شناسهٔ خبر: 121899 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

هشدار نسبت به کاهش ذخایر آب راهبردی کشور

ذوالانوار بیش از ۱۰ سال متوالی استان فارس بیشترین گندم کشور را تولید کرده است، ظاهراً این موضوع جای خوشحالی دارد اما متأسفانه این موضوع بلیه و بیچارگی را برای استان و کشاورزان به دنبال داشته است.

«سیدحسین ذوالانوار»، نماینده مردم شیراز در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده» در خصوص نشست زمین در استان فارس گفت: «کاهش آب‌های زیرزمینی کشور تنها یکی از آثار کاهش ذخایر آب راهبردی کشور است و این مسئله خطر بزرگتری است. اگر این اتفاق برای مخازن موجود در زیر بافت‌های قدیمی هم رخ بدهد، وضعیت بسیار بدتری ایجاد می‌شود. اما خوشبختانه فعلاً شکاف‌ها در سطح مزارع و دشت‌ها رؤیت می‌شود.»

عضو کمیسیون انرژی افزود: «در محل «نقش رستم» که در فاصله ۷۰ کیلومتری شمال تخت جمشید قرار دارد، شکافی ایجاد شد که گفته می‌شود به دلیل استفاده از آب‌های زیرزمینی و قنات‌های اطراف این منطقه است. در استان فارس ۸۰ هزار حلقه چاه عمیق وجود دارد! ببینید چه حجم آبی از زمین برداشت می‌شود.»

وی با اشاره به اینکه دولت‌ها باید از ایجاد چنین اتفاقاتی جلوگیری کنند، خاطر نشان کرد: «روش‌های مختلفی برای پیشگیری از این وقایع هست. سنجش مقدار آب موجود در آب‌خانه‌های هر دشتی قابل انجام است، وزارت نیرو بخشی از این کار را انجام داده و باید باقی‌مانده آن را انجام دهد. لازم است وزارت کشاورزی هم وارد شود.»

ذوالانوار در پایان با یادآوری اینکه برای تولید یک کیلو گندم بیش از یک تن آب مصرف می‌شود، گفت: «بیش از ۱۰ سال متوالی استان فارس بیشترین گندم کشور را تولید کرده است، ظاهراً این موضوع جای خوشحالی دارد اما متأسفانه این موضوع بلیه و بیچارگی را برای استان و کشاورزان به دنبال داشته است.»

نظر شما