شناسهٔ خبر: 123270 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مناطق ویژه و آزاد در کشور تبدیل به دروازه‌های واردات شده‌اند/ اقتصاد مقاومتی با نگاه به غرب و لبخند زدن به دشمن محقق نمی‌شود

احمد امیرآبادی فراهانی// نماینده قم در مجلس با تأکید بر اینکه مناطق ویژه و آزاد در کشور تبدیل به دروازه‌های واردات شده‌اند، گفت: اقتصاد مقاومتی با نگاه به غرب و لبخند زدن به دشمن محقق نمی‌شود.

به گزارش «نماینده» احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامگذاری سال ۹۵ به نام سال «اقتصادی مقاومتی، اقدام و عمل» از سوی مقام معظم رهبری، اظهار داشت: آرمان‌های حضرت امام و انقلاب اسلامی ایران بر اساس مبارزه با ظلم و ستم مستکبرین و دفاع از مظلومان عالم بنا نهاده شده است و این یک اصل برای انقلاب است و اگر ما از این آرمان‌ها دور شویم در حقیقت به اهداف استکبار نزدیک شدیم لذا باید سعی کنیم بر اساس این آرمان‌ها که حضرت امام آنها را برای ما ترسیم کردند و رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تأکید دارند، حرکت کنیم تا عزتی که در دنیا به دست آوردیم، را از دست ندهیم و از آن دور نشویم.

وی افزود: مسئله بسیار مهم این است که وقتی قدرت‌های جهانی می‌خواهند در دنیا تصمیم بگیرند، نگاهشان به سمت ملت ایران است تا ببینند نقطه‌نظرات مسئولان ایرانی و مقامات ایران چیست، در حالی که قبل از انقلاب چنین عزتی را در دنیا و منطقه نداشتیم.

*ما در دفاع از محور مقاومت شیعه و سنی نداریم

نماینده قم در مجلس تصریح کرد: واقعیت این است ما که در دفاع از محور مقاومت شیعه و سنی نداریم، ما هم از فلسطین دفاع می‌‌کنیم و هم از مردم مظلوم لبنان، سوریه، عراق، یمن و بحرین؛ همه مردم این کشورها مورد ظلم واقع شدند و برای ما تفاوتی نمی‌‌کند که این ظلم از طرف آمریکا باشد یا رژیم صهیونیستی یا آل‌سعود، چرا که امروز همه آنها در یک جبهه قرار گرفتند.

*عزت و سربلندی ملت ایران به راحتی به دست نیامده که آن را از دست دهیم

وی گفت: ملت ایران این عزت و سربلندی را به همین راحتی به دست نیاورده که از دست بدهد، این عزت در طول ۳۷ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دست آمده است.

*تمام فشارها به ایران به خاطر آرمان‌خواهی ملت و دفاع از مظلومان جهان است

امیرآبادی تأکید کرد: همه می‌دانیم تمام فشارهایی که به ملت ایران وارد می‌شود به خاطر همین آرمان‌خواهی ملت ایران و دفاع از مظلومان، مستضعفان و مسلمانان جهان است.

امیرآبادی در ادامه با بیان اینکه امروز ملت ایران عزتمند است، یادآور شد: ما در مسائل سیاسی و دفاعی وضعیت خوبی نسبت به کشورهای منطقه داریم، در زمینه رشد علمی به دستاوردهای بسیار خوبی دست یافتیم و کارهای خوبی انجام شده است، اما رهبر معظم انقلاب چندین سال است که مسائل اقتصادی را شاخص نامگذاری سال‌ها در نظر می‌گیرند، ایشان از سالیان قبل همواره روی مسائل اقتصادی و تکیه بر تولید داخلی تأکید داشتند مانند نام‌گذاری سال‌ها به نام اصلاح الگوی مصرف، همت و کار مضاعف، جهاد اقتصادی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، عزم ملی و مدیریت جهادی.

وی تصریح کرد: همه این موارد نشان می‌دهد که ما در تمام زمینه‌های دفاعی و سیاسی رو به رشد و تکامل بودیم و فقط در مباحث اقتصادی مشکل داریم و این مشکل هم حل نمی‌شود مگر اینکه به توانمندی‌های داخلی خودمان توجه کنیم، کشور ایران از نظر اقلیم و طبیعت و منابع طبیعی و معادن نفت و گاز دارای شرایط بسیار خوبی است و ما برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی حتماً باید دست از خام‌فروشی برداریم.

