شناسهٔ خبر: 123489 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

گزارشی از متن و حاشیه های اولین جلسه مجلس در سال ۹۵

از راهکار رئیس مجلس برای تصویب لایحه احکام دائمی برنامه ششم تا واکنش ابوترابی به نماینده حامی دولت

مجلس اولین جلسه مجلس شورای اسلامی در سال ۹۵ امروز"یکشنبه" برگزار شد.

«نماینده» -اولین نشست علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۹۵، صبح امروز یکشنبه ۱۵ فروردین ماه به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

در ابتدا ۲۱۲ نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس کرسی ۷۵ نماینده مجلس خالی بود.

ادامه بررسی لایحه دائمی شدن برخی احکام قوانین برنامه‌های پنجساله توسعه جمهوری اسلامی ایران اولین دستور کار نشست علنی صبح امروز پارلمان بود.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری و نامگذاری سال ۹۵ به نام سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، گفت: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در طلیعه سال نو، توانمندی اقتصادی را اولویت اول کشور دانستند که تشخیصی بسیار دقیق و سنجیده است.

وی ادامه داد: امروز ایران از قدرت بازدارندگی خوبی برخوردار بوده و دارای جمعیت مناسب، منابع طبیعی و نیروی انسانی کارآمد است. نقطه آسیب‌پذیر کشور، ناکارآمدی اقتصادی است.

لاریجانی تصریح کرد: رهبری معظم به درستی اولویت کشور را در اقتصاد مولد و زاینده دانستند که در پناه اقتصاد مقاومتی، این توان حاصل می‌گردد.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی این مسیر را تنها راه‌حل مشکلات کشور را می‌داند و در سال‌های اخیر قوانین مهمی را برای رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار به تصویب رساند تا تسهیلات مناسبی را جهت اجرای اقتصاد مقاومتی به دولت ارائه کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ابتدای سال که باید بودجه سال ۹۵ به تصویب برسد، تلاش کرد تا در جهت تولید و رونق صادرات، فرصت‌های جدیدی ایجاد کند.

لاریجانی ابراز امیدواری کرد خداوند سال جدید را برای مردم ایران قرین سعادت کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شکوه نوروز که در سفرهای زیارتی و تفریحی بسیاری از مردم دیده می‌شد، با وظیفه‌شناسی خدمتگزارانی از نیروی انتظامی، وزارت راه، وزارت بهداشت، هلال احمر، سازمان میراث فرهنگی و محیط زیست همراه بود.

وی تصریح کرد: به خصوص نیروهای مسلح که امنیت کشور را فراهم نمودند، هم در شرایط بسیار پرماجرای منطقه که اقدامات تروریستی مختلفی در ترکیه، پاکستان، عراق و بلژیک شاهد بودیم.

رئیس مجلس از خدمات ارزشمند همه نیروهای فداکار که در این ایام تلاش چشمگیری داشتند، سپاسگزاری کرد و گفت: بی‌تردید برای نظام و ملت ما مایه مباهات است که ایران عزیز در این شرایط سخت امنیتی منطقه به فضل الهی از امنیت پایداری برخوردار است و این نعمت در پناه همبستگی ملت در دفاع از آرمان‌های انقلاب و استواری در این راه و هدایت‌های رهبر معظم و قدرت دفاعی امنیتی کشور به دست آمده است.

لاریجانی با ملت‌های حادثه‌دیده تروریستی ابراز همدردی کرد و گفت: چه باید گفت و از دست که باید نالید که این فجایع نتیجه جهالت، نااهلی و شقاوت بسیاری از کشورهای غربی و عربی منطقه است که در سال‌های گذشته به طمع استفاده ابزاری از تروریستی آنها را ایجاد و به تقویت آنها پرداخته‌اند و امروز با حجم زیاد و متنوع این موجودات خطرناک مواجه شده‌اند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران از سال‌ها پیش این خطر را درک کرد و به دیگران گوشزد نمود و در حد استطاعت خود با این گروه‌های تروریستی مبارزه نمود.

لاریجانی ادامه داد: امروز ایران به دولت عراق و سوریه در مبارزه با تروریست‌ها کمک می‌کند تا اولا امنیت کشور حفظ شود، ثانیا شر تروریست‌ها از سر کشورها کم شود.

رئیس مجلس تصریح کرد: باید بر این نکته دقت داشت که روحیه مجاهدانه و توانمندی‌های دفاعی عامل اصلی ثبات و قدرت ما در سرکوب تروریست‌هاست.

