شناسهٔ خبر: 122360 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

سامانه موشکی S.۳۰۰ در حال انتقال به ایران

سخنگوی وزارت خارجه:موضوع S.۳۰۰ مسیر اجرای خودرابراساس توافقات ایران وروسیه،طی کرده ودرحال انتقال به ایران است.

به گزارش «نماینده»، سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر وزیر دفاع کشورمان به روسیه که امروز در چارچوب گسترش همکاری های دوکشور انجام گرفت اعلام کرد: موضوع S.۳۰۰ مسیر اجرای خود را بر اساس توافقاتی که دو کشور ایران و روسیه در ماه های گذشته انجام دادند، طی کرده و نهایی شده و در حال انتقال به ایران است.

وی افزود: ایران برای گسترش توریسم در کشور اقدام به اتخاذ تصمیماتی کرده که بر اساس آن به همه اتباع کشورهای جهان به استثنای ۹ کشور از جمله ایالات متحده و انگلستان در مبادی فرودگاهی خود روادید اعطا می‌کند.

 حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه در مصاحبه هفتگی خود با خبرنگاران گفت: با توجه به مسائلی از جمله حج و صدور روادید برای اتباع و حجاج ایرانی و نیز برخی از مسائل دیگر این اقتضاء به وجود آمد که یک کشور به عنوان حافظ منافع ایران در عربستان تعیین شود.

وی با اشاره به تعیین دولت سوئیس با عنوان حافظ منافع ایران و عربستان اظهار کرد:‌در مورد ایران و عربستان دو طرف به این جمع بندی رسیدند که مسائلی وجود دارد از جمله در رابطه با حج و صدور روادید برای اتباع و حجاج ایرانی و برخی مسائل دیگر که در شرایط فعلی روابط سیاسی و دیپلماتیک را از مسیر حافظ منافع اقتضاء می‌کند.

وی افزود: بر همین اساس ایران از دولت سوئیس تقاضا کرده بود که حافظ منافع ایران در عربستان باشد و مشابه این درخواست را عربستان سعودی از دولت سوئیس داشته است و متعاقبا دو درخواست مورد پذیرش دولت سوئیس قرار گرفت.

جابری انصاری گفت:‌بعد از طی مراحل اجرایی و دیپلماتیک دولت سوئیس حفاظت منافع ایران در عربستان و عربستان در ایران را بر عهده خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه خاطر نشان کرد: در برخی مواقع با وجود آن که روابط سیاسی و رسمی دو کشور قطع می شود ممکن است منافع مشترکی همچنان میان دو کشور وجود داشته باشد که باز نگه داشتن حداقل مجاری دیپلماتیک را ضروری می‌کند و مطابق توافقی که میان دو کشور مذکور صورت گیرد ساز و کار حفاظت از منافع هر یک از کشورها توسط کشوری ثالث مورد استفاده قرار می‌گیرد که در مورد ایران و عربستان به همین شکل عمل شد.

* بحران سوریه؛ پیچیده و چند لایه 

سخنگوی وزارت امور خارجه بحران سوریه را پیچیده و چند لایه برشمرد و گفت: هر گونه اقدامی بدون هماهنگی با دولت سوریه و احترام به حاکمیت ملی آن کشور، تنها به پیچیده تر شدن بحران در مسیر اقدامات تروریستی منجر خواهد شد.

وی افزود: ایران معتقد است که بحران سوریه به دلیل مداخله های گسترده منطقه ای و بین المللی به بحران پیچیده و چند لایه تبدیل شده است.  

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: ادامه این سیاست ها به تشدید بحران و پیچیده تر شدن این موضوع و خارج شدن بیشتر سوریه از کنترل منجر خواهد شد و نتایج وخیم منطقه ای و بین المللی به لحاظ ثبات منطقه ای را به دنبال خواهد داشت و امیدواریم همه کشورها قبل از هرگونه اقدام، این مسایل را مورد توجه قرار دهند.

جابری انصاری با بیان این که سیاست های ایران و ترکیه در قبال تحولات سوریه متفاوت است، به سفر معاون آسیایی و اقیانوسیه وزیر امور خارجه به ترکیه اشاره کرد و گفت: این سفر در چارچوب همکاری ها و تبادل هیات های مستمر بین ایران و ترکیه انجام شده و درباره مسایل دو جانبه و منطقه ای گفت و گوهایی انجام شد که سفر موفقی بود.

* موضوع تحریم سوئیفت حل شده ولی برخی جزئیات آن زمانبر است

جابری انصاری در ادامه نشست خبری خود با اشاره به موضوع سوئیفت گفت: برخی تعهدات برجام جنبه سیاسی و نیاز به اتخاذ تصمیم دارد و برخی نیز فنی است اما موضوع سوئیفت حل شده و بازگشت آن به مسیر طبیعی در حال طی شدن است البته برخی اجرائیات زمانبر است.

وی در ادامه به موضوع تحویل موشک های اس ۳۰۰ از طرف روسیه به ایران اشاره کرد و افزود: موضوع این موشک ها مسیر اجرایی خود را طی کرده و نهایی شده و در حال انتقال به ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی راجع به سفر وزیر دفاع کشورمان به روسیه گفت: روابط میان جمهوری اسلامی ایران و روسیه روابط گسترده ای در زمینه های مختلف است و در زمینه های سیاسی این روابط در عالی ترین سطح قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد: همواره یکی از آسیب ها در روابط دو کشور عدم همخوانی سطح روابط عالی سیاسی با روابط اقتصادی بوده است و در سابق تلاش هایی صورت گرفت تا حجم مبادلات به سطح روابط سیاسی ارتقاء پیدا کند و در شرایط فعلی پسابرجام زمینه گسترده تری برای تحقق این هدف فراهم شده است.

