شناسهٔ خبر: 123737 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز

پشت پرده دیدار جان کری با انقلابیون بحرینی چه بود؟

جان کری جان کری چرا در حالی که در سالهای اخیر بارها دولت کشورش از حکومت بحرین به طرق مختلف در برابر مخالفان آل خلیفه حمایت کرده اند، اینک با معارضان بحرینی دیدار می کند؟

به گزارش «نماینده» - بحرین از ۱۴ فوریه سال ۲۰۱۱ میلادی شاهد انقلاب مردمی علیه رژیم آل خلیفه است. مردم این کشور کوچک عربی خواهان آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض علیه اکثریت شیعیان و حتی برخی گروه های اهل سنت و روی کار آمدن نظام سیاسی منتخب در کشورشان هستند.

با وجودی که قیام مردم بحرین یکی از مسالمت آمیز ترین انقلاب های منطقه محسوب می شد دولت بحرین نه تنها به خواسته اکثریت توجه نکرد بلکه با سرکوب وحشیانه و زندان و شکنجه معترضان تلاش کرد که خیلی سریع شعله های این قیام را خاموش کند.

از سوی دیگر نیروهای عربستان سعودی نیز در اقدامی غیرقانونی و خارج از قوانین بین المللی بدون اینکه کشورهای غربی و به خصوص آمریکایی ها مانع آنها شوند، به سرکوب ده ها هزار نفر از معارضان در بحرین اقدام کردند.

عربستانی ها با توجیه اینکه بحرین عضو نیروهای نظامی مشترک شورای همکاری خلیج فارس موسوم به سپر جزیره است، به خود حق دادند که به بحرین بروند و صدها نفر از شهروندان این کشور را شهید و زندانی کنند.

اما بر اساس گزارش المیادین، اخیرا جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با پنج تن از معارضان بحرینی دیدار کرد که دو تن از آنها عضو الوفاق و دو تن دیگر نیز عضو جریان وعد بودند و نبیل رجب فعال حقوقی برجسته بحرین نیز در این نشست حضور داشت.

بر اساس گزارش منتشر شده، هیأت معارضان در این دیدار که ۴۵ دقیقه به طول انجامید برای پاسخ به انتقادات کری از عدم مشارکت معارضان در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۴ میلادی، تردیدی به خود راه نداد.

پاسخ معارضان به انتقادات کری این بود که تصمیم گیری برای مشارکت در انتخابات آن گونه که ناظران معتقدند، کار آسانی نیست. این موضوع نیازمند فراهم کردن فضا به شکل حقیقی، آزادی رهبران سیاسی، توقف روند سلب تابعیتها، کوچاندن اجباری فعالان و معارضان و ورود به گفتگوی سیاسی فراگیر است و این کاری است که مقامات بحرینی انجام ندادند بلکه دائما خلاف این جهت گام برداشتند.

به گفته منابع المیادین، جان کری از معارضان نخواسته است که در انتخابات سال ۲۰۱۸ مشارکت کنند. کری همچنین هیچ اطمینانی به معارضان مبنی بر اینکه مقامات بحرینی به درخواست دولت آمریکا پاسخ خواهند داد، نداده است.

اما جان کری چرا در حالی که در سالهای اخیر بارها دولت کشورش از حکومت بحرین به طرق مختلف در برابر مخالفان آل خلیفه حمایت کرده اند، اینک با معارضان بحرینی دیدار می کند؟

آمریکا به دنبال مدیریت معارضان برای جلوگیری از احیای انقلاب در بحرین

اعتراض اکثریت در بحرین گرچه با سرکوب های گسترده، این روزها ظاهرا دیگر در خیابان های بحرین نمودی ندارد، ولی خواست اکثریت دیر یا زود حکومت اقلیت در این کشور را تحت تاثیرات عمیقی قرار خواهد داد. بسیاری از تحلیلگران این موضوع را تایید می کنند که انقلاب بحرین یک آتش زیر خاکستر است و هیچ تضمینی برای خاموشی همیشگی آن وجود ندارد. دولت آمریکا با درک همین محاسبه تلاش می کند که با ارتباط با معارضان فضا را در آینده بتواند مدیریت کند. ضمن اینکه آمریکایی ها تلاش می کنند روند اعتراضات را وارد فاز سیاسی کرده تا مدیریت آن برایشان راحتر باشد.
 

ژست مصلحانه آمریکا در بحرین
بحرین در چند سال اخیر به یکی از نقاط ضعف آمریکا در افکار عمومی و برخی محافل حقوق بشری تبدیل شده بود. در حالی که معترضان اکثریت را تشکیل می دادند و حکومت بحرین نه تنها حق اعتراض را از شهروندانش گرفته است بلکه بسیاری از حقوق آنها را زیر پا می گذارد، حمایت دولتمردان آمریکا از حکومت بحرین با واکنش ها در افکار عمومی و برخی محافل حقوق بشری روبه رو شده بود. آمریکا برای تصحیح وجهه خود در افکار عمومی و محافل حقوق بشری نیازمند ارتباط گیری با معارضان و نشان دادن ژست مصلحانه از خود در قضایای بحرین است.

نگرانی از به خطر افتادن مرکز فرماندهی آمریکا در بحرین

ناوگان پنجم دریایی آمریکا که مرکز فرماندهی این کشور نیز در خلیج فارس محسوب می شود در بحرین قرار دارد. آمریکایی ها برای حفظ امنیت و تضمین ماندگاری این پایگاه مهم و استراتژیک به نوعی نیازمند ارتباط و تعدیل معارضان بحرینی هستند. آمریکایی ها می دانند در صورتی که انقلابیون در بحرین به پیروزی برسند باید این کشور را ترک کنند و یکی از مهم ترین پایگاه های نظامی خود را در خلیج فارس از دست بدهند.

وساطت برای آزدی رهبران معارضان بحرینی و نفوذ میان انقلابیون بحرین
شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت ملی الوفاق –  رهبر بزرگترین گروه معارض حکومت آل خلیفه- و ابراهیم شریف از رهبران برجسته جریان وعد مدت هاست در زندان های حکومت بحرین بسر می برند. ادامه زندان ماندن این معارضان برجسته برای حکومت بحرین هزینه ساز شده است. جان کری در دیدار با معارضان ظاهرا قول هایی برای همکاری و آزادی این رهبران معترض داده است. حکومت بحرین در صورتی که ادامه زندانی کردن این رهبران معترض برایش هزینه ساز باشد، وساطت آمریکا برای آزادی آنها، فرصت خوبی برای خلاص شدن از وضعیت فعلی است. ضمن اینکه بدین ترتیب آمریکایی ها نیز با این وساطت ضمن اعتمادسازی می توانند وارد تعاملاتی با معارضان بشوند. هر چند که باید تاکید کرد آمریکایی ها همواره در کنار چنین دیدارها و رایزنی ها به دنبال نفوذ در میان گروه های انقلابی هستند که بیش از پیش باید انقلابیون بحرینی به آن توجه داشته باشند.

نظر شما