شناسهٔ خبر: 122619 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

بشار اسد: با نیروهای زمینی ترکیه و عربستان مانند تروریست‌ها رفتار خواهیم کرد

بشار اسد رئیس جمهو سوریه دخالت نظامی ترکیه و عربستان در سوریه را تجاوز و نقض قوانین بین المللی دانسته و تصریح کرد در صورت چنین اقدامی ما با نیروهای عربستانی و ترک مانند تروریست ها رفتار خواهیم کرد.

به گزارش «نماینده» "بشار اسد"، رئیس جمهور سوریه در گفتگو با روزنامه سوئیسی "تاگس آنسایگر"، در پاسخ به این پرسش که آیا دولت سوریه آماده است آتش بسی را که روسیه و آمریکا در سوریه اعلام کردند بپذیرد و عملیات نظامی را متوقف کند گفت: ما اعلام کرده ایم که برای یک آتش بس آماده ایم اما همچنین گفته ایم که اعلام به تنهایی کافی نیست. مهم است که چه اتفاقاتی در این موقعیت می افتد.

طرح آتش بس در جنگ برای ارتش ها و دولت ها مناسب است. اما در سوریه بهتر است ما از توقف عملیات ها سخن بگوییم. از این رو در اینجا عوامل مهم دیگری نقش ایفا می کنند از جمله اینکه تروریست ها سعی کنند از آتش بس برای بهبود موقعیت خود سوء استفاده کنند. در ضمن این مسئله نیز تاثیر گذار است که کشورهایی مانند ترکیه از تروریست ها با مبارز، سلاح یا کمک های لجستیکی حمایت می کنند.

وی در ادامه گفت: مطمئنا با وجود آتش بس مبارزات دیگری مثلا علیه داعش، جبهه النصره و دیگر گروه های تروریستی تحت نفوذ القاعده وجود خواهد داشت. سوریه و روسیه دو نمونه از این گروه های تروریستی را صراحتا نام برده اند که عبارتند از احرار الشام و جیش الاسلام.

قطع ارتباط بین تروریست‌ها و ترکیه هدف مبارزات ما در حلب است

بشار اسد در ادامه درباره پیشروی های ارتش سوریه در شهر حلب گفت: در واقع ما در حال حاضر به مرکز این شهر پیشروی کرده ایم و یک بخش بزرگی از این شهر دوباره در دستان ما قرار دارد. این مسئله مطرح نیست که کنترل مجدد شهر حلب را به دست آوریم بلکه مسئله قطع راه های ارتباطی بین ترکیه و تروریست ها مطرح است. این هدف نبرد در حلب است و اخیرا ما موفق شده ایم مهم ترین راه های ارتباطی برای این منظور را ببندیم. انسداد کامل بین حلب و ترکیه رخ نداده است اما همکاری بین ترکیه و تروریست ها حداقل به شکل محسوسی مختل شده است.

اسد در ادامه تصریح کرد که ما در حال حاضر در بیش از 10 جبهه مبارزه می کنیم. ما در حال پیشروی به سمت "رقه" هستیم، اما هنوز از این شهر دور هستیم. سرعت پیشروی در این جبهه به پیشرفت در دیگر جبهه ها بستگی دارد بنابراین ما نمی توانیم تاریخ دقیقی در این باره ارائه دهیم.

حمایت‌های ایران و روسیه در پیشروی ارتش ما مهم است

رئیس جمهور سوریه در ادامه گفت: بی شک حمایت های ایران و سوریه در پیشروی ارتش ما مهم است. اما این سوال که آیا ما بدون این حمایت ها هم می توانستیم این پیشرفت ها را خلق کنیم سوالی فرضی است که به سختی بتوان به آن پاسخ داد. آنچه روشن است این است که ما به این حمایت ها نیاز داریم چرا که بیش از هشتاد کشور با ابزار مختلف از تروریست ها حمایت می کنند. برخی ها مستقیما  برخی دیگر با پول، سلاح، مبارز یا حمایت های لجستیکی. برخی کشورهای دیگر نیز حمایت های سیاسی خود را در مجامع بین المللی دارند. سوریه یک کشور کوچک است. ما می توانیم مبارزه کنیم اما با توجه به حمایت بین المللی نامحدود برای تروریست ها این مسئله آشکار است که همچنین ما به کمک های بین لمللی نیاز داریم.

رئیس جمهور سوریه در ادامه گفتگو با این روزنامه سوئیسی مرگ غیر نظامیان در این جنگ را غم انگیز خوانده و گفت: جنگ بد است، و هیچ جنگ خوبی وجود ندارد چرا که همواره غیر نظامیان بی گناهی وجود دارند که هزینه آن را باید پرداخت کنند.

هیچ مدرکی دال بر هدف قرار گرفتن اهداف غیر نظامی از طرف روسیه وجود ندارد

وی در ادامه گفت: هیچ مدرکی دال بر این که روس ها اهداف غیر نظامی را در سوریه هدف قرار داده اند وجود ندارد. آن ها بسیار دقیق هستند و روزانه مواضع و پایگاه های تروریست ها را هدف قرار می دهند. این بیشتر آمریکایی ها هستند که در شمال سوریه غیر نظامیان فراوانی را می کشند.

با نیروهای زمینی ترکی و عربستانی مانند تروریست ها رفتار می کنیم

رئیس جمهور سوریه در بخش دیگری از این گفتگو درباره اینکه دولت سوریه چه واکنشی به اعزام احتمالی نیروهای زمینی به بهانه مبارزه با داعش از طرف ترکیه و عربستان نشان خواهد داد گفت: مبارزه با داعش یک بهانه است؛ اما اگر این اقدام انجام شود ما با آن ها مانند تروریست ها را رفتار می کنیم.

ما از کشور خود دفاع خواهیم کرد. چنین اقدامی تجاوز گری و نقض قوانین بین المللی است. این کشورها هیچ حقی برای دخالت در سوریه ندارند نه از نظر سیاسی و نه از نظر نظامی. تنها پاسخ احتمالی به چنین اقدامی مبارزه کردن و دفاع از کشورمان است.

مخالفان مسلح سوری شریک ما در مذاکرات نخواهند بود

وی پذیرش گروه های مخالف مسلح سوری به عنوان شریک مذاکرات را رد کرده و گفت: از نقطه نظر قانونی هر کسی که سلاح در دست دارد و علیه ملت و دولت مبارزه می کند یک تروریست است. این مسئله در کشور شما، ما و هر کشور دیگر دنیا صدق می کند. این افراد هیچ گونه مشروعیتی ندارند. آن ها زمانی مشروعیت دارند که سلاح ها را زمین گذاشته و در روند سیاسی مشارکت کنند. این در هر کشوری تنها راه برای تغییر قوانین، دولت و قانون اساسی است. این امور باید در یک روند سیاسی تصمیم گیری شود نه از طریق سلاح.

اسد در ادامه مجددا تاکید کرد که مطمئنا ما با تروریست ها مذاکره نخواهیم کرد و کنفرانس در این راستا یک بار شکست خورده است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که ما با همه تروریست ها بدون توجه به تابعیت آن ها به صورت مشابه رفتار می کنیم. تحویل آن ها به کشورهایشان به توافقات دو جانبه با کشور مربوطه ارتباط دارد.

اسد در ادامه در پاسخ به این پرسش که اگر دولت کنترل تمام قلمرو سوریه را درست گیرد آیا شما با یک راه حل سیاسی موافقت خواهید کرد و موافق برگزاری انتخابات هستید گفت: بهترین حالت، تشکیل یک دولت وحدت ملی است که  شامل همه نیروها و احزاب سیاسی شود. این دولت باید شرایطی را فراهم کند تا به یک قانون اساسی جدید پرداخته شود. وقتی ما درباره آینده سوریه صحبت می کنیم و با احزاب مختلف در این باره بحث می کنیم باید همچنین درباره قانون اساسی سخن بگوییم.در این جریانات باید البته انتخابات هم برگزار شود.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که شما در ده سال آینده خود را در کجا می بینید گفت: این مسئله اهمیت دارد که من کشورم را چگونه می بینم، بنابراین من هم قسمتی از آن هستم. در ده سال آینده من می خواهم سوریه را نجات دهم اما این بدین مفهوم نیست که من لزوما رئیس جمهور این کشور خواهم بود. رویای من این است که سوریه خوب پیش رود و من شخصی باشم که آن را نجات داده باشم. این تکلیف و وظیفه من است.

تلاش رسانه های غربی برای اتهام زنی به سوریه

وی تصریح کرد: هدف من باقی ماندن در قدرت نیست و من به آن علاقه ای ندارم. اگر ملت سوریه بخواهد من در قدرت باقی می مانم و در غیر این صورت نه.

اسد در ادامه درباره گزارش حقوق بشر سازمان ملل درباره سوریه که در سوم فوریه منتشر شد و در آن آمده بود دولت وی مرتکب جنایات جنگی شده است گفت: این بخشی از دستکاری ها و تحریف های رسانه ای است که در قبال سوریه انجام می شود. این مسئله واقعی غرب و کمپین رسانه ای آن است. آن ها به اطلاعات نامعتبری استناد می کنند تا سوریه را متهم کرده و اقداماتی علیه این کشور در پیش گیرند.

مهاجرت سوری‌ها از غم انگیزترین جنبه های جنگ در سوریه است

وی همچنین گفت: یکی از غم انگیزترین جنبه های جنگ در سوریه فرار انسان ها از کشورشان است.

رئیس جمهور سوریه تروریست ها و تحریم های کشورهای غربی و به ویژه آمریکا که زندگی انسان ها را سخت می کند از دلایل مهاجرت آن ها به دیگر کشورها ارزیابی کرده و گفت: ما باید با دلایل پناهندگی مبارزه کنیم برای اینکه از طولانی شدن این تراژدی جلوگیری به عمل آوریم.

وی در بخش پایانی این مطلب اعلام کرد که ما خواهان بازگشت پناهندگان به کشورمان هستیم.

نظر شما