شناسهٔ خبر: 122913 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

تذکر رئیس کمیته هسته‌ای مجلس به رئیس جمهور درباره برجام

کارخانه ای رئیس کمیته هسته‌ای مجلس در تذکری به رئیس‌جمهور تاکید کرد: ایران از روز تصویب برجام تا روز ۲۷ دی ماه تمام تعهدات خود را انجام داد اما آنها به تعهدات خود عمل نکردند.

به گزارش «نماینده»، ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان و رئیس کمیسیون هسته‌ای مجلس شورای اسلامی T با اشاره به تذکر خود به رئیس جمهور مطابق با ماده ۲۰۸ آئین نامه داخلی مجلس اظهار داشت: اینکه جمهوری اسلامی ایران روز اجرای برجام را ۲۷ دی ماه ۹۴ بپذیرد آن هم در حالی که هنوز طرف مقابل اقدامات لازم را برای انجام تعهدات خود انجام نداده، خلاف بندهای ۷، ۱۳ و ۱۴ ضمیمه ۵ برجام و شروط اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی است که اقدام عاجل هیئت نظارت بر اجرای برجام را جهت دفاع از حقوق ملت ایران می‌طلبد.

وی ادامه داد: روز اجرا روزی است که هم ایران به همه تعهدات خود عمل کند و هم طرف همه تعهدات خود را انجام دهد اما جمهوری اسلامی ایران از روز تصویب برجام تا روز ۲۷ دی ماه تمام تعهدات خود را انجام داد اما آنها به تعهدات خود عمل نکردند. لذا نباید ۲۷ دی ماه روز اجرای برجام باشد.

به گزارش تسنیم، متن کامل تذکر این نماینده مجلس به حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان که از سوی هیئت رئیس مجلس قرائت شد، به شرح ذیر است:

هیئت رئیسه محترم

خواهشمند است برابر ماده ۲۳۸ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تذکر زیر را ابلاغ و خلاصه آن را در جلسه علنی مجلس قرائت فرمایید.

مخاطب: ریاست جمهوری اسلامی ایران

خلاصه تذکر: پذیرفتن روز اجرا (۲۷ دی ماه ۱۳۹۴) قبل از آنکه طرف مقابل اقدامات حقوقی و اداری لازم را برای انجام تعهدات خود انجام داده باشد، برخلاف بندهای ۷، ۱۳ و ۱۴ ضمیمه ۵ برجام و شروط اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی است که اقدام عاجل هیئت نظارت بر اجرای را جهت دفاع از حقوق ملت ایران می‌طلبد.

شرح تذکر:

براساس جزء ۷ بند ب ضمیمه ۵ "از روز تصویب مشارکت کنندگان برجام ترتیبات و تمهیدات لازم از جمله تمهیدات حقوقی و اداری برای اجرای تعهداتشان طبق برجام اتخاذ خواهد نمود" همچنین براساس جزء ۱۳ بند مذکور "اتحادیه اروپا دولت‌های عضو آن و ایالات متحده آمریکا به نحو مقتضی مشورت با ایران راجع به تدوین دستورالعمل‌ها و بیانیه‌‌های مرتبط با جزئیات تحریم‌ها و اقدامات محدودکننده‌ای که قرار است طبق این برجام لغو شوند را شروع خواهند کرد" و نیز بر اساس جز ۱۴ بند ج روز اجرا متعاقب اجرای اقدامات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و همزمان با اتخاذ اقدامات مندرج در بندهای ۱۶ و ۱۷ توسط ۱+۵ و وقوع اقدامات مندرج در بند ۱۸ طبق قطعنامه شورای امنیت خواهد بود.

به این ترتیب روز اجرا، زمانی است که جمهوری اسلامی ایران تعهدات خود را براساس بند ۱۵ و اتحادیه اروپا و اعضای آن و ایالات متحده آمریکا و شورای امنیت برطبق بندهای ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ وظایف خود را انجام داده باشند اینکه جمهوری اسلامی ایران در روز اجرا تمامی وظایف خود را انجام داده باشد ولی طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل نکرده باشند برخلاف مفاد برجام و در تقابل با حفظ منافع ملت ایران است که جا دارد هیئت نظارت در اجرای برجام اقدام عاجل جهت دفاع از حقوق ملت ایران به عمل آورد.

قابل ذکر است طرح زمان‌بر بودن اجرای تعهدات طرف مقابل ظلم مضاعف به ملت ایران است.

نظر شما