باید در تقویت بنیه دفاعی مخصوصا بعد موشکی مُصر باشیم

وی تاکید کرد: بهانه‌جویی‌های برخی کشورهای غربی در مسئله اخیر موشکی ایران گرچه ناشیانه و از نظر حقوقی بی‌مقدار است، اما از سیاست درازمدت آنها حکایت می‌کند که نمی‌خواهند جمهوری اسلامی مقتدر امنیت‌ساز منطقه باشد.

عضو شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: به همین جهت باید در تقویت بنیه دفاعی کشور مخصوصا بعد موشکی مُصر باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به درگیری‌های قره‌باغ گفت: در دو روز اخیر شاهد درگیری‌های جدیدی در منطقه قره‌باغ در مرز آذربایجان و ارمنستان بودیم که نگرانی‌های جدیدی در منطقه ایجاد نموده است.

درجه بحران در منطقه بالاست/منطقه جنگ در قره‌باغ را برنمی‌تابد

وی ادامه داد: درجه بحران در منطقه آنقدر بالا رفته است که جنگ جدید را برنمی‌تابد.

لاریجانی از پارلمان‌های کشورهای ارمنستان و آذربایجان خواست بر آتش‌افروزی جدید مسلط شده و از طریق مذاکرات اختلافات جدید را حل کنند.

همت پرهزینه جوانان فلسطینی بر بی‌غیرتی ماجراجویانه عربستان در یمن شرف دارد

رئیس مجلس با اشاره به تشدید بحران امنیتی در فلسطین گفت: تشدید بحران امنیتی در فلسطین نشان‌دهنده این معناست که جوانان فلسطینی از فشار بی‌حد رژیم صهیونیستی تحمل خویش را از دست داده‌اند.

وی با اشاره به استفاده جوانان فلسطینی از سلاح سرد برای دفاع از خود گفت: جوانان فلسطینی با سلاح سرد به جنگ با دشمن صهیونیستی در دفاع از خود پرداخته‌اند. این روش جدید آرامش را از صهیونیست‌ها ربوده است.

لاریجانی تصریح کرد: اضطراب رژیم صهیونیستی از کشته‌های خود امیدواری را در این روش مبارزه افزون نموده است.

رئیس مجلس گفت: افسوس که در شرایطی که سعودی‌ها با مدرن‌ترین سلاح‌ها بمب‌های متنوع را بر سر مردم مسلمان یمن فرود می‌آورند، باید ملت فلسطین با چاقو از خود دفاع کند.

وی تصریح کرد: این همت پرهزینه بر آن بی‌غیرتی پرماجرا شرف دارد و پیروزی از آنِ ملت فلسطین است.

لاریجانی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی پیروزی‌های اخیر ملت و دولت سوریه را در مبارزه با تروریست‌ها تبریک می‌گوید و امیدوار است این تحولات عمیق میدانی، معارضین سرخوشِ مذاکرات کذایی صلح سوریه را از دامگه شیاطین غرب و عرب به خود آورد.

** راهکار رئیس مجلس برای تصویب لایحه احکام دائمی برنامه‌ توسعه درمجلس ۹

در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی ادامه بررسی گزارش کمیسیون مشترک در مورد لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه در دستور کار مجلس قرار گرفت.

پیش از این در آخرین جلسه سال ۱۳۹۴ مجلس، این لایحه در دستور کار قرار گرفت و ۶ ماده از آن بررسی شد که به دلیل عدم مشارکت نمایندگان، تنها یک ماده آن به تصویب رسید.

مواد این لایحه به دلیل مغایرت با برنامه پنجم توسعه نیازمند دو سوم آرای نمایندگان حاضر در مجلس است.

در جلسه امروز نیز پس از بررسی دو ماده، علی لاریجانی از نامه رئیس و سخنگوی کمیسیون مشترک بررسی برخی احکام برنامه‌های توسعه‌ای کشور به هیات رئیسه خبر داد.

در این نامه آمده بود که ماده‌ای از این لایحه در خصوص زمان اجرای این قانون باید به عنوان ماده یک، بررسی و تصویب می‌شده که به خاطر اشتباه چاپی، در پایان لایحه آمده است.

لاریجانی اعلام کرد در صورت تصویب این ماده، دیگر نیاز به دو سوم آرای نمایندگان برای تصویب مواد این لایحه نیست زیرا مغایرت لایحه با برنامه پنجم توسعه رفع می‌شود.

نمایندگان از جمله غلامرضا کاتب، احمد توکلی و محمدرضا پورابراهیمی در تذکرات متعدد اعلام کردند که حتی تصویب این ماده نیز مغایرت مواد این لایحه با برنامه پنجم توسعه را برطرف نمی‌کند و همچنان برای تصویب مواد این لایحه، نیازمند دو سوم آرای مثبت نمایندگان حاضر در مجلس هستیم اما لاریجانی این تذکرات را قبول نکرد.

