شناسهٔ خبر: 121703 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

آموزش و پرورش هر ماه ۲ هزار میلیارد تومان حقوق می دهد

معلم 43 وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این وزارتخانه هر ماه ۲ هزار میلیارد تومان حقوق می دهد، گفت: بر این اساس، از اعتبار ۲۴ هزار میلیارد تومانی بودجه ۹۴، چقدر برای سایر فعالیت ها اعتبار می ماند؟

به گزارش «نماینده»، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در همایش شوراهای آموزش و پرورش که امروز در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد، با بیان اینکه آموزش و پرورش مهمترین دستگاه هر کشوری است، اظهار داشت: ما در آموزش و پرورش، زیرساخت منابع انسانی را که سرمایه اصلی هر کشوری است، تربیت می کنیم.

وی افزود: ما در آموزش و پرورش نسلی را تربیت می کنیم که در آینده عهده دار امور کشور است فلذا از این منظر، آموزش و پرورش از اهمیت خاصی برخوردار است.

فانی با بیان اینکه از منظر کمی هم آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه کشور است، ادامه داد: قریب به ۱۳ میلیون دانش آموز و یک میلیون فرهنگی در ۷۵۰ منطقه آموزشی در ۱۰۵ هزار مدرسه کشور حضور دارند.

وی گفت: در برخی مناطق، تنها نماینده حاکمیت در آن منطقه هستیم و پرچم جمهوری اسلامی بر سر در مدرسه است و از این منظر هم آموزش و پرورش از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه این وزارتخانه در طول تاریخ با مشکلات بودجه ای و امکاناتی مواجه بوده است، افزود: بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۴، حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان بوده است و این در حالیست که در ماه گذشته بیش از ۲ هزار میلیارد تومان حقوق دادیم و اگر این عدد را ضرب در ۱۲ کنیم، معادل همان بودجه می شود.

وی توضیح داد: این موضوع به آن معناست که ما برای سایر فعالیت ها هیچ اعتباری نداریم یعنی برای پول آب، برق و گاز مدارس اعتباری پیش بینی نشده است و باعث می شود در ۱۰۵ هزار مدرسه کشور با کمبود و کسری مواجه شویم.

فانی ادامه داد: مدیریت بر منابع آموزش و پرورش مسئله بسیاری مهمی است و دولت بدون کمک مردم امکان رسیدن به اهداف اصل ۳۰ قانون اساسی را ندارد.

وی با اشاره به سیاست مشارکت در آموزش و پرورش گفت: این سیاست یک اصل مترقی در اداره آموزش و پرورش کشور است و این در حالی است که در برخی رسانه ها، سایت ها و صدا و سیما، به عنوان خصوصی سازی تعبیر می کنند.

* لایحه دائمی کردن قانون مدارس غیردولتی در کمیسیون آموزش مجلس در حال بررسی است

وزیر آموزش و پرورش افزود: لایحه دائمی کردن قانون مدارس غیردولتی در کمیسیون آموزش مجلس در حال بررسی است و به هیچ عنوان منظور خصوصی سازی نیست بلکه ما به دنبال این هستیم که حضور مردم در امر تعلیم و تربیت را مستمر کنیم.

وی با اشاره به تفاهم نامه آموزش و پرورش با بیش از ۲۵ دستگاه، گفت: ۲۲ سال از عمر قانون شوراهای آموزش و پرورش می گذرد اما این قانون ابعادی دارد که هنوز در برخی از آنها ورود نکردیم.

فانی با اشاره به اینکه یکی از اهداف قانون شوراها در کنار مشارکت، تمرکززدایی است، بیان داشت: اصطلاحاً می گویند آموزش و پرورش دارای رسمیت بالایی است و قوانین فراوانی دارد که قانون شوراها می تواند رسمیت را کاهش دهد یعنی بخشنامه ها و تمرکززدایی را کاهش دهد و اختیارات را در استان ها توزیع کند.

وی با اشاره به فعالیت ۷۰۰ شورا در استان ها، گفت: شوراها در این دوره از دقت و پشتوانه خوبی تشکیل شدند و بیش از ۹۰ درصد مصوبات آنها اجرا شده است.

* سند تحول بنیادین زیربنای برنامه های آموزش و پرورش خواهد بود

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه که از سال ۹۵ تا ۹۹ هست، در آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین زیربنای برنامه های آموزش و پرورش خواهد بود.

وی تصریح کرد: ۱۰ سال تدوین و تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش طول کشیده است و نقشه راه آن هم در سال ۹۳ آماده شد که نشان می دهد که تا سال ۹۹ چه اقداماتی را با چه پیش نیازهایی باید انجام دهیم.

فانی از فعالیت ستاد اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در تهران خبر داد و اظهار امیدواری کرد که با استفاده از امکانات دولت و مردم بتواند عملیاتی شود.

نظر شما