شناسهٔ خبر: 121832 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

جای پای برجام در بودجه!

عبدالمجید شیخی آقای رئیس‌جمهور در پاسخ به منتقدان تأخیر دیرهنگام لایحه بودجه ۹۵، این چنین می‌گوید: «ارائه بودجه پیش از رفع تحریم‌ها، به صلاح نبود!»

هفته نامه «نماینده» ؛ دکتر عبدالمجید شیخی */ این روزها لایحه بودجه ۹۵ توسط دولت محترم در حالی طراحی و تنظیم شده که دولت با تأخیر چند هفته‌ای آن را به مجلس ارسال کرده است! ارسال دیرهنگام لایحه بودجه توسط دولتی‌های یازدهم در حالی رخ داده که آنها همواره به دلیل تأخیر بیش از حد دولت قبل، بارها از آن انتقاد کرده و دولت‌های نهم و دهم را سردمدار بی‌انضباطی‌های رفتاری در حوزه مالی و عملکردی می‌دانند. حال سؤال این است كه دولت یازدهم چرا بودجه ۹۵ را با تأخیر بیش از یک ماه به صحن مجلس برده است. آقای رئیس‌جمهور در پاسخ به منتقدان تأخیر دیرهنگام لایحه بودجه ۹۵، این چنین می‌گوید: «ارائه بودجه پیش از رفع تحریم‌ها، به صلاح نبود!»

وی همچنین گفت: «زمان ارائه لایحه با زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها تقارن پیدا کرد و دولت به لحاظ انعکاس خارجی و حساسیت بین‌المللی در این موضوع، صلاح نمی‌دید که لایحه بودجه را براساس فرض رفع تحریم‌ها که تدوین کرده بود، پیش از عملی شدن رفع تحریم‌ها به مجلس ارائه کند.» این سخنان آقای رئیس‌جمهور نشان می‌دهد بودجه ۹۵ ایرادهاي گسترده‌ای داشته و کاملاً مشخص است که اگر آقای روحانی این بودجه را با این جزئیات قبل از اجرای برجام به مجلس می‌بردند، بدون شک با واکنش‌های تند نمایندگان مواجه می‌شدند. بنابراین کاملاً مشخص شد چرا آقای رئیس‌جمهور قصد نداشت بودجه را سر موعد مقرر به مجلس تحویل دهد. جزئیات لایحه بودجه ۹۵ به طور کامل نشان می‌دهد که این بودجه کاملاً با فرض لغو تحریم‌ها نوشته شده است. پیش‌بینی درآمد ۸۵ هزارمیلیارد تومانی دولت از منابع مالیاتی، سایر منایع درآمدی ۲۰۱ هزارمیلیاردتومانی، بودجه عمرانی حدود ۵۰ هزار میلیاردتومانی و... مؤید این موضوع است که دولت به یک خوش‌باوری بزرگ درباره سال آینده رسیده است. آنچه از سخنان ماه‌های گذشته دولتمردان به یاد دارم، پیش‌بینی ماه‌های سخت برای اقتصاد ایران در سال ۹۵ بوده است. به عنوان مثال آقای «مسعود نیلی»، یکی از تئوریسين‌های اصلی آقای رئیس‌جمهور در حوزه اقتصاد، چند ماه پیش در گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌های کشور، سال آینده را سال سخت برای اقتصاد ایران قلمداد می‌کنند، اما با این حال، چطور ممکن است که سال سخت اقتصاد ایران به تعبیر مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور، سال رونق از سوی اغلب دولتی‌ها قلمداد شود. لذا در اینجا به چند متغیر خوش‌باورانه دولت در لایحه بودجه ۹۵ اشاره می‌شود:

نفت ۴۰ دلاری: نفت ۴۰ دلاری خوش‌بینانه است و حاصل تفکرات مشاوران اقتصادی دولت است. سال گذشته نیز مشاوران اقتصادی روحانی به اشتباه قیمت نفت را برآورد کردند و امروز کسری بودجه چند ۱۰ هزار میلیاردتومانی، حاصل این تفکر است.

دلار ۳۰۰۰تومانی در بودجه ۹۵: دولت قیمت دلار دولتی را در بودجه ۹۵، ۲۹۹۷ تومان درنظر گرفته است. یعنی رشد ۵ درصدی نسبت به قیمت مصوب در سال گذشته. این رقم نشان می‌دهد تیم پولی و ارزی دولت یازدهم، معتقد به گرانی دلار در سال ۹۵ است. دولت یازدهم تمایل بسیار زیادی برای گرانی دلار در سال ۹۵ دارد و پیش‌بینی می‌شود دلار در بازار آزاد در سال ۹۵ مابین ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان خرید و فروش شود و از فروش هر دلار حدود ۱۰۰۰ تومان کسب درآمد کند.

 مالیات ۸۵ هزار میلیاردتومانی: اخد مالیات ۸۵ هزار میلیاردتومانی از فضای رکودی کشور مقداری قابل تأمل است. دولت به برجام به شدت دل بسته است و بر این باور است که بتواند با توجه به برجام، رونق اقتصادی گسترده‌ای را در اقتصاد ایجاد کند و از این طریق بتواند درآمد مالیاتی خوبی را نصیب خود کند که به نظر بسیار خوش‌بینانه است.

*اقتصاددان

 

 

 

 

نظر شما