در پایان نمایندگان با ۱۳۸ رأی موافق، ۱۷ رأی مخالف، ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۰ نماینده حاضر در مجلس، با این ماده موافقت کردند.

بر اساس این ماده، این قانون پس از انقضای برنامه پنجم توسعه لازم‌الاجراست.

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از تصویب این ماده اعلام کرد: تصویب این ماده کمک می‌کند که این قانون در مجلس نهم به تصویب برسد.

**شرایط بیمه‌ای کارکنان تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی مشخص شد

در ادامه جلسه امروز بهارستان نشینان، نمایندگان با تصویب ماده‌ای مقرر کردند به منظور برقراری بیمه تکمیلی بازنشستگی، صندوق‌های بیمه اجتماعی مجازند نسبت به افتتاح حساب‌های انفرادی شخصی جهت بیمه‌شدگان با مشارکت فرد بیمه شده اقدام نمایند.

علاوه بر این با تصویب ماده دیگری کارکنان تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی مجاز شدند در صورت انتقال به سایر دستگاه‌ها یا بازخرید، اخراج، استعفا و استفاده از مرخصی بدون حقوق، بدون محدودیت زمان کماکان مشمول صندوق بازنشستگی خود باشند. در این صورت حق بیمه سهم بیمه شده و کارفرما به استثنای افراد منتقل شده به عهده بیمه شده است.

بر اساس بند (ب) این ماده دولت موظف شد هر ساله اعتبار لازم موضوع تبصره ۲ ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی را در ردیف جداگانه‌ای در قانون بودجه سالانه پیش‌بینی نماید.

همچنین طبق بند (پ) این  ماده مقرر شد از زمان لازم‌الاجرا شدن این قانون در صورتی که دریافتی ایثارگران و فرزندان شهدا مشمول صندوق تامین اجتماعی و بازنشستگی دیگری گردد، در صورت پرداخت کسور سهم بیمه شده مربوط به حق بیمه صندوق تامین اجتماعی توسط افراد و با تحقق شرایط بازنشستگی آنها در هر صندوق، بازنشستگی در هر صندوق به طور مستقل انجام گردد و از مستمری بازنشستگی هر دو صندوق بهره‌مند شوند.

همچنین بر اساس بند (ت) این ماده مقرر شد ایثارگران و فرزندان شهدا برای یک بار از پرداخت مابه‌التفاوت برای ۱۵ سال سنوات بیمه‌ای ناشی از انتقال سوابق بیمه‌ای از یک صندوق بیمه و بازنشستگی به صندوق دیگر بیمه و بازنشستگی که ناشی از تغییر استخدام است، معاف شوند. این مبلغ به عنوان مطالبه صندوق منتقل‌الیه از دولت منظور و توسط دولت پرداخت و تسویه می‌شود.

**شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تشکیل می‌شود

همچنین نمایندگان با تصویب ماده ۸، با تشکیل شورای عالی سلامت و امنیت مواد غذایی موافقت کردند.

بر اساس این ماده، شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وظایف زیر تشکیل می‌شود:

الف ـ سیاستگذاری برای ارتقای سلامت و امنیت غذایی و سلامت مواد غذایی صادراتی و وارداتی

ب ـ بررسی و تصویب برنامه‌ها و تدابیر بخشی و فرابخشی در اجرای سیاست‌های ناظر بر سلامت و امنیت غذایی

پ ـ تعیین و پایش شاخص‌های اساسی سلامت و امنیت غذایی

ت ـ تصویب استانداردهای ملی پیوست سلامت برای طرح‌های بزرگ توسعه‌ای

ث ـ تصویب برنامه اجرایی سامانه «خدمات جامع و همگانی سلامت و امنیت غذایی»

ج ـ تصویب ساز و کارهای نظارتی و رسیدگی به گزارش‌های نظارتی

چ ـ ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی مربوط

آئین‌نامه اجرایی این ماده مشتمل بر ترکیب اعضای شورا، تشکیلات و شرح وظایف تفصیلی با پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارتخانه‌های بهداشت و جهاد کشاورزی و حداکثر ظرف مدت ۶ ماه پس از ابلاغ این قانون، به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

نمایندگان همچنین با تصویب ماده ۹ لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور مقرر کردند، عقد قرارداد و هر گونه پرداخت مازاد بر تعرفه تعیین شده برای آن دسته از خدمات تشخیصی، بهداشتی و درمانی که در بسته بیمه پایه سلامت اعلام می‌شود، توسط شرکت‌های بیمه تجاری و سازمان بیمه سلامت ایران با اشخاص حقیقی و حقوقی تحت هر عنوان ممنوع است. پرداخت حق سرانه بیمه تکمیلی به جز در مواردی که در قوانین خاص معین شده است، بر عهده افراد بیمه شده است. منظور از بیمه تکمیلی، فهرست خدماتی است که در تعهد بیمه پایه سلامت نیست.

