شناسهٔ خبر: 122144 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

گزارش «نماینده» از متن و حاشیۀ رخداد بزرگ سینمایی کشور

سهم گفتمان انقلاب از جشنواره 34 چند فیلم است؟

جشنواره فجر/2 به گزارش هفته نامه «نماینده»؛ جشنواره سی‌وچهارم فیلم فجر در کنار تمامی حواشی خود و سروصداهایی مثل حضور «جعفر پناهی» (محکوم قضائی و فعال فتنه ۸۸)و استفاده از سنت غربی فرش قرمز به مبتذل‌ترین شکل ممکن، شاهد حضور برخی آثار ارزشی نیز در متن خود هست.

به گزارش هفته نامه «نماینده»؛ جشنواره سی‌وچهارم فیلم فجر در کنار تمامی حواشی خود و سروصداهایی مثل حضور «جعفر پناهی» (محکوم قضائی و فعال فتنه ۸۸) به عنوان فیلم‌نامه نویس فیلم «یک شهروند کاملاً معمولی» مجید برزگر؛ یا به کارگیری و استفاده از سنت غربی فرش قرمز به مبتذل‌ترین شکل ممکن، شاهد حضور برخی آثار ارزشی نیز در متن خود هست. فیلم‌هایی که یا دارای مضامین ارزشی بوده و یا اینکه به نوعی مروج ارزش‌های گفتمان انقلاب اسلامی هستند. در بین این آثار می‌توان به فیلم‌های «ایستاده در غبار» محمد حسین مهدویان، «بادیگارد» ابراهیم حاتمی‌کیا، «دلبری» سیدجلال دهقانی اشکذری و «سیانور» بهروز شعیبی، اشاره کرد.

در میان آثار مورد اشاره، تهیه‌کنندگی دو مورد آخر برعهده «سیدمحمود رضوی»، تهیه‌کننده جوان اما با سابقه سینمای ایران است که اگر فیلم «خانه‌ای در خیابان چهل‌ویکم» حمیدرضا قربانی را هم که تهیه‌کنندگی آن برعهده سی دمحمود رضوی است به جمع دو فیلم ی ادشده اضافه کنیم، او را می‌بایست پرکارترین تهیه‌کننده سینمای ایران در جشنواره سی ‌وچهارم قلمداد کرد. در ادامه برای آشنایی بیشتر با آثار یاد شده، به مرور هر یک از این چهار اثر می‌پردازیم.

بادیگارد-ابراهیم حاتمی‌کیا

«بادیگارد» را باید ماحصل یک تلاش حدوداً ۵ ساله مطالعه و تحقیق و نگارش ابراهیم حاتمی‌کیا براساس یک دغدغه و طرح شخصی دانست. این فیلم که با سرمایه‌گذاری سازمان رسانه‌ای «اوج» و تهیه‌کنندگی «احسان محمدحسنی» تولید شده است، با بازی «پرویز پرستویی» و «مریلا زارعی» به روی پرده خواهد رفت. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «بادیگارد زندگی یک محافظ شخصی یا همان بادیگارد فرنگیان را تصویر می‌کند. این بادیگارد بخشی از زندگی خود را به محافظت از جان یک شخصیت مهم می‌گذراند اما از جایی می‌فهمد که این شخصیت بیش از آنکه به فکر مصالح نظام باشد، به فکر منافع شخصی است و همین موضوع است که بادیگارد را آشفته می‌کند.»

با توجه به موضوع جذاب و قصه پرکشش فیلم بادیگارد به نظر می‌رسد این فیلم بتواند مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند.

