شناسهٔ خبر: 122506 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

بهبود فضای کسب‌وکار در صدر برنامه‌ها خواهد بود

ناظمی اردکانی عضو فهرست ائتلاف اصولگرایان در هفته نامه«نماینده»، نوشت: اگر دولت و مجلس آینده همة همت و تلاش را معطوف به اصلاح فضای کسب‌وکار کنند و آن را بهبود ببخشند، خروج از رکود محقق خواهد شد.

هفته نامه «نماینده» ؛ محمد ناظمی اردکانی */ در حال حاضر مشکلات اقتصادی یکی از مهمترین معضلات جامعه محسوب می‌شود؛ ازاین‌رو در زمینة اقتصادی دو نگاه درون و بیرون وجود دارد. نگاه به بیرون نگاهی نیست که به صورت مطلق مورد پذیرش اصول‌گرایان و شورای ائتلاف آنها باشد، به دلیل آنکه نسبت به این نگاه نقدهای جدّی وجود دارد.

 اصول‌گرایان برای مصالح اقتصادی نگاه به درون را مدنظر دارند چراکه در کشور ظرفیت‌های بارزی وجود دارد و ما از لحاظ ظرفیت‌های زیرزمینی همچون نفت، گاز و معادن مختلف و ظرفیت‌های زیست‌محیطی در رتبة بالایی قرار داریم. لذا شعار ائتلاف بزرگ اصول‌گرایان «معیشت، امنیت و پیشرفت» اعلام شد. براین اساس پرداختن به مسائل معیشتی جامعه، اولویت دارد. در این ارتباط چالشی که پیش روی ما قرار گرفته عبارت است از «خروج از رکود اقتصادی و تأمین فرصت‌های شغلی برای جوانان و مواجه شدن با معضل بیکاری» است؛ البته برای خروج از رکود راهکارهایی متصور است که مهمترین راهکار در برنامة ائتلاف اصول‌گرایان اصلاح فضای کسب‌وکار است.

در مقطع کنونی ما از لحاظ فضای کسب‌وکار وضعیت مطلوبی نداریم و شرایط برای کارآفرینان فراهم نیست تا بتوانند به راحتی کسب‌وکاری ایجاد و اشتغالی برای خود فراهم کنند، ضمن اینکه باید اذعان داشت ما در بین ۱۸۰ کشور جهان از لحاظ کسب‌وکار در جایگاه ۱۳۸ قرار گرفته‌ایم، این رتبه بسیار پایین است. با این حال باید به این نکته نیز اشاره کرد «اگر دولت و مجلس آینده همة همت و تلاش را معطوف به اصلاح فضای کسب‌وکار کنند و آن را بهبود ببخشند، خروج از رکود محقق خواهد شد. در همین امتداد و راستا باید نقدینگی سرگردان در جامعه که بالغ بر ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است، مدیریت شود تا بدین وسیله فضای کسب‌وکار بهبود پیدا کند.»

از سوی دیگر پرداخت بخشی از هدفمندی یارانه‌ها به واحدهای تولیدی که در شرف ورشکستگی هستند و یا تعطیل و متوقف شدند از راهکارها و برنامه‌های دیگر ائتلاف اصول‌گرایان است. البته نباید در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی وقتی با چالشی روبه‌رو شدیم از آن گذر کنیم. در عرصة سیاسی با توجه به برگزاری انتخابات پیش‌رو در هفتم اسفند ماه باید بر حضور حداکثری مردم در آوردگاه انتخابات تأکید کرد و این موضوع بستگی به تأمین رضایت مردم دارد.

حوزة دیگر که باید پیرامون انتخابات و مجلس آینده به آن اشاره‌ای داشت، حوزة فرهنگی است. در مسائل فرهنگی باید بر بحث خودباوری تأکید کرد. ما هرچقدر به فرهنگ دینی، بومی و ارزش‌های انقلاب روی بیاوریم بدون شک خودباوری جامعه بالا می‌رود. در سال‌های گذشته به‌خصوص در عرصة دفاع مقدس، حوزة علمی و فن‌آوری مشاهده کردیم. هرجا با اراده ورود کردیم و تصمیمی اتخاذ شد، آن تصمیم را با موفقیت و پیروزی انجام دادیم. اما در عین حال باید توجه داشته باشیم اگر گرایش‌های فرهنگ غربی در جامعه ایجاد شود، بدون تردید خودباوری در جامعه رنگ می‌بازد و تضعیف می‌شود.

پس از بررسی مسائل اقتصادی و فرهنگی باید به اهمیت حوزة اجتماعی پرداخت. در عرصة اجتماعی اعتماد بین مردم و نظام و اعتماد بین آحاد جامعه به عنوان سرمایه شناخته می‌شود، سرمایه‌ای که از آن تحت عنوان «سرمایه اجتماعی» نامبرده می‌شود و نکتة دیگر در این بند اینکه «ارزش سرمایه اجتماعی از سرمایه مادی بیشتر است» پس نباید این اعتماد سلب شود.

راه‌حل برای اینکه اعتماد سلب نشود و خللی به سرمایه اجتماعی وارد نشود، تأمین رضایت مردم است. به‌ویژه رضایت مردم هنگامی که به دستگاه‌های اداری و اجرایی برای پیگیری امور مراجعه می‌کنند، در این هنگام باید توسط مسئولان و مدیران به درخواست و تقاضاهای آنها پاسخ مثبت داده شود. ضمن اینکه ما در نظام اداری با مشکلات عدیده روبه‌رو هستیم، از یک طرف ساختارهای اصلاح نشده نیاز به بهبود دارند و از طرف دیگر مدیران در نظام اداری و اجرایی بعضاً روحیه‌های انقلابی را از دست داده‌اند و به عبارتی روحیه‌های انقلابی در آنان تضعیف شده است.

این در حالی است که ما نیاز به مدیران جهادی داریم، مدیرانی که از خودگذشته باشند، بتوانند از رفاه خود عبور کنند و برای آنها، رفاه و پیگیری مشکلات و معضلات جامعه مهم باشد، به چنین مدیرانی با این ویژگی‌های ذکر شده نیاز داریم.

خوشبختانه ائتلاف بزرگ اصول‌گرایان برنامه‌های خوبی را تحت عنوان «راهبردهای مجلس دهم» تنظیم و منتشر کرده است و بنده حقیر هم در همین راستا و امتداد بنا به تجربیاتی که در نظام اداری و اجرایی کشور به دست آورده‌ام، برنامه‌هایی به ذهنم رسید و آنها را ارائه دادم و در همین جمع‌بندی آمده است.

نظر شما