شناسهٔ خبر: 121898 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

کاهش حجم آب‌های زیرزمینی عامل نشست زمین است

تابش43 مسئولین باید سهم آب محیط‌ زیست را بدهند. کاری که امروز انجام می‌شود این است که سهم آب محیط‌ زیست را صرف توسعه، شرب و صنعت می‌کنند، خودِ محیط‌زیست حق آبي دارد که باید تأمین شود.

«محمدرضا تابش»، نماینده مردم اردکان یزد در مجلس نهم به هفته‌نامه «نماینده» گفت: «خطر نشست زمین در همه گستره کشور وجود دارد، اثرات این پدیده در برخی قسمت‌ها بیشتر و بعضی مناطق کمتر مشاهده شده است.»

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات با اشاره به اینکه مسئله فرو نشست زمین علل مختلفی دارد، افزود: «کاهش حجم آب‌های زیرزمینی یکی از علت‌های نشست زمین است. در استان یزد هم به دلیل کمبود منابع آبی، برداشت و استفاده از آب‌های زیرزمینی بیشتر از حد طبیعی است و این امر سبب نشست زمین در این استان شده است.»

تابش در تشریح اثرات این پدیده گفت: «به دلیل موقعیت جغرافیایی و کویری بودن منطقه و نیز مسطح بودن مناطق (نداشتن مناطق کوهستانی)، خوشبختانه خسارات مشهودی به استان وارد نشده است.»

وی با اشاره به اقداماتی که لازم است در زمینه جلوگیری از پیشرفت پدیده نشست زمین به دلیل استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی انجام شود، گفت: «باید آموزش‌های مناسبی به مردم داده شود، وضعیت برای مردم شفاف شود تا آنها هم در استفاده از آب رعایت جوانب را داشته باشند. قطعاً در این زمینه نیاز به فرهنگ سازی جدّی وجود دارد.»

این نماینده مجلس با تأکید بر نیاز به برنامه‌ریزی دولت در این زمینه خاطر نشان کرد: «مسئولین باید سهم آب محیط‌ زیست را بدهند. کاری که امروز انجام می‌شود این است که سهم آب محیط‌ زیست را صرف توسعه، شرب و صنعت می‌کنند، خودِ محیط‌زیست حق آبي دارد که باید تأمین شود.»

 

نظر شما