شناسهٔ خبر: 123342 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

«چهارشنبه‌سوری» روایتی از آخرین سه‌شنبه سال

چهارشنبه سوری «چهارشنبه‌سوری» ساخته اصغر فرهادی روایتش در سه‌شنبه آخر سال می‌گذرد و در آن خانه‌تکانی شب عید و فروش سبزه و ماهی قرمز به تصویر درمی‌آید.

به گزارش«نماینده»، نوروز هم مانند بسیاری از مناسبت‌های دیگر سهمی در فیلم‌های سینمای ایران داشته که البته نسبت به بسیاری از ایام دیگر این نقش پررنگ‌تر بوده است و فیلمسازان به فراخور داستانشان به روزهای آغازین سال جدید پرداخته‌اند. این پرداخت یا در حد تقارن زمان روایت داستان با نوروز بوده یا بستر اصلی فیلمنامه بوده است.

«چهارشنبه‌سوری» ساخته اصغر فرهادی روایتش در سه‌شنبه آخر سال می‌گذرد و در آن خانه‌تکانی شب عید و فروش سبزه و ماهی قرمز به تصویر درمی‌آید.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «نزدیک عید است و همه مردم مشغول خانه‌تکانی و استقبال از سال نو هستند. دختر جوانی به نام روح‌انگیز(ترانه علیدوستی) که خود را آماده ازدواج می‌کند، روز چهارشنبه سوری برای کار به خانه خانواده‌ای متوسط وارد می‌شود. فضای پرتنش و غم‌انگیز خانه، به همراه غوغای انفجار ترقه‌های چهارشنبه سوری فضایی بی‌ثبات و ناآرام به وجود آورده‌ است.

مژده (هدیه تهرانی)، خانم خانه با حرکاتی عصبی، حالتی غریب دارد. مژده به رابطه همسر خود (حمید فرخ‌نژاد) و زن همسایه (پانته‌آ بهرام) مشکوک شده و زندگی خانواده در آستانه نابودی است. دست آخر مرد، به ظاهر در نظر همسرش تبرئه می‌شود و پیش از عید آشتی می‌کنند؛ هرچند تنهایی و دوری آدم‌های قصه ادامه خواهد داشت.»

«چهارشنبه‌سوری» به عنوان سومین فیلم سینمایی فرهادی در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر ۱۳۸۴ نامزد دریافت ۹ جایزه بود، که در نهایت موفق به کسب سیمرغ‌های بلورین بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین تدوین و همچنین سیمرغ بلورین فیلم محبوب تماشاگران شد و از جشنواره‌های خارجی هم هوگو طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو را به دست آورد و نامزد پلنگ طلایی جشنواره فیلم لوکارنو در سال ۲۰۰۶ شد.

این فیلم از ۲۶ بهمن ۹۳ روی پرده رفت و اکرانش در نوروز هم ادامه داشت و در تهران ۴۱۶ میلیون تومان فروش کرد.

نظر شما