بر اساس تبصره یک این ماده، کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری موظف به اجرای موضوع این حکم و رعایت تعرفه‌های مصوب هستند.

تبصره دو این ماده نیز وزارتخانه‌های اقتصاد و تعاون را حسب مورد، مسئول اجرای این ماده تعیین می‌کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این بخش همچنین با تصویب ماده ۱۰ لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، شورای عالی بیمه سلامت را مکلف کردند که هر ساله قبل از تصویب بودجه سال بعد در هیات وزیران، نسبت به بازنگری ارزش نسبی و تعیین تعرفه خدمات سلامت برای تمام ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی، درمانی و تشخیصی در کشور اعم از دولتی و غیردولتی و خصوصی با رعایت اصل تعادل منابع و مصارف و قیمت واقعی در جهت تقویت رفتارهای مناسب بهداشتی، درمانی و مبانی محاسباتی واحد و یکسان با حق فنی واقعی یکسان برای بخش دولتی و غیردولتی در شرایط رقابتی و بر اساس بند ۸ ماده ۱ و مواد ۸ و ۹ قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور مصوب سوم آبان ماه ۱۳۷۳، اقدام و مراتب را پس از تائید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، قبل از پایان هر سال، برای سال بعد جهت تصویب به هیات وزیران ارائه کند.

**مرکز آمار ایران مرجع رسمی تهیه، اعلام و انتشار آمارهای رسمی شد

وکلای ملت در اولین جلسه خود در سال"اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل"، با تصویب ماده ۱۱ این لایحه، ضوابط یکپارچه‌سازی و جلوگیری از موازی‌کاری در نظام آماری کشور را تعیین کردند.

بر اساس این ماده، به منظور یکپارچه‌سازی، ساماندهی و رفع موازی‌کاری در نظام آماری کشور:

الف ـ مرکز آمار ایران، مرجع رسمی تهیه، اعلام و انتشار آمارهای رسمی کشور است.

ب ـ مرکز آمار ایران با همکاری دستگاه‌های اجرایی نسبت به تهیه برنامه ملی آماری کشور مبتنی بر فناوری‌های نوین با رعایت استانداردها و ضوابط تولید و انتشار آمارهای رسمی، استقرار نظام آمارهای ثبتی و استقرار و تغذیه مستمر پایگاه‌های اطلاعات آماری کشور اقدام می‌کند. این برنامه با پیشنهاد مرکز آمار ایران و تصویب شورای عالی آمار ایران برای دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجراست.

پ ـ دستگاه‌های اجرایی مانند بانک مرکزی مکلفند در حدود وظایف قانونی خود و در چارچوب ضوابط و استانداردهای شورای عالی آمار ایران، آمار تخصصی حوزه‌های مربوط به خود را تولید و اعلام کنند. در این صورت آمار منتشر شده، آمار تخصصی رسمی است.

نمایندگان مجلس با تصویب ماده ای از لایحه دائمی شدن برخی احکام توسعه، کلیه فعالیت های مرتبط با نقشه برداری و اطلاعات مکانی و نظارت بر آن در بخش غیر نظامی را به سازمان نقشه برداری محول کردند.

در ادامه جلسه قوه مقننه که با ریاست علی لاریجانی و ابوترابی "نایب رئیس اول مجلس" برگزار شد، نمایندگان با تصویب ماده ای از این لایحه، مقرر کردند فعالیت های مرتبط با نقشه برداری و اطلاعات مکانی، عکس برداری هوایی، تهیه و تولید نقشه های پوششی و شهری در مقیاس های مختلف و نظارت بر آن در بخش غیر نظامی، بر عهده سازمان نقشه برداری کشور است. استانداردها و دستورالعمل های مربوط توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با رعایت جهت گیری های کشور از جمله آمایش سرزمین، تهیه و ابلاغ می شود.

همچنین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان مدیریت و برنامه ریزی مکلف شدند دستورالعمل اجرایی این ماده را به منظور نحوه اعمال ملاحظات دفاعی و امنیتی در تولید و انتشار نقشه ها و داده های مکانی، تهیه و ابلاغ نمایند.

**ساز و کار تشکیل شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی دائمی شد

نمایدگان مجلس با تصویب ماده‌ای از لایحه دائمی شدن احکام برنامه‌های توسعه، ترکیب و ساز و کار تشکیل شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی را دائمی کردند.

