شناسهٔ خبر: 123822 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

وزیر اسبق ارتباطات در گفت‌وگو با «نماینده»:

دولت برای ایجاد هر تغییر در ساختار «شورای عالی فناوری اطلاعات» باید به مجلس لایحه بدهد

محمد سلیمانی/2 عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی تأکید کرد: انحلال شورای عالی فناوری اطلاعات مصوبه مجلس را دارد و دولت نمی‌تواند نام و یا حتی ماموریت‌های آن را تغییر دهد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی ۲۲ اردیبهشت ماه سال گذشته، کلیات طرح ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی را بررسی و  با ۱۳۵ رای موافق،‌۸۰ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در صحن علنی با آن موافقت کردند.

شورای عالی فناوری اطلاعات یکی از شوراهای موازی در عرصه مدیریت فضای مجازی کشور بود که پس از تشکیل شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۰ کماکان به کار خود ادامه می‌داد که همین عملکرد موازی بارها از سوی اعضای شورای عالی فضای مجازی مورد انتقاد قرار گرفته بود تا جایی‌که اعضای شورا علت تعطیلی و بی‌خاصیتی شورای عالی فضای مجازی را عدم همکاری مجلس و تصویب قانونی برای انحلال و یا ادغام شوراهای موازی برمی‌شمردند.

در واقع  به علت وجود این شورای موازی، شورای عالی فضای مجازی تاثیرگذاری و خاصیت خود را از دست داده بود و وزارتخانه‌ها این شورا را به رسمیت نمی‌شناختند و طرح‌ها و لوایح خود را به شورای عالی فضای مجازی نمی‌آوردند که در نهایت با تصویب نمایندگان، مجوز انحلال شورای عالی فناوری و اطلاعات صادر شد ولی دولتی‌ها در جلسه شورای عالی فضای مجازی با تغییر نام این شورا از «شورای عالی فناوری و اطلاعات» به «شورای فناوری و اطلاعات» مصوبه مجلس را با یک اقدام غیرقانونی نادیده گرفتند.

شورای عالی فناوری و اطلاعات بیشترین همپوشانی را با شورای عالی فضای مجازی دارد

اقدامی که به گفته دکتر محمد سلیمانی وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بدون تصویب مجلس امکانپذیر نیست. وی در گفت‌وگو با «نماینده» در رابطه با عدم انحلال شورای عالی فناوری و اطلاعات تصریح کرد: کاملا مشخص است شورای عالی فناوری و اطلاعات که بر اساس قانون سال ۸۲ وزارت ارتباطات تشکیل شد، بیشترین همپوشانی را با شورای عالی فضای مجازی دارد و قاعدتا طبق حکم مقام معظم رهبری حتما باید شورای عالی فناوری اطلاعات منحل می‌شد.

وی افزود: اما در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی در مورد این شورا اصلاحاتی صورت گرفت و مقرر شد یکسری از ماموریت‌های این شورا به شورای عالی فضای مجازی منتقل شود ولی این اقدام درست نیست، چون انحلال شورای عالی فناوری اطلاعات مصوبه مجلس را دارد و دولت نمی‌تواند نام آن را تغییر دهد و یا حتی ماموریت‌هایش را عوض کند.

دولت برای اعمال هر تغییر در ساختار شورا باید به مجلس لایحه ارائه دهد

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه قاعدتا اعمال هر تغییری در شورای عالی فناوری و اطلاعات باید مسیر مجلس را طی کند، گفت: نظر اکثریت نمایندگان مجلس در صحن علنی انحلال شورای عالی فناوری و اطلاعات بوده است که با وجود شورای عای فضای مجازی دیگر نیازی به شورای عالی فناوری و اطلاعات نیست. دولت هم اگر بخواهد هر تغییری در ترکیب و یا ساختار این شورا ایجاد کند باید آن را در قالب لایحه به مجلس تقدیم کند.

شورای عالی فضای مجازی باید به صورت ماهانه تشکیل جلسه دهد

سلیمانی در ادامه دو اشکال عمده شورای عالی فضای مجازی را برشمرد و اقداماتی همچون عدم انحلال شورای عالی فناوری  اطلاعات را ناشی از کم کاری‌های صورت گرفته در این شورا عنوان کرد و یادآور شد:‌ شورای عالی فضای مجازی باید به صورت ماهانه و با حضور روسای سه قوه تشکیل جلسه دهد در حالیکه روند برگزاری جلسات شورا اینگونه نیست.

وزیر ارتباطات دولت نهم ادامه داد: با توجه به اهمیت و ماموریت بلند بالایی که مقام معظم رهبری برای این شورا تبیین و ابلاغ کرد‌ه‌اند، قطعا کار بزرگ، وسیع و گسترده‌ای بر دوش اعضای این شورا نهاده شده و لازم است که حداقل ماهی یکبار تشکیل جلسه دهند.

دولت هنوز جایگاه شورای عالی فضای مجازی را درک نکرده است

وی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ده‌ها پیشنهاد و طرح در دستور کار دبیر شورای عالی فضای مجازی قرار دارد که اگر شورا بخواهد به آن رسیدگی کند و برای هرکدام یک یا دو جلسه وقت بگذارد، نیازمند برگزاری بیش از دو سال جلسه ماهانه باشد.

نماینده مردم تهران یکی دیگر از اشکالات بر سر راه تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در مورد شورای عالی فضای مجازی را عدم درک اهمیت آن از سوی دولت دانست و خاطرنشان کرد: دولت هنوز اهمیت فضای مجازی را درک نکرده و نتوانسته است جایگاه فضای مجازی را آن طور که مقام معظم رهبری ابلاغ کرد‌ه‌اند بشناسد و  این یکی از مشکلات است که باید برطرف شود.

 

نظر شما