نماینده قم در مجلس با بیان اینکه در زمینه فرهنگ استفاده از کالای ایرانی متأسفانه به خوبی کار نشده است، گفت: علت آن هم این بوده که ما در کالای ایرانی مزیت نسبی به کالای خارجی نداشتیم، هم از نظر قیمت و هم از نظر کیفیت و توان رقابت هم نداشتیم که یکی از دلایل اصلی آن هم بالا بودن هزینه‌های تولید در کشور است.

*رکود حاکم بر کشور در سال‌های اخیر هزینه‌های تولید را بسیار بالا برده است

وی با تأکید بر اینکه رکود حاکم بر کشور در سال‌های اخیر و مالیات، هزینه‌های تولید را بسیار بالا برده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه در دولت فعلی صنعت ساختمان‌سازی و مسکن کاملاً به فراموشی سپرده شده است در حالی که این صنعت می‌تواند صنایع دیگر ما را هم راه بیندازد، اما الان وضعیت مناسب و خوبی ندارد، در حالی که صنعت ساختمان‌سازی در ایجاد اشتغال می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

*متأسفانه مناطق ویژه و آزاد در کشور تبدیل به دروازه‌های واردات شده‌اند

امیرآبادی همچنین گفت: امروز متأسفانه مناطق ویژه و آزاد در کشور تبدیل به دروازه‌های واردات شده‌اند و از ظرفیت مناطق آزاد برای صادرات کالا و انتقال تکنولوژی استفاده نمی‌شود و این مناطق به دروازه‌های واردات کالاهای خارجی تبدیل شدند، همچنین فرار‌های مالیاتی و گمرکی در مناطق آزاد و ویژه بسیار زیاد است، از طرفی متأسفانه تراز بازرگانی مناسبی نداشته نداریم.

* اقتصاد مقاومتی در سال ۹۵ باید با «اقدام و عمل» پیش رود

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد باید در این زمینه یک کار اساسی صورت گیرد، صدور بخشنامه‌های خلع‌الساعه و تصمیمات بدون پشتوانه علمی و عدم ارائه آمار و اطلاعات درست، خود باعث شده‌اند واردکنندگان و کارآفرینان نتوانند برای سال‌های دیگر تصمیمات خوبی بگیرند و برنامه‌ریزی خوبی داشته باشند، باید خیلی دقت و مراقبت کرد تا بتوانیم سال ۹۵ را در اقدام و عمل به عنوان سال اقتصاد مقاومتی پیش ببریم.

* اقتصاد مقاومتی با نگاه به خارج و غرب و لبخند زدن به دشمن محقق نمی‌شود

امیرآبادی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی با نگاه به خارج و غرب و لبخند زدن به دشمن محقق نمی‌شود، تصریح کرد: تاکنون فقط با برگزاری همایش‌ها و سمینارها و بنر زدن مسئله اقتصاد مقاومتی را پیش برده‌ایم، اما دیگر کافی است، به همین دلیل رهبر معظم انقلاب از کلیدواژه «اقدام و عمل» برای اقتصاد مقاومتی در سال ۹۵ استفاده کرده‌اند.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس هم نباید به دنبال سخنرانی و شرکت در همایش‌های مربوط به اقتصاد مقاومتی باشند، لازم است قوانین مترقی و راهبردی برای پیش‌برد اهداف اقتصاد مقاومتی تدوین شود.

* دولت باید «اقدام عملی» را در راستای «اقتصاد مقاومتی» آغاز کند

امیرآبادی در پایان خاطرنشان کرد: دولت باید «اقدام عملی» را در راستای «اقتصاد مقاومتی» آغاز کند، ملت ایران ظرفیت بسیار بزرگی دارد و در همه زمینه‌ها مانند نیروی انسانی و آمایش سرزمین از قابلیت خوبی برخوردار است و می‌شود کارهای بزرگی در این کشور انجام داد.

نظر شما