به منظور تبادل نظر دولت و بخش‌های خصوصی و تعاونی و تسهیل فعالیت‌های اقتصادی این بخش‌ها، بررسی و رفع موانع کسب و کار و اتخاذ تصمیم موثر برای اقدامات لازم در چارچوب قوانین و مقررات موجود و ارائه پیشنهادها و راهکارهای اجرایی مناسب به مراجع ذیربط، شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با ترکیب اعضای زیر تشکیل شود:

۱- وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس شورا

۲- وزیر صنعت معدن و تجارت

۳- وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی (یا معاون)

۴- وزیر جهاد کشاورزی (یا معاون)

۵- وزیر نفت (یا معاون)

۶- وزیر نیرو (یا معاون)

۷- وزیر کشور (یا معاون)

۸- رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی

۹- رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور یا معاون

۱۰- دو نفر از معاونان قوه‌قضائیه به انتخاب رئیس قوه

۱۱- رئیس کمیسیون اقتصاد

۱۲- رئیس کمیسیون برنامه و بودجه

۱۳- رئیس کمیسیون صنایع و معادن

۱۴- رئیس کمیسیون کشاورزی

۱۵- سایر روسای کمیسیون‌های تخصصی و ویژه مجلس

۱۶- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران (دبیر شورا)

۱۷- رئیس اتاق اصناف

۱۸- رئیس شورای عالی استان‌ها

۱۹- رئیس اتاق تعاون ایران

۲۰- شهردار یکی از کلانشهرها به انتخاب شهرداران کلانشهرها

۲۱- ۸ نفر از مدیران عامل شرکت‌های برتر خصوصی و تعاونی از بخش‌ها و رشته‌های مختلف

طبق تبصره ۱ این ماده نحوه انتخاب اعضا و چگونگی تشکیل جلسات و ارائه پیشنهادها و گزارش‌ها طبق دستورالعملی است که در نخستین جلسه شورا تهیه و تصویب می‌شود.

تبصره ۲-محل دبیرخانه این شورا بدون دریافت کمک از دولت در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی است.

همچنین طبق تبصره ۳ جلسات شورای گفتگو حداقل یک جلسه در ماه می‌باشد.

نمایندگان با تصویب تبصره ۴ این ماده مقرر کردند مصوبات شورا حداکثر ظرف مدت ۳۰ روز در دستور کار هیات دولت قرار گیرد تا در جلسه هیات دولت مطرح و نسبت به آن تصمیم‌گیری شود.

**دولت سعودی نباید در خصوص امنیت در ایران صحبت کند

بخش دیگری از جلسه امروز مجلس به نطق میان دستور و تذاکرات نمایندگان اختصاص پیدا کرد.

علیرضا منادی سپیدان در نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس (۱۵ فروردین ۹۵) گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا و نه اقتصاد پایتخت‌گرا. درون‌‌زایی اقتصاد به این معناست که از ظرفیت‌های همه استان‌های کشور به بهترین شکل استفاده شود.

وی افزود: وقتی ۵۷ کشور اسلامی تبریز را برای سال ۲۰۱۸ پایتخت گردشگری جهان اسلام معرفی کردند چرا دولت به فکر پذیرایی و میزبانی درخور شان ایران اسلامی از یک و نیم میلیون نفر توریست در تبریز و آذربایجان نیست. دولت بودجه کافی برای توسعه هتل‌ها و گردشگری تبریز در نظر بگیرد و برای این منظور آماده‌باش اعلام کند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دریاچه ارومیه آخرین نفس‌های خود را می‌کشد به داد آن برسید در غیر این صورت دودش به چشم همگان خواهد رفت.

منادی با اشاره به کشته شدن ۵ هزار حاجی در مناسک حج خاطرنشان کرد: دولت سعودی که عرضه برگزاری مناسک حج را ندارد چگونه می‌تواند ادعا داشته باشد که ایران ناامن است و نباید مسابقات فوتبال در ایران برگزار شود.

وی افزود: در سال جاری از سفر حجاج برای حج تمتع جلوگیری شود تا دولت خبیث و مفت‌خور سعودی تنبیه شود و مناسک حج را به درستی اجرا کند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی از قوه قضاییه می‌خواهم تا اقدامات لازم را علیه هکرهای آمریکایی که برعلیه ایران فعالیت دارند صورت دهد و موضوع را پیگیری کند.

منادی در پایان با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه خود در بخش‌های مختلف از مسئولان خواستار رسیدگی به این مشکلات و حل آنها شد.

