شناسهٔ خبر: 123388 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

افزایش سرعت و چند خطه کردن راه آهن در سال جدید

پورسیدآقایی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از طرح های افزایش سرعت قطار و چند خطه کردن بیشتر مسیرهای ریلی به عنوان اولویت های سال جدید خبر داد.

 به گزارش «نماینده»، محسن پورسیدآقایی گفت: برای دو خطه کردن مسیرهای ریلی طرح های گسترده ای داریم و مسیرهای بافق به بندرعباس تا اصفهان و مسیرهای ریلی به سمت قزوین و تهران دو خطه می شود و مسیر راه آهن- گرمسار هم چهارخطه خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین بر ضرورت نوسازی خطوط تاکید کرد و افزود: مسیر اندیمشک و اهواز هم دو خطه خواهد شد.

پورسیدآقایی توجه به اصول اقتصاد مقاومتی را نقشه راه طرح های عمرانی و توسعه ای راه آهن جمهوری اسلامی اعلام کرد و گفت: افزایش جذب بار داخلی و همچنین افزایش ترانزیت بین المللی با رویکرد کاهش هزینه و همچنین کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی تردد در اولویت است که به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی هم کمک خواهد کرد.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از افزایش صددرصدی ترانزیتریلی در سال ۹۴ خبرداد و گفت: عملکرد ما به یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن رسید که در سال جدید تلاش می کنیم با بیش از صددرصد افزایش به سه میلیون تن برسد.

پورسیدآقایی همچنین از توسعه کیفی و کمی قطارهای مسافری و توسعه ناوگان و نوسازی آن خبرداد و گفت: واگن های جدید با همکاری بخش خصوصی در سال جاری وارد شبکه می شود و بخشی از ناوگان های قدیمی و کهنه از رده خارج خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه های افزایش ظرفیت قطارهای مسافربری و مدرن سازی ایستگاههای راه آهن گفت: سرعت قطارها باید در مسیرهای ریلی بویژه در مسیرهای منتهی به تهران نو تهران- مشهد افزایش یابد و خیلی از مسیرها را در استان های آذربایجان شرقی، یزد، کرمان، هرمزگان و خراسان رضوی در کنار مازندران دو خطه خواهیم کرد تا زمان سفرهای ریلی کاهش یابد.

پورسیدآقایی درباره همکاری های خارجی هم گفت: جوهره این همکاریها را نوسازی و بهبود خدمات، مدرن سازی ساختار اداری و همچنین افزایش سرعت با استفاده از جذب و انتقال فناوری به داخل کشور در کنار استفاده از همکاری های داخلی و همچنین فاینانس های خارجی تشکیل می دهد.

وی افزود: برای افزایش سرعت قطارها با کشورهای ژاپن و ایتالیا صحبت کرده ایم و در حوزه مدرن سازی ایستگاه‌های راه آهن از همکاری فرانسوی ها و برای توسعه ساختار اداری هم از همکاری های آلمان ها استفاده خواهیم کرد.

پورسیدآقایی همچنین گفت: برای تولید لوکوموتیو و نوسازی واگن ها نیز تلاش می کنیم و امیدواریم در سال جاری سهم حمل بار از طریق ریل به ۱۷ درصد افزایش یابد و سهم طرف های داخلی در اجرای این طرح ها افزایش خواهد داشت.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: سال جدید دوره رونق طرح های نوسازی و توسعه ریلی است و کارهای مطالعاتی افزایش سرعت قطار در مسیر تهران- مشهد با همکاری چینی ها به اتمام می رسد و با مشارکت ۶۰ درصد طرف های ایرانی و فاینانس چینی این طرح در سال جاری اجرایی خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما