شناسهٔ خبر: 122511 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

توکلی در نشست خبری:

قراردادهای نفتی از حیث قانون اساسی و حاکمیت ملی دارای مشکلات اساسی است/ نبود یک اقتصاددان در لیست اصلاح‌طلبان جای تعجب دارد

احمد توکلی431 نماینده مردم تهران در مجلس گفت: قراردادهای نفتی از حیث قانون اساسی و حاکمیت ملی دارای مشکل است.

به گزارش «نماینده» احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ظهر امروز در نشست خبری که در خبرگزاری مهر به منظور تبیین راهبردهای جریان اصولگرایی در انتخابات مجلس برگزار شد، با اشاره به بررسی قراردادهای نفتی در سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت، اظهارداشت: با توجه به مطالعاتی که در رابطه با قراردادهای نفتی داشتیم، این قراردادها از حیث نقش حاکمیت ملی و قانون اساسی و لطمه شدید خوردن به شرکت نفت و منافع عجیبی که به طرف مقابل ارائه می‌شود و از حیث دوام خام‌فروشی و تزریق منابع نفتی به بودجه دارای مشکلات اساسی است.

وی افزود: وزیر نفت در برابر انتقادات ما نسبت به قراردادهای نفتی برخورد مناسبی داشته و از ما دعوت کرده‌اند تا سخنانمان را بشنوند و تاکنون چند جلسه برگزار شده و پیشنهاداتی مطرح کردیم که پذیرفته‌اند و تعامل خوبی وجود دارد، البته ما خطرها را اعلام کردیم تا ان‌شاالله نسبت به رفع تمامی آنها اقدام شود.

نامزد دهمین دوره انتخابات مجلس تأکید کرد: در همین موضوع نیز تأسیس باشگاه نفت و نیروگاه ایرانیان یکی دیگر از خطرات جدی مطرح است، زیرا در تشکیل این باشگاه، دولتمردان سطح بالای کشور و همچنین دولتمردان سابق وزارت نفت که الان در بخش‌های خصوصی فعالند و دارای سرمایه‌های عظیمی هستند، حضور دارند و چیزی شبیه داووس درنظر دارند تشکیل دهند و به تعبیری تشکیل این باشگاه داووس انرژی ایران است که اگر اصلاحاتی در این زمینه صورت نگیرد، به دروازه نفوذ شرکت‌های چندملیتی تبدیل می‌شود و باعث خواهد شد منابع نفتی به درستی در کشور هزینه نشود.

احمد توکلی در ادامه این نشست درباره پنهان کاری دولتمردان در ارائه آمارهای اقتصادی و نرخ رشد اقتصادی تاکید کرد: این مسئله اخیراً حتی باعث برخی حرف‌ها و حدیث‌ها بین بنده و معاون اول رئیس جمهور شد زیرا بنده به وی اعتراض داشتم که چرا برخی آمارهای اقتصادی و حتی نرخ رشد اقتصادی از سوی دولت اعلام نمی‌شود زیرا کسانی که می‌خواهند فعالیت اقتصادی کنند به این آمارها نیاز دارند تا براساس آن برنامه‌ریزی کنند.

وی ادامه داد: وظیفه قانونی دولت بر این است که طبق قانون و حتی طبق اصل دسترسی آزاد اطلاعات، آمارها و اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهند و هیچ اطلاعاتی قابل کتمان نیست زیرا اگر دولت به طور شفاف آمارها و اطلاعات را به مردم ارائه کند مردم هم به تبع آن اعتماد بیشتری خواهند کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: وقتی دولت آمارها و اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار ندهد مردم هم در صحت مطالبی که بیان می‌شود اعتماد نخواهند کرد و در این شرایط مردم سیاست گریز خواهند شد و به تبع آن نیز دولت به اهداف خود نمی‌رسد.

توکلی تصریح کرد: بنده خیرخواهانه به دولت می‌گویم که اطلاعات و آمارها را به طور دقیق به مردم اعلام کنند و این نصیحت را هم در دولت گذشته داشته‌ام زیرا که مردم باید براساس همین آمارها و اطلاعات خوب و بد امور را حس کنند.

وی ادامه داد: هیچ اشکالی ندارد که مردم از نقاط ضعف و قوت سیاست‌های دولت مطلع شوند بالاخره ممکن است دولت در بسیاری از امور دچار مشکل باشد.