جابری انصاری از تبادل هیئت های سیاسی - اقتصادی و دفاعی بین دو کشور خبر داد و گفت: سفر وزیر دفاع به روسیه در چارچوب همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف است.

* هر اقدامی بدون هماهنگی دولت سوریه بحران این کشور را پیچیده‌تر می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری امروز خود با اشاره به مداخلات برخی کشورهای منطقه در بحران سوریه گفت: ایران معتقد است بحران سوریه به دلیل مداخله های گسترده منطقه ای و بین المللی به بحرانی پیچیده و چندلایه تبدیل شده است.

جابری انصاری همچنین خاطرنشان کرد: ادامه این سیاست ها به تشدید بحران و پیچیده تر شدن این موضوع و خارج شدن بیشتر سوریه از کنترل منجر خواهد شد و نتایج وخیم منطقه ای و بین المللی به لحاظ ثبات منطقه ای به دنبال خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امورخارجه در عین حال اظهار امیدواری کرد که همه کشورها قبل از هرگونه اقدام، به مسائل مربوط به بحران سوریه توجه کنند.

وی همچنین با بیان اینکه سیاست های ایران و ترکیه در قبال بحران سوریه متفاوت است به سفر معاون آسیایی و اقیانوسیه وزیر امورخارجه به ترکیه اشاره کرد و گفت: این سفر در چارچوب همکاری‌ها و تبادل هیئت های مستمر بین ایران و ترکیه انجام شده و در باره مسائل دوجانبه و منطقه ای گفتگوهایی صورت گرفته که سفر موفقی بوده است.

جابری انصاری در ادامه ازسوئیس به عنوان حافظ منافع دو کشور ایران و عربستان اشاره کرد و افزود: با توجه به مسائلی از جمله حج و صدور روادید برای اتباع و حجاج ایرانی و نیز برخی مسائل دیگر این اقتضا به وجود آمد که یک کشور به عنوان حافظ منافع ایران در عربستان تعیین شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین تصریح کرد: در مورد ایران و عربستان دو طرف به این جمع بندی رسیدند که مسائلی وجود دارد، ازجمله درباره حج و صدور روادید برای اتباع و حجاج ایرانی و برخی مسائل دیگر که در شرایط فعلی روابط سیاسی و دیپلماتیک را از مسیر حافظ منافع اقتضا می‌کند.

جابری انصاری اضافه کرد: بر همین اساس ایران از دولت سوئیس تقاضا کرده بود که حافظ منافع ایران در عربستان باشد و مشابه این درخواست را عربستان سعودی از دولت سوئیس داشته است و متعاقبا دو درخواست مورد پذیرش دولت سوئیس قرار گرفت.

وی همچنین گفت: بعد از طی مراحل اجرایی و دیپلماتیک دولت سوئیس حفاظت منافع ایران در عربستان و عربستان در ایران را بر عهده خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امورخارجه خاطرنشان کرد: در برخی مواقع با آنکه روابط سیاسی و رسمی دو کشور قطع می شود ممکن است منافع مشترکی همچنان میان دو کشور وجود داشته باشد که باز نگه‌داشتن حداقل مجاری دیپلماتیک را ضروری می کند و مطابق توافق میان دو کشور مذکور سازوکار حفاظت از منافع هر یک از کشورها ازجانب کشوری ثالث مورد استفاده قرار می گیرد که در مورد ایران و عربستان به همین شکل عمل شد.

جابری انصاری همچنین اعلام کرد: ایران برای گسترش گردشگری در کشور اقدام به اتخاذ تصمیماتی کرده است که براساس آن به همه اتباع کشورهای جهان به استثنای ۹ کشور از جمله امریکا و انگلستان در مبادی فرودگاهی خود روادید اعطا می کند.

وی همچنین در مورد ارسال ذخایر اورانیوم غنی شده به روسیه و دریافت کیک زرد از این کشور گفت: طبق تعهدات صورت گرفته میان ایران و گروه ۱+۵ در مسیر برجام و قبل از نهایی شدن برجام  و در ساعت های پایانی، ۱۰ تن اورانیوم غنی شده سه و نیم درصد به روسیه منتقل و ۱۴۰ تن کیک زرد از این کشور دریافت شد و دیگر هیچ تردیدی در این زمینه نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سفر رئیس جمهوری کشورمان به ترکیه اظهار داشت: این سفر به دعوت رسمی مقامات ترکیه ای برای شرکت آقای روحانی در کنفرانس سران اسلامی صورت گرفته که اواخر فروردین سال آینده است و هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است که به محض فراهم شدن سفر ریاست جمهوری برای شرکت در این کنفرانس، در آینده اطلاع رسانی خواهد شد.

جابری انصاری در مورد اظهارات مداخله جویانه مقامات امریکایی درباره آزادی سران فتنه گفت: این مسائل داخلی است، در مسیر خودش پیگیری می شود و ارتباطی به کشورهای خارجی ندارد.

نظر شما