شناسهٔ خبر: 122443 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

ریشه مشکلات امروز مردم، معیشت است!

علی علی لو43 با توجه به شرایط کنونی جامعه ایران، مسئله معیشت به موضوع روز و اولویت اول همه تبدیل شده است به‌طوری‌که سایر مشکلات اهمیت خود را از دست داده‌اند. وضعیت رکود، اشتغال، ازدواج و ... هم برای فرد، خانواده و جامعه رنج‌آور شده است.

هفته نامه «نماینده» ؛علی علیلو*/ امروزه نظام جمهوری اسلامی برای مقابله با هجمه‌های خارجی و مبارزه با مشکلات داخلی به یک صدای واحد، برنامه واحد و هدف‌گذاری واحد که در قالب همدلی و هم‌زبانی تعریف می‌شود نیاز دارد. تمامی مؤلفه‌های مورد نیاز باید در گفتار و عمل بین مجلس و دولت و همچنین سایر ارکان جامعه به‌صورت مشترک وجود داشته باشد.

با توجه به همت نیروهای مقتدر مسلح ، نظامی و انتظامی کشورمان، نگرانی امنیتی مردم کشورهای منطقه در دل هیچ‌یک از ایرانیان نیست، اما یک مشکل دیرینه که روزبه‌روز بر وخامت آن افزوده می‌شود مردم را نگران و دلواپس کرده است.

تمامی مشکلات امروز جامعه یک ریشه دارد؛ آن‌هم معیشت است. مردم از معیشت سخت رنج می‌برند و سایر مشکلات نیز خواسته یا ناخواسته به این موضوع پیوند خورده است. هر شهرستان و استانی از یکسری مصائب و مسائل متناسب با شرایط جغرافیایی و اقلیمی خاص منطقه خود رنج می‌برند؛ اما آنچه تمام مشکلات دیگر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد مسئله اقتصاد است. لذا تمامی نمایندگان مجلس در کنار سایر نهادها باید تلاش کنند تا پای این مشکل را از خانه و زندگی مردم کوتاه کنند.

با توجه به شرایط کنونی جامعه ایران، مسئله معیشت به موضوع روز و اولویت اول همه تبدیل شده است به‌طوری‌که سایر مشکلات اهمیت خود را از دست داده‌اند. وضعیت رکود، اشتغال، ازدواج و ... هم برای فرد، خانواده و جامعه رنج‌آور شده است.

البته بسیاری از معضلات فرهنگی اشاره شده از همین چند مشکل نشأت می‌گیرد. بر این اساس اگر حتی به‌صورت نظری و تحلیل‌های کارشناسانه به مشکلات اجتماعی جامعه به‌عنوان معلول بپردازیم، قطعاً مسئله اقتصاد و معیشت را علت اصلی معضلات خواهیم دید.

هم مجلس و هم دولت در این برهه از زمان باید از بحث‌های سیاسی و سلیقه‌ای فاصله بگیرد و به مسائلی چون اقتصاد، معیشت و اشتغال مردم و از بین بردن رکود بپردازند. خوشبختانه در حوزه برنامه‌ریزی کمبودی نداریم، اما باید بجای اینکه به دنبال مرزبندی و دوقطبی‌های سیاسی و جناحی مرسوم باشیم، به دنبال فراخوانی و گردآوری برنامه‌ها برویم.

امروز نیاز داریم که هر کس یک صفحه برنامه یا یک ایده خوب دارد، برای حل مشکل رکود قدم پیش بگذارد و آن را ارائه نماید. در همین راستا دولت هم باید پیشنهاد‌های ارائه شده را بپذیرد. نباید این‌طور رفتار شود که اگر کسی پیشنهادی مطرح کرد و پذیرفته شد، دولت کسر شأن خود قلمداد کند.

در چنین شرایطی باید برنامه خوب، حرف و پیشنهاد کارشناسی را پذیرفت. مردم به این برنامه‌ها نیاز دارند و مسئولین هستند که باید به نیاز مردم پاسخ دهند. نماینده فعلی و نماینده آینده باید تمام هم‌وغم خود را روی موضوع معیشت و اشتغال قرار دهند.

با در نظر گرفتن نقشه راه و برنامه مدون و ظرفیت‌سنجی‌های هر استان، باید دولت به‌عنوان قوه مجریه ظرفیت‌های مناطق مختلف ایران را شناسایی و از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کند. مناطقی از کشور برای فعالیت در حوزه صنعت مناسب هستند.

برخی شهرها می‌توانند در حوزه کشاورزی و دام‌پروری پیشرفت‌های خوبی داشته باشند. بسیاری از شهرها و روستاهای ما به دلیل قدمت و پیشینه تاریخی خود ظرفیت مناسبی برای گردشگری حتی در سطح گردشگر خارجی دارند. همگان به این اصل اعتقاد دارند که در کشور ما زمینه ایجاد اشتغال به‌وفور وجود دارد.

در همین راستا دولت باید از موقعیت‌های موجود برای ایجاد اشتغال پشتیبانی کند. مجلس هم در این موضوعات نقش حمایت از دولت را بر عهده دارد. متعاقباً دولت باید این حمایت را از مجلس مطالبه نماید. اغلب نمایندگان مجلس داعیه همدلی و هم‌زبانی دارند، زیرا این تکلیفی است که مقام معظم رهبری بر دوش تمامی مسئولین گذاشته‌اند و غفلت از این موضوع به هیچ عنوان قابل چشم‌پوشی نیست.

همدلی مسئولین برای حل مشکلات ربطی به اختلاف‌نظرهای سیاسی ندارد؛ من به‌عنوان یک اصولگرا از اصول تفکر خود تبعیت کرده و به آن پایبند هستم. یک اصلاح‌طلب نیز می‌تواند در مسیر فکری خود حرکت کند؛ اما نباید اجازه داد که اختلاف‌سلیقه‌های سیاسی و جناحی در موضوعات مربوط به معیشت مردم افتراق ایجاد نماید؛ و اگر این تفرقه باعث شود تا مسئولین در عمل به وظایفشان کوتاهی نمایند باید احساس خطر کرد.

مردم ما در چند دهه گذشته ثابت کرده‌اند که بسیار بافرهنگ هستند و به این خصلت نیز شهره‌اند. اگر تاریخ انتخابات ایران مورد مطالعه قرار بگیرد مشاهده می‌کنیم که تاکنون همه بسیار وزین و قانونمند برگزار شده و مردم نیز همواره پشتیبان انقلاب و ولایت‌فقیه بوده‌اند.

این‌چنین مردمی حق دارند که همه کارگزاران جمهوری اسلامی در خدمت به آنان ذره‌ای کوتاهی نکنند. نمایندگان باید هم تمام همت خود را به کار بندند تا در این چند ماه باقی‌مانده از وظیفه نمایندگی و بعد از آن در هر جایگاهی که توفیق خدمت می‌یابند در راستای حل مشکلات مردم قدمی هر چند ناچیز بردارند.

*نماینده شبستر و عضو کمیسیون صنایع مجلس

نظر شما