ایستاده در غبار- محمدحسین مهدویان

فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» به کارگردانی «محمدحسین مهدویان» از سوی هیئت انتخاب سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر به عنوان یکی از دو فیلم منتخب بخش نگاه‌نو جشنواره بوده که توانسته است به بخش سودای سیمرغ نیز راه پیدا کند. «ایستاده در غبار» قصد دارد برای نخستین بار گوشه‌ای از رشادت‌های حاج «احمد متوسلیان» در دفاع مقدس را به تصویر بکشد. این فیلم به تهیه‌کنندگی «حبیب‌اله والی‌نژاد» ساخته شده و محصول دیگری از سازمان فرهنگی هنری «اوج» است. مهدویان پیشتر مجموعه تلویزیونی «آخرین روزهای زمستان» با همکاری مشترک این تهیه‌کننده در تلویزیون به نمایش درآورده بود. «هادی حجازی‌فر» در نقش احمد متوسلیان ایفاگر نقش اصلی این فیلم سینمایی و امیرحسین هاشمی، فرهاد فداکار و عماد محمدی از دیگر بازیگران اصلی پروژه هستند.

در خلاصه داستان فیلم‌سینمایی «ایستاده در غبار» آمده است: «احمد که عصیان نوجوانی‌اش را در سکوت گذرانده، فرمانده لشگری می‌شود که باید در دروازه‌های خرمشهر با دشمن بجنگند اما سرنوشت او فرسنگ‌ها دور از مرز ایران رقم می‌خورد.»

 

دلبری- سیدجلال دهقانی اشکذری

سیدجلال اشکذری امسال با «دلبری» دومین فیلم خود بعد از «خانه‌ای کنار ابرها» در بخش سودای سیمرغ سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. اگرچه «دلبری» یک عاشقانه ‌ حسی است که گاهی تماشاگر را به عمق فاجعه می‌برد و احساس‌ها را برمی‌انگیزد، اما خود معتقد است پایان فیلمش همچنان امیدوار‌کننده است.

«دلبری» به تهیه‌کنندگی سید‌محمود رضوی سال گذشته در سکوت خبری ساخته شد. هنگامه قاضیانی، آتیلا پسیانی، عباس غزالی، محمدرضا شیرخانلو، مهسا هاشمی، مهدی عطاران بازیگران «دلبری» هستند. سیدجلال دهقانی اشکذری درباره این فیلم گفته است: «آدم‌هایی در این فیلم حضور دارند که برای دوران دفاع مقدس هستند، اما داستان در زمان حال اتفاق می‌افتد.» فیلمنامه «دلبری» همیشه دغدغه من بوده و آنچه ساخته‌ام در واقعیت اتفاق افتاده است. حدود ۸ سال پیش فیلمی کوتاه ساختم با فضایی مشابه این فیلم. این سوژه مدت‌ها همراه من بود. درباره آن خیلی تحقیق کردم و کتاب خواندم. فکر می‌کنم این فیلم بازخورد فضای جنگ ماست.»

 

سیانور- بهروز شعیبی

«سیانور»، دومین فیلم بلند سینمایی بهروز شعیبی پس از «دهلیز» در مقام کارگردان است که سیدمحمود رضوی تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد. در این فیلم مهدی هاشمی، هانیه توسلی، پدرام شریفی، بابک حمیدیان، بهنوش طباطبایی، حامد کمیلی، رضا مولایی، فرزین صابونی، فریدون محرابی و آتیلا پسیانی به ایفای نقش می‌پردازند.

در حالی که سیانور در کمترین زمان مانده به جشنواره کلید خورد و تا چندروز قبل از اعلام اسامی بخش سودای سیمرغ هنوز صحبت‌های ضد و نقیضی در مورد شرکت این فیلم در جشنواره امسال بود، اما توانست به بخش سودای سیمرغ راه پیدا کند.

سیانور به سبب داستان خاص و موقعیت اجتماعی-سیاسی خاصی که دارد از مدت‌ها پیش حواشی بسیاری را با خود به همراه داشت. از جمله موضوعات جالب توجه این فیلم به تصویر کشیدن فضای سیاسی دهه ۵۰، اشاره به برخی شخصیت‌های سیاسی تاریخی و استفاده احتمالی از سیانور در فیلم که نوعی ترفند امنیتی به کار گرفته شده توسط اعضای حزب مجاهدین خلق در آن سال‌ها بوده است.


 

نظر شما