شناسهٔ خبر: 122056 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

اصلاح‌طلبان تصمیمی برای ائتلاف با هیچ جریانی نگرفته است

عارف رئیس شورای سیاست‌ گذاری اصلاح‌طلبان گفت: شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هیچ تصمیمی مبنی بر ائتلاف با هیچ جریانی نگرفته است و اگر ضرورت‌ها ایجاد کند در آن زمان تصمیم‌گیری می‌کند.

به گزارش «نماینده» ، محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان صبح امروز (سه‌شنبه) در مراسم رونمایی از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به این پرسش که برخی از اعضای فراکسیون رهروان گفته‌اند که در مورد رایزنی با اصلاح‌طلبان در حال بررسی هستند اظهار داشت: شورای عالی هیچ تصمیمی در این خصوص نگرفته است.

وی افزود: اگر ضرورتی برای ائتلاف ایجاب کند ما در همان زمان تصمیم‌گیری می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت عدم تجدیدنظر شورای نگهبان اصلاح‌طلبان از لایحه‌های پنجم و چهارم خود استفاده می‌کنند یا خیر؟ گفت: ما کاندیدا را لایحه‌بندی نمی‌کنیم و اعتقادی هم نداریم که باید بین نخبگان و برجستگان که شرایط حضور دارند دسته‌بندی صورت گیرد.

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: برخی از کاندیدا از لحاظ رای‌آوری شاخص هستندو وزن لیست را بالا می‌برند که البته با اقدام هیات نظارت چهره ‌های شاخص رد صالحیت شدند و ما عملا در استان‌ها اصلاح‌طلبی را از میان چهره‌های برجسته و نخبه نداریم اما امیدواریم با تجدیدنظر شورای نگهبان لیست را در کل کشور ببندیم.

وی تصریح کرد: ما برای تهران حتماً لیست ۳۰ نفره می‌بندیم و برای هر ۲۹۰ کرسی مجلس کاندیدا خواهیم داشت و این تصمیم در روزهای آینده قطعی می‌شود.

عارف با بیان اینکه مقدمه حضور مردم در ۷ اسفندماه، شرکت در راه پیمایی ۲۲ بهمن است، اظهار داشت: انتظارمان از مردم این است که در راه پیمایی ۲۲ بهمن حضوری جدی داشته باشند و باید در این راستا جوانان را تشویق کنیم.

وی با اشاره به آخرین تصمیمات شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان خاطرنشان کرد: شورای عالی تاکنون تصمیمات آئین نامه ای و برنامه ای خود را گرفته است و کم کم باید وارد کارهای جدی تر شویم و از همه رسانه ها خواهش می کنم که اخبار شورا را از سایت خبری این شورا پیگیری و دنبال کنند.

عارف در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به وضعیت تعیین صلاحیت ها چند نفر را برای لیست تهران در نظر گرفته اید؟ گفت: لیست ما در تهران کامل خواهد بود و ۳۰ نفر را در لیست خود خواهیم داشت و امیدواریم در روزهای آینده این فهرست نهایی شود و همچنین امیدواریم برای ۲۹۰ کرسی مجلس بتوانیم کاندیدا در انتخابات معرفی کنیم.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اصلاح طلبان تصمیم به ائتلاف با اصولگرایان معتدل و اعضای فراکسیون رهروان گرفته اند یا خیر؟ گفت: شورای عالی هنوز هیچ تصمیمی در مورد ائتلاف با سایر گروه ها نگرفته است و اگر ضرورت ایجاب کند این بحث در شورا مطرح و اطلاع رسانی می شود.

عارف در ادامه با اشاره به طرح سما (ستاد ما اصلاح طلبان) گفت: هر سازوکاری که همه جوانان و مردم را تشویق به حضور در انتخابات کند، مطلوب ماست و ما از این طرح که توسط حزب ندای ایرانیان طراحی شده است، استقبال می کنیم.

وی با بیان اینکه ما شورای جوانان داریم و این شورا در تهران فعال است، تصریح کرد: استانها در این زمینه خودشان تصمیم گیری می کنند. البته طرح سما دیر به ما رسید ولی خواهشم این است که همه توان خود را برای حضور جدی و پرشکوه مردم در انتخابات به کار گیرند.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان بر اینکه آیا در تهیه لیست از لایه های چهارم و پنجم اصلاحات استفاده می کنید و دقیقاً از میان چند نفر لیست تهران را نهایی خواهید کرد و سازوکار کلی تهیه لیست در شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان چگونه است؟ اظهار داشت: ما اعتقاد به لایه بندی کاندیداها در جریان اصلاحات نداریم زیرا نمی خواهیم نخبگان و برجستگان را دسته بندی کنیم اما به طور طبیعی یک تعداد از دوستان ما که از چهره های شاخص اصلاحات هستند، مردم آنها را می شناسند، عملکردشان را دیده اند و هم رای آوری بالایی دارند، می توانند وزن لیست را افزایش دهند.

وی افزود: متاسفانه با اقدامی که هیئت های نظارت کردند، عملاً چهره های شاخص اصلاحات رد صلاحیت شده اند و ما در تعدادی از استانها رسماً از وجود چهره های شاخص با تعریفی که بنده کرده ام بی بهره هستیم.

عارف خاطرنشان کرد: اما چهره های برجسته و نخبه ای هستند که تائید صلاحیت شده اند ولی در عین حال انتظار ما این است که با توجه به تجدید نظری که شورای نگهبان می کند، بتوانیم لیست های خود را در تهران و سراسر کشور ببندیم.