شکاف بین مردم و نظام ضربه‌ای به اقتدار انقلاب است

کمال‌الدین پیرموذن در نطق میان‌دستور خود، گفت: همه قدرت انقلاب اسلامی در حمایت مردم از آن نهفته است و هر اقدامی که به شکاف میان مردم و نظام بینجامد ضربه‌ای به اقتدار انقلاب اسلامی است.

وی افزود: پایمال کردن حقوق ملت و بی‌اعتنایی نسبت به خواست و مطالبات واقعی آنان به سرمایه ارزشمند اجتماعی کشور لطمه وارد می‌کند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با توجه به محدودیت‌های منابع مالی دولت نقش مردم در توسعه اقتصادی کشور باید بیش از سهم دولت باشد و مردم باید در این زمینه نیز وارد عرصه شوند.

پیرمؤذن در پایان خاطرنشان کرد: تأیید حرکت صلح آمیز هسته‌ای کشور، افزایش صادرات نفتی، آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده، سهولت در روابط تجاری و مالی بین‌المللی و بسترسازی مؤثر برای سرمایه‌گذاری خارجی و صادرات غیرنفتی از نتایج اجرای برجام در اقتصاد کشور است که می‌تواند به یاری تولید ملی اقتصاد مقاومتی ایجاد و توسعه اشتغال را در پی داشته باشد.

**هیاهو و سرصدا از سوی برخی مسئولان برای چپاول بیت‌المال

حسین گروسی "نماینده مردم شهریار" یکی دیگر از نمایندگانی بود که برای ایراد نطق خود پشت تریبون خانه ملت قرار گرفت.

وی گفت: در سال جدید با حفظ ارزش‌ها باید کلیه تحریم های داخلی و خارجی و موانع پیشرفت از سر راه ملت برداشته شود تا جمهوری اسلامی ایران با اجرای اقتصاد مقاومتی به سرزمین تولید صادرات تبدیل شود.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه وقتی هزینه‌های آنچنانی غیرمتعارف وجود دارد و در حیف و میل کردن بیت‌المال از یکدیگر سبقت می‌گیریم لحظه‌ای به یاد آوریم که هر میز که مسئولین پشت آن نشسته‌اند ۷۳ شهید داده‌ایم. یعنی یک کربلا برای هر میز و مسئولیت.

نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برخی از مسئولین با بیت‌المال به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویی ارثیه پدری آنهاست و شبانه‌روز برای چپاول کردن آن زمین و زمان را به هم می‌ریزند.

گروسی در پایان خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی به این معناست که جلوی ورود پول‌های کثیف در انتخابات گرفته شود و تصویب پاداش و حقوق ۱۴۲ میلیون تومانی و ۱۵۰ میلیون تومانی برای آقای شهردار ممنوع شود.

 ** حمایت مجلس از تقویت بنیه دفاعی کشور

حامد قادرمرزی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس اظهار کرد: از وزارت دفاع و به ویژه سپاه پاسداران به خاطر تلاش‌های ارزشمند برای تولید و آزمایش موشک‌های مدرن و جدید و تقویت بنیه رفاهی کشور تقدیر و تشکر می‌کنم. مجلس نیز با تمام توان از تقویت بنیه دفاعی کشور حمایت می‌کند. دیپلماسی دفاعی درست و هوشمندانه در عرصه بین‌المللی از عوامل تولید امنیت ملی است و تولید موشک‌های جدید از مصادیق تقویت امنیت کشور است.

وی افزود: باید از اقدامات خوب وزارت خارجه نیز تشکر کنم که با اتخاذ سیاست‌های درست و اقدام مناسب درخصوص تنش‌زدایی و استحکام حلقه‌های دفاعی کشور در منطقه بحران‌زده خاورمیانه موفق عمل کرده است. ما معتقدیم خاورمیانه heartland دنیاست که اگر توسط تروریسم ناامن شود کل دنیا ناامن خواهد شد.

این نماینده مجلس ادامه داد: متاسفانه برخی از کشورهای غربی، عربی و حتی ترکیه با این تصور که با تولید و تقویت تروریسم در یک نقطه از جهان می‌توانند به آمال و اهداف خود برسند اقدام به تولید و تقویت تروریسم کرده‌اند اما باید بدانند منافع و مصالح گروهک‌های تروریستی تغییر می‌کند و از لحاظ مکانی در شرایط پویای امروز، تروریسم ایستا نخواهد ماند.

