شناسهٔ خبر: 122162 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

اتهام سعودی‌ها به ایران به زبان انگلیسی

هاموند

به گزارش هفته نامه «نماینده»؛ وزیر خارجه انگلیس هفته گذشته به زبان خاندان سعودی در برابر ایران تبدیل شد و همان اتهام‌هايی را که بارها وزیر امور خارجه رژیم سعودی علیه ایران بیان کرده بود، این بار با زبان خود بیان کرد. او با متهم کردن روسیه به تضعیف روند مذاکرات صلح سوریه، گفت: «نه تهران و نه مسکو کمکی به این گفت‌وگوها نکرده‌اند.»

اشاره او به مخالفت ایران و روسیه با حضور تروریست‌ها در مذاکرات ژنو بود. اولین دور از مذاکرات صلح سوریه که به صورت غیرمستقیم بین دولت و معارضین سوری انجام می‌شود، در حالی هفته گذشته رسماً آغاز شد که مذاکرات هیئت معارضین را «محمد علوش» رئیس گروه «جیش‌الاسلام» که پیش‌تر با القاعده بیعت کرده،‌ رهبری می‌کند.‌ مسئله‌ای که موجب تعویق چند باره گفت‌وگوها شد، اما نهایتاً با اصرار عربستان سعودی این عضو گروه‌های تروریستی در هیئت مذاکره‌کننده باقی ماند. همزمان وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یکی از مواضع جیش‌الاسلام در سوریه را هدف قرار داده و همچنان این گروه را تروریست می‌داند.

«هاموند» که هفته گذشته در اردوگاه «زاتاری» اردن واقع در 10 کیلومتری جنوب مرز سوریه صحبت می‌کرد، بدون اشاره به نقش ریاض در تأخیر در برگزاری مذاکرات، گفت: «این مایه تأسف من است که روس‌ها دارند هرآنچه ما انجام می‌دهیم را تضعیف می‌کنند.» هاموند در بخش دیگری از اظهارنظرهايش در پاسخ به این سؤال که آیا ایران بیش از روسیه به روند صلح کمک کرده، گفت: «تصور نمی‌کنم که یکی از آنها به طور مشخص به روند صلح کمک کرده باشد.»

وی گفت: «روس‌ها و ایرانی‌ها دست در دست رژیم سوریه کار می‌کنند و ایرانی‌ها و هم دستکم به همان اندازه روس‌ها، به دنبال حفظ رژیم سوریه هستند.»

نظر شما