شناسهٔ خبر: 123616 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

هاشمی: باید سرزده به کمپ‌ها بیایم

قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت با اشاره به مشکلات بهداشتی معتادان در کمپ‌ها و مجتمع‌های‌بهاران گفت: برای درک میزان آسیب‌دیدگی معتادان باید سرزده و بدون حضور مسئولان به محل اسکان معتادان بیایم.

به گزارش «نماینده»، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مجموعه بهاران منطقه ۱۲ و در جمع خبرنگاران گفت: در بازدیدی که از این مجتمع و برخی کمپ‌های معتادان داشتم، نیاز به خدمات پزشکی برای معتادان کاملا مشهود است.

وی افزود: در زمینه بهبود دندان و چشم که عمده مشکلات ظاهری آنهاست خیریه‌هایی را داریم، ضمن اینکه برای خدمات دیگر مانند انواع عمل‌های جراحی، دانشگاه‌های مناطق را مامور کردیم تا در هر منطقه‌ای که کمپی وجود دارد، دانشگاه‌ها ورود جدی داشته باشند.

وی با اشاره به حضور معاون بهداشت هم گفت: با حضور ایشان قرار شد تست‌های اولیه را در کمپ‌ها انجام دهیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به مهر، مبنی بر میزان آسیب‌ها گفت: در این بازدید کوتاه و طبعا هدایت شده، میزان واقعی آسیب‌ها را نمی‌توان ارزیابی کرد. نیاز داریم با بازدیدهای غیررسمی و بدون حضور مسئولان میان معتادان بیاییم تا میزان آسیب‌ها دقیق‌تر مشخص شود.

قاضی‌زاده هاشمی تاکید کرد: در بازدیدهایی که همه مسئولان حضور دارند و طبعا هدایت شده است، نمی‌توان در یک لحظه در مورد آسیب‌ها و مهمترین آنها اظهارنظر کرد، اما قول می‌دهم بازدید‌های سرزده ما استمرار داشته باشد.

وی اضافه کرد: وضعیت کنونی شایسته پایتخت ایران نیست و باید اعتراف کنیم که همه ما کوتاهی کرده‌ایم و طبعا مسئولانی که در این ۳۰ سال عهده‌دار مسئولیت بوده‌اند باید پاسخگو باشند.

وزیر بهداشت در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اقدامات دولت برای کاهش آسیب‌ها گفت: تاکید ما مشارکت کمک مردم، خیرین و سازمان‌های مردم نهاد است و نباید همه کار را در قالب کمک دولت دید. اگر مردم کمک کنند و دولت فضایی ایجاد کند، تمام مشکلات حل خواهد شد.

امروز اعلام شد بیمه معتادان نهایی شده است

قاضی‌زاده هاشمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه امروز اعلام شد که بیمه معتادان نهایی شده است، گفت: امیدوارم این موضوع فقط در کاغذ نباشد و عملیاتی شود.

وی در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا پزشکان و طرفداران وزارت بهداشت در مجموعه‌های بهاران مستقر نشده‌اند، تصریح کرد: متاسفانه هر وقت صحبت از کوتاهی‌ها به میان می‌آید، بحث کمبود بودجه و نیروی انسانی نیز پیش کشیده می‌شود. گاهی این توضیح حمل به فرار از مسئولیت می‌شود، اما واقعیت دارد.

قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: در هیچ کدام از ردیف‌ها و منابع‌مان نه پیش‌بینی اعتبار شده و نه نیروی انسانی. آنچه انجام می‌دهیم از روی تعهد اخلاقی و انسانی است که داریم.

وزیر بهداشت با اشاره به برخی اقداماتی که به زودی از سوی وزارت بهداشت قرار است عملی شود، گفت: ما روسای دانشگاه‌های تهران، خیرین و معاونان وزارت بهداشت را به کمپ‌ها می‌آوریم، البته در فضایی که تبلیغاتی نباشد تا تصمیمی جدی و غیرنمایشی بگیریم.

وی تاکید کرد: ما حتما از این حرکت حمایت می‌کنیم چون بسیاری از بیماری‌های ما از اینجا تولید می‌شود. بسیاری از بیماری‌های واگیردار و عفونی از این مسئله و بخش‌های آلوده است.

قاضی‌زاده هاشمی با قدردانی از اقدامات شهرداری گفت: من امشب برای همراهی و تشکر از کسانی که این حرکت را انجام دادند اینجا آمده‌ام تا ببینم چه وظایفی از من برمی‌آید. با وجود ستاد مبارزه با مواد مخدر سئوال این است که چرا تعداد معتادان ما هر سال افزایش پیدا می‌کند. این شرایط باعث تاسف است و مسئولان باید به آن پاسخ بدهند.

نظر شما