شناسهٔ خبر: 123873 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

سردرگمی اصلاح طلبان برای انتخاب رئیس/ اصلاح‌طلبان برای ریاست عارف توافق خواهند کرد؟

لاریجانی.عارف/2 زیباکلام در گفتگو با «نماینده» تصریح کرد: اگر عارف وارد رقابت با لاریجانی شود و به فرض آرا بیشتری هم بیاورد و رئیس مجلس شود، مجلس دهم از همان ابتدا با تعارض و مخالفت مابقی مواجه خواهد شد...

به گزارش «نماینده»؛ ششم خرداد آخرین جلسه مجلس نهم در بهارستان برگزار می شود و زنگ آغاز به کار مجلس دهم از هفتم خرداد به صدا در خواهد امد براین اساس بازیگران سپهر سیاست در اردوگاه اصلاح طلبان و اعتدال گرایان کنش های خود را پیرامون انتخاب رئیس جدید مجلس دو چندان کرده اند اما صداهای مختلفی که از این جریان شنیده می شود، حاکی از آن است که آنها در بلاتکلیفی به سر می برند و هنوز به اجماع دست نیافته اند.
عبدالله ناصری از نیروهای نزدیک به رئیس دولت اصلاحات در گفتگو با«نماینده» عارف را گزینه جریان متبوعش در انتخاب رئیس بهارستان معرفی کرد، با این حال همفکران او نظر متفاوت طرح می کنند.

*زیباکلام: اصلاح‌طلبان برای ریاست لاریجانی توافق خواهند کرد

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «نماینده»، درباره ریاست مجلس آینده تصریح کرد: «برای ریاست مجلس من معتقدم که بعد از رایزنی‌هایی که صورت خواهد گرفت، اصلاح‌طلبان ترجیح خواهند داد که لاریجانی بر ریاست مجلس باقی بماند، صلاح هم این است وی همچنان در ریاست مجلس باشد.»

وی با اشاره به تلاش اصلاح‌طلبان برای ریاست عارف، افزود: «اگر عارف وارد رقابت با لاریجانی شود و به فرض آراي بیشتری هم بیاورد و رئیس مجلس شود، مجلس دهم از همان ابتدا با تعارض و مخالفت مابقی مواجه خواهد شد.»

زیباکلام خاطرنشان کرد: «من فکر می‌کنم اصلاح‌طلبان در مقام نایب رئیسی مجلس بودن و حضور در هیئت رئیسه مجلس با کمک نمایندگان مستقل خیلی بیشتر می‌توانند لوایحی را در مجلس به تصویب برسانند که بیشتر به نفع دموکراسی، آزادی و حاکمیت قانون باشد.»

 

*قنبری: انتظار این است که رأی قاطعی به ریاست عارف داده شود

«داریوش قنبری»، نماینده اصلاح‌طلب ادوار مجلس، نظر متفاوت از زیباکلام ارائه داد. وی در گفت‌وگو با «نماینده»، درباره ریاست مجلس آینده گفت: «به هر حال افراد خاصی الان مطرح هستند. صحبت از آقای عارف و آقای لاریجانی است؛ انتظار افکار عمومی این است که عارف رئیس مجلس آینده باشد چون به هر حال وی بیشترین تعداد آرا را در میان کاندیداها به دست آورد.»

وی گفت: «همچنین عارف با از خودگذشتگی تاریخی باعث شد که پیروزی سال ۹۲ نصیب بشود و این پیروزی مدیون از خودگذشتگی عارف است. ازاین‌رو، انتظار این است که رأی قاطع به ریاست عارف داده شود.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین با اشاره به ترکیب آینده مجلس دهم، اظهارداشت: «ترکیب مجلس دهم را دو قطبی می‌بینم چراکه مستقلینی هم که به مجلس ورود پیدا کردند، قطعاً به سمت یکی از گرایش‌های سیاسی خواهند رفت و مستقل به تمام معنا نداریم.»

قنبری گفت: «ضلع اول از لحاظ سیاسی اصلاح‌طلبان هستند و ضلع دوم هم اصول‌گرایان خواهند بود.»

نظر شما