شناسهٔ خبر: 123787 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

تمامی منتخبان غیراصلاح‌طلب می‌توانند یک فراکسیون تشکیل دهند

محمدمهدی زاهدی/2 «محمدمهدی زاهدی» ضمن اشاره به اینکه در مجلس دهم به بیش از دو فراکسیون نیازی نیست، گفت: «دوستان اصلاح‌طلب فراکسیون مستقلی خواهند داشت و بقیه نمایندگان نیز می‌توانند زیر چتر یک فراکسیون دیگر فعال بشوند.»

به گزارش «نماینده» هر روزی که به افتتاحیه مجلس دهم نزدیک می‌شویم گمانه‌زنی‌ها درباره تعداد و ترکیب فراکسیون‌های سیاسی مجلس، بیشتر می‌شود. این فراکسیون‌ها ابعاد اهمیت زیادی دارند که اثرگذاری بر ترکیب هیئت‌رئیسه، پیگیری سؤال و استیضاح وزرا و اجماع برای تصویب برخی قوانین، بخشی از این گستره است.

«محمدمهدی زاهدی» در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده» ضمن اشاره به اینکه در مجلس دهم به بیش از دو فراکسیون نیازی نیست، گفت: «دوستان اصلاح‌طلب فراکسیون مستقلی خواهند داشت و بقیه نمایندگان نیز می‌توانند زیر چتر یک فراکسیون دیگر فعال بشوند.»

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مهم نیست نام این فراکسیون «اصول‌گرایان» باشد یا چیز دیگر، گفت: «تمام نیروهایی که ارزشمدار بوده، تابع رهبری هستند و این اصول را قبول داشته باشند، می‌توانند تحت لوای این فراکسیون قرار بگیرند و فعالیت کنند. ضرورتی به داشتن نام اصول‌گرا بر عنوان آن وجود ندارد.»

رئیس کمیسیون آموزش مجلس نهم خاطرنشان کرد: «شخصاً معتقدم حتی اگر دوستان اصلاح‌طلب هم علاقه‌مند باشند می‌توانند به عضویت این فراکسیون درآیند، به این شرط که از تصمیمات جمعی فراکسیون تبعیت کنند.»

وی در این بخش صحبتش بر این جمله تأکید کرد: «تشکیل دو فراکسیون قوی به نفع مجلس دهم است.»

با توجه به اینکه ترکیب این فراکسیون‌ها تحت تأثیر نتایج دور دوم انتخابات قرار می‌گیرد، جریانات سیاسی تلاش مضاعفی نیز برای کسب ۶۹ کرسی باقی‌مانده از دور اول خواهند کرد. زاهدی در پایان به اهمیت و اثرگذاری نتیجه دور دوم انتخابات بر ترکیب سیاسی مجلس آینده اشاره کرد و گفت: «باور دارم که جریان موسوم به اصول‌گرا در دور دوم انتخابات نیز اکثریت کرسی‌ها را به دست خواهد آورد.»

گفتنی است در هفته‌های گذشته اخباری در مورد جلسات منتخبان اصلاح‌طلب مردم تهران و برنامه‌ریزی برای تشکیل فراکسیون در مجلس دهم در رسانه‌ها منتشر شده است. همچنین منتخبان اصول‌گرای مجلس دهم کمیته‌ای ۷ نفره را مأمور به پیگیری مسائل مربوط به تشکیل فراکسیون اصول‌گرایان مجلس دهم کرده‌اند که این کمیته در همین راستا جلساتی را برگزار نموده است.

در آخرین اقدام نیز طی جلسه‌ای روز سه‌شنبه هفته قبل، منتخبان اصول‌گرای مجلس دهم که از دوره نهم به مجلس آینده راه یافته‌اند، بر تشکیل فراکسیون واحد تأکید کردند. این جلسه که اخبار آن تحت تأثیر اتفاقات بررسی دو شیفته لایحه بودجه سال ۹۵ کل کشور قرار گرفت، بازتاب رسانه‌ای پیدا نکرد؛ اما خبرهای خوبی از اتفاق نظر منتخبان مجلس دهم و تأکید برخی بزرگان مجلس بر تشکیل فراکسیون واحد به گوش می‌رسد.

نظر شما