شناسهٔ خبر: 122933 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مستقلین به سمت اصولگرایان گرایش دارند

عضو خبرگان رهبری گفت: در حال حاضر رقابت اصلی برای ریاست مجلس شورای اسلامی در دوره دهم بین عارف و لاریجانی خواهد بود.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام علی فلاحیان یکشنبه‌شب در حاشیه مراسم گرامیداشت آیت‌الله واعظ طبسی، با بیان اینکه مرحوم طبسی شخصیتی انقلابی بود، اظهار کرد: آیت‌الله طبسی یک مرد انقلابی بود که آشنایی من با وی به پیش از انقلاب در مشهد باز می‌گردد.

وی افزود: در مشهد چند نقطه به‌عنوان نقطه‌های انقلابی شناخته می‌شد که مسجد کرامت، منزل آیت‌الله طبسی و پایگاه‌هایی که وی داشت از آن جمله به شمار می‌روند که در جریان انقلاب، قاطعانه علیه رژیم شاه مبارزه می‌کردند.

* حضور آیت‌الله طبسی دلگرمی برای انقلابیون بود

عضو خبرگان رهبری، حضور آیت‌الله طبسی در جریان نهضت انقلاب را باعث دلگرمی انقلابیون دانست و گفت: آیت‌الله طبسی بعد از پیروزی انقلاب نیز به یکی از مدیران سطح عالی کشور تبدیل شد در حالی که بسیاری از مبارزان و فقهای مبارز در انقلاب بودند که بعد از انقلاب نتوانستند جایگاهی در مدیریت کشور پیدا کنند.

وی با بیان اینکه آیت‌الله طبسی جزء یکی از مدیران موفق و سطح عالی کشور بود، عنوان کرد: ایشان توانست این آستان مقدس را طوری اداره، بازسازی و گسترش دهند که سبب تحسین دوست و دشمن شده بود.

وزیر سابق اطلاعات در ارتباط با انتخابات هفتم اسفندماه نیز گفت: در مجلس خبرگان تغییر عمده‌ای نداشتیم اما در مجلس شورای اسلامی گرچه در تهران وضعیت تغییر کرده اما هنوز نتیجه نهایی شهرستان‌ها مشخص نیست به نفع اصلاح‌طلبان است یا اصولگرایان.

*افزایش حضور مردم تهران در انتخابات باید تحلیل شود

وی افزود: جمعیتی که در تهران در انتخابات حضور پیدا کرد باید مورد تحلیل قرار گیرد زیرا آنان نمی‌گویند ما اصلاح‌طلب بودیم ولی در نقطه‌ای خاص اشتراک پیدا کردند و در انتخابات شرکت کردند.

فلاحیان خاطرنشان کرد: این افراد کسانی بودند که پیش‌ از این مبارزه منفی می‌کردند و پای صندوق رأی نمی‌آمدند اما این بار آمدند و از رأی خود برای اهدافشان استفاده کردند؛ این اتفاق نیازمند یک تحلیل کارشناسی است که ببینیم دلیل افزایش رأی در تهران چه بوده.

* حضور مردم تهران پای صندوق رأی پیام دیگری داشت

وی با بیان اینکه ایده‌آل نظام، حضور همه مردم پای صندوق رأی است، گفت: حضور مردم پای صندوق‌ها هنوز هم کم است زیرا ما می‌گوییم همه مردم باید بیایند، نمایندگان مجلس، رئیس‌جمهور و کل نظام چکیده این مردم است و باید همه مردم در پای صندوق رأی حضور داشته باشند اما این حضور مردم در این انتخابات، معنای دیگری هم داشت که یک‌باره اتفاقی به این شکل بیفتد، این اتفاق نیازمند تجزیه‌ و تحلیل عمیقی است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان پیرامون ترکیب مجلس در دوره دهم، اظهار کرد: حضور اصولگرایان و اصلاح‌طلبان از نظر تعداد به‌صورت بینابین است، اگر مستقلین به اصولگرایان بپیوندند، اکثریت مجلس اصولگرا خواهد بود و اگر به سمت اصلاح‌طلبان بروند، وضع متفاوت می‌شود.

* مستقلین به سمت اصولگرایان گرایش دارند

وی یادآور شد: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد نمایندگان منتخب در شهرستان‌ها اصولگرا، ۳۰ درصد اصلاح‌طلبان و ۳۰ درصد نیز مستقلین هستند که البته سابقه نشان داده مستقلین بیشتر با اصولگرایان بوده‌اند.

وزیر اطلاعات دولت سازندگی به احتمال‌های موجود برای ریاست مجلس دهم اشاره و عنوان کرد: در این خصوص نیز اگر اکثریت مجلس با اصلاح‌طلبان باشد، عارف رئیس مجلس می‌شود و اگر این اکثریت با اصولگرایان باشد، در حال حاضر گزینه دیگری جزء لاریجانی دیده نمی‌شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر رقابت اصلی برای ریاست مجلس شورای اسلامی در دوره دهم بین عارف و لاریجانی خواهد بود.

نظر شما