قادرمرزی با بیان اینکه منافع جهانی و منطقه‌ای در مبحث تروریسم همانند زیان‌های آن مشترک است، خواستار اقدام مشترک جهانی برای مبارزه با تروریسم شد و افزود: لازم است در این خصوص به حاکمان ترکیه تذکر داده شود که دست از سیاست‌های غلط خود بردارند و بدانند با حمایت از تروریسم فقط برای خود تولید هزینه می‌کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که مسوولان کشورهای ارمنستان و آذربایجان مناقشات فی‌مابین خود را با دیپلماسی حل و فصل کنند و گوش به نصایح و وصایای شیطنت‌بار ترکیه ندهند.

ایسنا گزارش داد: نماینده مردم قروه همچنین با اشاره به روند رد صلاحیت خود در مجلس دهم نیز گفت: بنده به عنوان یک روحانی‌ زاده، حافظ چند جزء از قرآن و نفر اول حفظ قرآن در استان کردستان در انتخابات مجلس نهم بدون هیچ شبهه‌ای در تمام مراحل تایید صلاحیت شدم اما قبل از ورود به مجلس عده‌ای از مخالفان من چهار فایل صوتی تقلید صدای من را تهیه کردند و دو هفته مانع تایید اعتبارنامه من شدند تا اینکه وزارت اطلاعات و شورای نگهبان نامه مکتوب دادند که فایل‌ها جعلی است. من خودم فرد جاعل را که یک معتاد بود پیدا کردم و او به سه سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

وی در پایان خواستار اصلاح قانون انتخابات مجلس در مجلس دهم شد و گفت: من به اتهام عدم اعتقاد به اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران در انتخابات مجلس دهم رد صلاحیت شدم. به من فرصت دفاع از خود را ندادند اما لازم است گلایه مردم کردستان را از تریبون مجلس شورای اسلامی بیان کنم. چرا از پنج نفر از اعضای هیات نظارت کردستان، چهار نفر کرمانشاهی هستند. در محضر خدای متعال ملت شریف ایران و قرآن قسم می‌خورم که به اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران اعتقاد و التزام عملی داشته و دارم و اگر ده‌ها بار هم رد صلاحیت شوم به عنوان جوان مولود انقلاب می‌گویم که جانم و اندک آبرویم فدای اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران.

**واکنش ابوترابی به اظهارات نماینده بناب

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی نسبت به شیوه نطق میان‌دستور یکی از نمایندگان حامی دولت و اعتراض وی به نتایج انتخابات در شهرستان بناب، واکنش نشان داد.

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی محمد باقری نماینده مردم بناب در مجلس به عنوان ناطق میان‌دستور سخنرانی کرد و در بخشی از نطق خود، عبارات تندی را درباره انتخابات هفتم اسفند و شیوه برگزاری آن در شهر بناب آذربایجان شرقی مطرح کرد.

این نماینده حامی دولت که از راهیابی به مجلس دهم بازمانده است، در نطق خود با «جمعه سیاه» خواندن انتخابات هفتم اسفند عنوان کرد: انتخابات در بناب، افتضاح بود؛ مردم بناب دیدند که پول‌های بابک زنجانی چطور نتیجه انتخابات را تغییر داد.

این نماینده مجلس گفت: در انتخابات «جمعه سیاه» هفتم اسفند، نزدیک به ۳۰ هزار رأی در بناب خرید و فروش شد.

نماینده مردم بناب در مجلس همچنین خواستار اعزام یک هیات حقیقت‌یاب از شورای نگهبان به این شهرستان شد.

پس از پایان نطق این نماینده، حجت‌الاسلام سیدمحمد حسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که اداره جلسه علنی را برعهده داشت، تاکید کرد: اگر همکاران محترم در یک حوزه انتخابیه نقدی دارند، نباید واژه «جمعه سیاه» و واژه‌های این‌چنینی را به کار بگیرند.

وی افزود: روز انتخابات یکی از روزهای اوج و اقتدار نظام جمهوری اسلامی است و مشارکت بیش از ۶۲ درصدی مردم با بالاترین انضباط و با الهام از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، اساس اقتدار نظام اسلامی است و باید در به کارگیری این واژه‌ها دقت شود.

نماینده مردم بناب در بخش دیگری از نطق خود با بیان اینکه در شهرهای کوچک حرف اول و آخرانتخابات را پول می‌زند، خاطرنشان کرد: انتخابات به بنگاه‌های خرید رأی تبدیل شده است و ضروری است که قانون انتخابات اصلاح شود.

باقری همچنین با تاکید بر عدم ورود نیروهای نظامی و امنیتی در انتخابات ابراز امیدواری کرد روزی بیاید که احزاب قوی در کشور و در جریان انتخابات ایفای نقش کنند.