وی تصریح کرد: انتظار ما این است که تعداد قابل توجهی از چهره های خدوم و انقلابی با تجدیدنظر شورای نگهبان به صحنه رقابت بازگردند تا ما بتوانیم لیست های خود را در سراسر کشور کامل کنیم. نیاز ما این است که در همه حوزه های انتخابیه، کاندیداهای خود را معرفی کنیم.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با اشاره به سازوکار تهیه لیست های انتخاباتی در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان گفت: ما طرحی را در این زمینه ابلاغ کردیم که با عنوان «فام؛ فرم ارزیابی مجلس» تصویب شد و ویژگی هایی که مد نظرمان بود را در بخش های مختلف امتیاز دادیم و در کل هزار امتیاز در نظر گرفته شد که ملاک عمل قرار خواهد گرفت تا بتوانیم بر اساس آن کاندیداهای نهایی را انتخاب کنیم.

وی با بیان اینکه سازوکارهای بومی را برای تهیه لیست های انتخاباتی کنار نگذاشته ایم، گفت: ممکن است در یک حوزه انتخابیه، ۳ یا ۴ نفر با هم به توافق برسند و لیست را ببندند. بنابراین ملاک تصمیم گیری حوزه انتخابیه است نه شورای عالی سیاستگذاری و بنای ما این است که خود حوزه انتخابیه تصمیم گیری کند و اگر اختلافی پیش آمد ما به عنوان شورای عالی پادرمیانی کنیم.

عارف در ابتدای این نشست با تاکید بر اینکه مهمترین جلوه حضور مردم در نظام در انتخابات خواهد بود، گفت: این مسئله همواره مورد تاکید امام بوده و در فرمایشات ایشان از قبل تا پس از پیروزی انقلاب وجود داشته است که باید به مردم در همه شرایط اتکا کنیم.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با بیان اینکه افتخار ما این است که همه مسئولین نظام به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق رای مردم انتخاب می شوند، اظهار کرد: دستاوردی که ما در انتخابات ۹۲ داشتیم باید همواره در مسیر اصلاح طلبان به طور مستمر در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: این نگاه در تشکل های اصلاح طلب و شخصیت های برجسته اصلاحات وجود دارد و امروز جریان اصلاحات حضور جدی خود را در صحنه انتخابات اعلام کرده و در این مسیر گام های اساسی برداشته است.

عارف با بیان اینکه ما گام اول را در خرداد ۹۲ دنبال کردیم و باید گام دوم را در اسفند ۹۴ برداریم، خاطرنشان کرد: تا به حال در این مسیر نتایج ارزشمندی را دیدیم که برجام از جمله دستاوردهای آن بوده است. برجام ظرفیت کشور ما را در صحنه بین المللی نشان داد و باعث شد همه حرف های بی ربطی که علیه ایران مطرح شد، خنثی شود. ما در برجام با منطق با دنیا گفتگو کردیم و در عین حال از حقوق خود عدول نکردیم و امیدواریم نتایج این مسئله را در صحنه های دیگر مشاهده کنیم.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان تاکید کرد: جریان اصلاحات با این نگاه و ضرورت، حضور حداکثری در انتخابات را دنبال می کنند و شعار اصلی خود را «امید، آرامش و رونق اقتصادی» در نظر گرفته اند.

وی تاکید کرد: خوشبختانه با اتفاقاتی که در خرداد ۹۲ افتاد، امروز نگاه جوانان به داخل کشور معطوف شده است و با امید به آینده شرایط را می بینند. همچنین آرامش ضرورت ما برای حرکت در مسیر است چرا که امروز در اغلب کشورها ما با بحران روبرو هستیم که نتیجه این بحران ها برادر کشی است.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان تصریح کرد: ما می توانیم در حل و فصل بحران های منطقه ای تاثیرگذار باشیم به همین دلیل شعار آرامش به عنوان یک راهبرد در انتخابات برای ما محسوب می شود. همه این تعهد را کرده ایم که عصبانی نشویم و از کوره در نرویم، شاید برخی عوامل بخواهند این آرامش را از ما بگیرند اما ما اصرار داریم در این مسیر تکلیف خود را انجام دهیم و با تعامل کارهای خود را به پیش ببریم.

عارف با بیان اینکه باید بعد از ۷ اسفند رونق اقتصادی را در برنامه کارهای خود قرار دهیم، خاطرنشان کرد: باید یک برجام دیگر در بخش اقتصادی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه راهبرد اصلی ما حضور مردم در انتخابات است، گفت: ما این مسئله را تحت عنوان ترجیح منافع جبهه ای بر منافع جناحی مطرح کرده ایم و باید انتخابات پرشوری را در ۷ اسفند برگزار کنیم و نباید توجه خود را به بی مهری ها و کم مهری ها معطوف سازیم.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان خاطرنشان کرد: امیدواریم اکثریت کرسی های مجلس را کسب کنیم اما متاسفانه بیشتر چهره های شاخص اصلاحات، رد صلاحیت شده اند که انتظار ما از شورای نگهبان این است که این مسئله را جبران کنند. زیرا ما نسبت به این موضوع گلایه داریم. باید انتخاباتی پرشور با حضور حداکثری مردم داشته باشیم و نباید حق انتخاب را از مردم بگیریم.

نظر شما