شناسهٔ خبر: 123776 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

همکاری های ایران و روسیه در آغاز راه است

ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با اشاره به سامانه اس ۳۰۰ گفت: همکاری های ایران و روسیه در آغاز راه است و همکاری ما در سوریه در به شکست کشاندن داعش و تروریست ها بسیار مهم بوده است.

به گزارش «نماینده»، سورنا سوارج وزیر امور خارجه هند بعد از ظهر امروز با علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل دیدار و گفتگو کرد.

علی اکبر ولایتی بعد از این دیدار در جمع خبرنگاران با اشاره به جزییات دیدار با وزیر امور خارجه هند گفت: رابطه ایران و هند رابطه تاریخی و بسیار عمیق است باید عرض کنم دو کشور فضاهای بسیاری برای همکاری های دوجانبه بین المللی و منطقه ای دارند.

وی افزود: هند یک کشور با ظرفیت است که نیاز به انرژی ایران دارد و از سوی دیگر برای همکاری های علمی و فن آوری تجاری و اقتصادی با هند می توانیم بدون هیچ محدودیتی حجم روابط را گسترش دهیم.

ولایتی با بیان اینکه در برخی موارد که برای امنیت منطقه مهم است تفاهم های خوبی با وزیر امور خارجه هند در ایران صورت گرفته است، گفت: قبل از این سفر هیبت های مختلفی بین دو کشور جابه جا شده و زمینه همکاری های مشترک را فراهم کردند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل ادامه داد: همکاری های ترانزیتی بین ایران و هند باب انتقال کالا از هند به ایران و افغانستان و بر عکس و در گام بعدی برای آسیای مرکزی و در گام نهایی برای کل کشورهای مستقل مشترک المنافع تبادل نظر شد.

وی با بیان اینکه درباره نهایی شدن خط ترانزیت بین چابهار تا جمهوری آذربایجان و سن پترزبورگ و شمال روسیه بحث های خوبی صورت گرفته است، اظهارداشت: هند آمادگی را دارد که در چابهار سرمایه گذاری کند و مقدمات خوبی برای این امر فراهم شده است توسعه همکاری دو جانبه و بین قاره ای با هند گام مهمی در جهت عملیاتی شدن نگاه جمهوری اسلامی ایران و نگاه مقام معظم رهبری در نگاه به شرق است.

وی هند را یکی از مصادیق مهم و ارزشمند نگاه به شرق نام بد و گفت: آنچه از اخبار به اطلاع ما می رسد سفر نخست وزیر هند به ایران است که انتظار می رود نقطه عطف بین دو کشور باشد.

ولایتی درباره اس ۳۰۰ گفت: این نشان دهنده این است که همکاری های ایران و روسیه جدی است و همانطور که از قبل قرار گذاشته شده بود صورت گرفت که بسیار به دفاع موثر جمهوری اسلامی ایران در برابر تهاجمات احتمالی کمک می کند.

وی تاکید کرد: همکاری های ایران و روسیه در آغاز راه است و همکاری ما در سوریه در به شکست کشاندن داعش و تروریست ها بسیار مهم بوده است.

ولایتی افزود: ما برای روابط ایران و روسیه آینده روشنی را پیش بینی می کنیم. همه همکاری ها کمک بسیاری در برقراری صلح و امنیت در این منطقه حساس می کند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل  درباره امنیت حجاج در عربستان گفت: دولت عربستان به عنوان کشوری که باید امنیت را برای حجاج فراهم کند وظیفه دارد که نهایت امنیت را صرف نظر از ملیت آنها فراهم کند. امیدواریم گفتگوهای دو طرف به نتایج مثبتی برسد تا حجاج ایرانی در کمال آرامش و احترام بتوانند این فریضه مهم را در موقع خود انجام دهند.

وی درباره سفر روحانی به ترکیه گفت: سفر آقای روحانی به ترکیه مهم بود. ایران و ترکیه دو کشور همسایه هستند که رابطه طولانی چهارساله با هم داشتند و همچنان این روابط وجود دارد البته گاهی مشکلاتی پیش می آید اما تدبیر دو دولت موجب می شود این مشکلات حل شود.

ولایتی خاطرنشان کرد: سفر روحانی به جا بود که هم در اجلاس سازمان همکاری های اسلامی شرکت کردند و هم در دیدار دو جانبه که البته بعضی از کشورها مانند عربستان سعی کردند برخی اختلالات را ایجاد کنند که این کار آنها بی اهمیت است آنچه مهم است همکاری بین کشورهای اسلامی با میزبانی کشور ترکیه است. این میزبانی انگیزه مضاعفی بود تا رئیس جمهور به این سفر بروند. در این سفر روابط دو جابه از استحکام بیشتری برخوردار شد.

نظر شما