وی همچنین با بیان اینکه ۱۷۰ میلیارد تومان برای انتخابات الکترونیک در نظر گرفته شده بود، گفت: وزیر کشور و اعضای شورای نگهبان در رسانه ملی پاسخ دهند که چرا این کار عملیاتی نشد.

این نماینده مجلس همچنین تصریح کرد: از رهبر معظم انقلاب می‌خواهم به هر نحو ممکن استانی و حزبی شدن انتخابات را در کشور عملیاتی کنند که کلید حل مشکلات نیز همین است.

**تذکر نماینده همدان به رئیس‌جمهور

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولین اجرایی کشور در جلسه علنی امروز مجلس (۱۵ فروردین ۹۵) از سوی هیأت رئیسه قرائت شد که این تذکرات به شرح زیر است:

ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان در تذکری به رئیس‌جمهور اعلام کرد اعمال تحریم‌های پی در پی، نقض مکرر مفاد برجام و فضای مدیریت شده توسط آمریکا در قبال انجام مبادلات مالی و بانکی جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا و ابراز نگرانی مستمر مقام معظم رهبری این سوال را مطرح می‌کند که چرا از سوی هیأت نظارت بر اجرای برجام اقدام قاطع و متقابلی صورت نمی‌گیرد. ملت ایران منتظر عکس‌العمل صریح و بازدارنده این هیأت است.

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار پرداخت مطالبات سال‌های ۹۳ و ۹۴ فرهنگیان و حقوق معلمان حق‌‌التدریس شد.

نادر قاضی‌پور در تذکری به رئیس‌جمهور و وزیر کار خواستار تسریع در افزایش حقوق کارگران شد.

ابوالقاسم جراره نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی هم پیش از پایان نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان در تذکری شفاهی ضمن تشکر از مردم به جهت حضور پر رنگ در عرصه انتخابات، از اظهارنظر برخی افراد درباره صنعت موشکی کشورمان انتقاد کرد و اظهار داشت: به برخی افراد متذکر می‌شوم که بهتر است نگاه واقع‌بینانه‌ای نسبت به برجام داشته باشند.

وی افزود: رفع تحریم‌های اقتصادی و بانکی و مالی مهمترین خواسته ملت ایران در برجام بود اما مشکلات در این حوزه کماکان به قوت خود باقی است، متأسفانه در برجام امتیازات زیادی دادیم اما هنوز امتیازات مناسب و اجرایی نگرفتیم.

نماینده بندرعباس در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اهل مذاکره با کشورهای مشروع است و این موضوع را سابقه انقلاب مشخص و بیان می‌کند، افراد معلوم‌الحالی که فکر می‌کنند این کشور به «مذاکره» نیاز دارد و به «موشک» نیاز ندارد، بدانند اگر همین طرف‌های مذاکره‌ای که با آنها سر میز گفت‌وگو می‌نشینند، روزی بخواهند حماقت کنند، آن زمان این افراد می‌فهمند که «مذاکره» به درد می‌خورد یا «موشک».

وی با تأکید بر اینکه هر انسان عاقلی از افزایش توان دفاعی کشورش حمایت می‌کند و ما حمایت قاطع خودمان را از افزایش توان دفاعی و موشکی کشورمان اعلام می‌کنیم، گفت: بنده نحوه واگذاری شرکت آلومینیوم بندرعباس را دارای اشکالات فراوان، شبهه و فساد می‌دانم و آنچه باید با فوریت به آن توجه شود، علت اخراج کارگران و ایجاد رعب، وحشت و تهدیدی است که مجموعه صنعتی کشور را فراگرفته است.

جراره در پایان خاطرنشان کرد: اخراج تعدادی از افراد که پیگیری آنان باعث بازگشت نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان اموال بیت‌المال شده است، چه معنایی دارد!؟ بنده به هیأت داوری یادآوری می‌کنم آیا نقض قرارداد با اخراج و عدم توجه به تعداد نیروهای شاغل و عدم جایگزینی صورت گرفته است یا نه؟ آقای رئیس‌جمهور محترم اگر دلسوز هستند جلوی فسادها را بگیرند!

**پایان مذاکرات اولین جلسه علنی مجلس در سال ۹۵

اولین نشست علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۹۵ که از صبح امروز (یکشنبه) تشکیل شده بود، دقایقی قبل با اعلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس پایان یافت.

جلسه علنی بعدی پارلمان رأس ساعت ۸ صبح فردا (دوشنبه) با دستور کار تعیین‌شده تشکیل می‌شود.

وکلای ملت در این جلسه، چند ماه از لایحه دائمی‌شدن برخی احکام قوانین برنامه‌های پنجساله توسعه جمهوری اسلامی ایران را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

منبع: مهر و فارس

 

نظر شما