینده شیراز نیز در این رابطه به «نماینده» گفت: «اگر چنین بودجه‌ای برای سامان‌دهی حاشیه نشینی در شهرهای مذهبی اختصاص پیدا کند باید به تمامی شهرهای مذهبی تعلق بگیرد.» وی در پاسخ به اینکه مشهد به دلیل آمار بالای حاشیه نشینی نیاز بیشتری به این بودجه دارد گفت: «در این صورت مشهد باید بودجه مازاد را از طرق دیگر تهیه نماید.»

گفتنی است هفته‌نامه «نماینده» در تلاش برای ایجاد شفافیت کامل در این موضوع و جلوگیری از طرفداری جانب‌دارانه از شهر خاصی، نهایت سعی خود را در ارتباط گیری با سایر نمایندگان شهرهای شیراز و قم به کار بست اما به رغم تمام تلاش ها، موفق به مصاحبه و ثبت نظرات این عزیزان نشد.

نظر شما