وی با بیان اینکه برخی از همین دولتمردان نسبت به ارائه نشدن آمارها و اطلاعات به مسئولان دولت قبلی انتقاد و اعتراض می‌کردند، گفت: متاسفانه همین افراد هنگامی که مدیریت را در دست گرفتند همان شرایط گذشته حاکم شده و نسبت به ارائه آمار و اطلاعات خودداری می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از رشد اقتصادی و اشتغال در شرایط فعلی چیست، اظهارداشت: ممکن است رشد اقتصادی داشته باشیم بدون اینکه اشتغال ایجاد شود مثلا هنگامی که درآمدهای نفتی افزایش می‌یابد این شاخص کمک می‌کند که رشد افزایش یابد اما وقتی درآمدها صرف هزینه های جاری شود نه تنها رشد اقتصادی و اشتغال ایجاد نمی‌کند بلکه رشد آینده را هم به خطر می‌اندازد.

وی افزود: دولتی‌ها ابتدا عامل رکود را به سیاست خارجی و تحریم‌های بانکی و نفتی گره زدند و از مسائل داخلی عامل ایجاد رکود چشم پوشی کردند در نتیجه هم وقتی تجریم‌ها برداشته شد و به تبع آن نتیجه مورد نظر آنها پدید نیامد آمدند و به صراحت گفتند که با لغو تحریم‌ها معجزه رخ نمی‌دهد

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه نابرابری در توزیع درآمد یکی دیگر از عوامل رکود است، گفت: هنگامی نابرابری‌ها افزایش می‌یابد ثمرات رشد اقتصادی فقط شامل سرمایه داران خواهد شد اما اگر این منافع به فقرا ارائه شود آن‌ها خرج می‌کنند و نیازهای اولیه خود را تامین می‌کنند که این چرخه موجب رونق در بازار می‌شود.

وی افزود: ما از ابتدای کار دولت و هنگامی که پیش بینی می‌کردیم رکود در حال تعمیق شدن است بر افزایش چتر حمایتی فقرا و افزایش یارانه فقرا تاکید داشتیم  اما دولتمردان حرف ما را گوش نکردند.

توکلی با اشاره به دلایل دولت نسبت به عدم افزایش یارانه نیازمندان اضافه کرد: در آن زمان دولت در مخالفت با افزایش یارانه فقرا اعلام کرد که ما به حساب‌های خصوصی افراد سرک نمی‌کشیم این درحالی است که با این اقدام دولت می‌توانست فرارهای مالیاتی را کنترل و به تبع ‌آن شاهد افزایش درآمدهای غیر نفتی باشیم که از همین بخش هم می‌توانست مالیات فقرا و نیازمندان را افزایش دهد.

وی تاکید کرد: دولت در شرایطی با بررسی اطلاعات حساب‌های شهروندان مخالفت می‌کرد که این مسئله در سایر کشورهای غربی انجام می‌شد زیرا مقامات قضایی و مالیاتی نامحرم نیستند و می‌توانستند این کار را به سرانجام برسانند که دولت مخالفت کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: این تفکر که همه چیز در رابطه با آمریکا حل و فصل می‌شود باعث شده که اقتصاد و معیشت مردم به این حال و روز بیفتد و ادامه پیدا کند.

توکلی گفت: تمایلات غیر تولیدی در کشور نهادینه شده و اگر زمینه‌های تولید در داخل تسهیل نشود شاهد بدتر شدن وضعیت خواهیم بود.

وی با اشاره به امضای تفاهمنامه تعرفه ترجیحی ایران با ترکیه در مسئله واردات پوشاک تاکید کرد: هنگامی که این سند مورد امضا قرار گرفت داد تولیدکنندگان بالا رفت اما گوش شنوایی در دولت وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به برخی لیست‌های ارائه شده از طیف‌های مختلف برای حضور در مجلس آینده اظهار داشت: در شرایطی که با مشکلات اقتصادی و معیشتی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنیم لیستی که هیچ اقتصاددانی در آن وجود نداشته باشد جای تعجب دارد.

وی تاکید کرد: بنده ترجیح می‌دهم که به صورت لیستی رای داده شود زیرا این کار باعث می‌شود که بتوان با جدیت و اهتمام بیشتری نسبت به تحقق برنامه‌های پیش بینی شده اقدام کرد.

وی با بیان اینکه بررسی بودجه ۹۵ و لایحه احکام لازم برای برنامه ششم و احکام دائمی برنامه‌ریزی از مهمترین برنامه‌های مجلس به شمار می‌رود تاکید کرد: بالاخره دولت باید برنامه ششم را تقدیم مجلس کند زیرا آنچه که اکنون به قوه مقننه ارائه شده برنامه ششم نیست.

وی خاطرنشان کرد: بنده ادبیاتی که درباره آغاز برجام ۲ عنوان شده را قبول ندارم اما اینکه با تفاهم و به صورت مشترک نسبت به حل مشکلات بپردازیم پذیرفتی است.

نظر شما