شناسهٔ خبر: 121736 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

مجری انتخابات چگونه به خود اجازه می‌دهد شورای نگهبان را تهدید کند؟

فروزنده سخنگوی جمعیت ایثارگران با اشاره به تهدید استعفای برخی استانداران در پی اعتراض به رد صلاحیت‌ها گفت: استانداری که خودش مجری قانون است و انتخابات را برگزار می‌کند چگونه شورای نگهبان را تهدید می‌کند و استعفا می‌دهد؟

به گزارش «نماینده»، لطف الله فروزنده سخنگوی جمعیت ایثارگران با بیان اینکه جایگاه شورای نگهبان قانونی و رفیع است گفت: وظایف شورای نگهبان طبق قانون اساسی تعریف شده و بررسی صلاحیت های نامزدها و نوع بررسی و نظارت هم  استصوابی است. شورای نگهبان وظیفه‌ دارد با معیارهای شرعی و قانونی صلاحیت ها را  بسنجد و بررسی کند، در این روند نیز عده‌ای صلاحیتشان یا احراز می‌شود یا نمی‌شود،   هر کسی اعتراضی و شکایتی دارد می‌تواند به شورای نگهبان اعلام کند؛ افرادی اگر احیاناً احراز نشده باشند یا حقی از آنها ضایع شده باشد احیاء می‌کنند،   این مسیر هر کسی که ادعا دارد که می‌خواهد نماینده شود و در مجلس قرار بگیرد باید این قانون را رعایت کند.

فروزنده در واکنش به خبر تصمیم برخی استانداران برای استعفا در اعتراض به رد صلاحیت‌های شورای نگهبان اظهار داشت: استانداری که خودش قرار است مجری قانون باشد و انتخابات را برگزار کند و نماینده دولت در استان‌ها هستند چگونه شورای نگهبان را تهدید می‌کنند و استعفا می‌دهند؟

وی تهدید نظام و شورای نگهبان را "بازی در زمین فتنه گران" دانست و گفت: این کار آنها جای تعجب دارد و انتظار است که دولت و وزیر کشور و مجلس با قدرت برخورد کند؛ و ما موظفیم آرامش، امنیت و وحدت کشور را حفظ کنیم و در این مسیر ادامه بدهیم.

عضو جمعیت ایثارگران با یادآوری وقلیع مربوط به دوران فتنه ۸۸ تصریح کرد: در آن موضوع عده‌ای زیاده‌خواهی کردند و عده‌ای حاضر نشدند قانون را بپذیرند و عده‌ای تمکین به نظر و شورای نگهبان نکردند و منجر به وجود فتنه شد و در نهایت زمینه‌سازی کردند برای عوامل بیگانه و دشمن؛ همچنانکه امروز دشمن در کمین است  و از همه ظرفیت‌هایش استفاده می‌کند که بین مردم اختلاف ایجاد کند و آسیب می‌زند و نباید عده‌ای آب توی آسیاب دشمن بریزند.

وی اعتراض طبق قانون و از مجاری قانونی را وظیفه همه داوطلبان انتخابات خواند و گفت: باید هشدار داد که دوباره فتنه ۸۸ را تکرار نشود و متأسفانه وجود بعضی از عناصر فتنه‌گر امروز در مراکز تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیرنده یک معضل است امیدواریم آقای رئیس جمهور که شعارش اعتدال، قانون بود، موازین قانون را رعایت کنند و تذکر لازم را به عوامل اجرایی بدهد تا خدای ناکرده دولت وارد این بازی نشود.

فروزنده افزود: رعایت قانون در انتخابات ما تعیین است، شورای نگهبان حق مردم در اختیارش هست و باید مراعات کند و طبیعتاً هر فردی که از فیلتر شورای نگهبان عبور کند مردم اعتماد دارند که این شخص برای نمایندگی صلاحیت دارد و انشاء الله با انتخابات پرشورشان یک حماسه دیگری را به وجود می‌آورند.

این فعال اصولگرا در ادامه با بیان اینکه افرادی که ثبت نام کرده‌اند می‌دانند که شورای نگهبان محکم بر روی قانون می‌ایستد گفت: این افراد اگر صلاحیت لازم داشته باشند تأیید می‌شود و اگر نداشته باشند رد می‌شوند؛ وقتی افرادی که خودشان می‌دانند صلاحیت ندارد و در دوره‌های قبل رد صلاحیت شده‌اند حضور میبابند غیر از اینکه بگوییم که یک برنامه سازماندهی شده است برای اینکه شورای نگهبان را تحت فشار قرار بدهند و آرامش کشور را به هم بریزند چیز دیگری نیست.

وی تأکید کرد: البته مقصر هیئت‌های اجرایی هستند که با قدرت و قوت برخورد نکردند و وقتی تایید آنچنانی کردند طبیعتاً امروز که شورای نگهبان بخواهد قانون را اجرا کند با همچین مسئله و هجمه‌هایی مواجه می‌شود، البته این افراد همین داستان را در مجلس ششم راه انداختند ولی چون شورای نگهبان محکم ایستاد خوشبختانه موفق نشدند.

فروزنده افزود: شورای نگهبان فقهای عادلی هستند و آن چیزی که برایشان مهم  است وظیفه شان و اجرای قانون است و باید از شورای نگهبان حمایت شود تا آنها بتوانند به وظیفه قانونی‌اش عمل کند، متأسفانه در جریان همیشه فشار از بالا و چانه‌زنی از پایین استراتژی اصلی  بوده و می‌خواهند با فشار مسائل را حل کنند و اگر به نفعشان شد می‌گویند انتخابات خوب بود ولی اگر به ضررشان بود می‌گویند انتخابات اشکال دارد و این را در فتنه ۸۸ ما دیدیم، اما در سال ۹۲ که فرد ‌مورد نظر اصلاحات آمد دیدید که کوچکترین واکنش منفی نشان ندادند لذا این برنامه‌شان است.

عضو جمعیت ایثارگران با اشاره به اظهارات برخی افراد مبنی بر ورود رئیس جمهور به مسئله رد صلاحیت‌ها گفت: رئیس جمهور دولت و خود را درگیر این مسئله نکند این مسیر یک روال قانونی دارد، استفاده از جایگاه رئیس جمهور به عنوان اهرم فشار به شورای نگهبان کار غلطی است، نهادهای نظام هر کدام جایگاهی دارند و هیچ جا قانون اساسی این را نگفته که رئیس جمهور می‌تواند در این زمینه دخالت کند البته امکان دارد که رایزنی کند و حرف بزند ولی آن چیزی که مهم است از طریق مجاری قانونی باید کار دنبال شود.

وی در پایان با هشدار به دولت برای جلوگیری از ورود عناصر نفوذی خاطرنشان کرد: دولت مراقب باشد برخی شرایطی را فراهم نکنند تا از آن طریق به دولت آسیب بزنند، چه رئیس جمهور و چه هر رکن دیگر نظام اگر شورای نگهبان را تقویت کنند برای انسجام آنها خوب است و البته این تقویت باعث می‌شود که دولت وظایفش را بهتر انجام دهد.

نظر شما