شناسهٔ خبر: 121627 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

«نماینده» بررسی می کند؛

موج سنگین فشارها به شورای نگهبان پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت ها/ آیا اصلاح طلبان به قانون تمکین می کنند؟

شورای نگهبان آیا افرادی و احزابی که از هم اکنون هجمه و زیر سوال بردن شورای نگهبان را آغاز کرده اند حاضر خواهند شد به تصمیم این نهاد تمکین کنند؟

«نماینده» - پس از بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات مجلس توسط هئیت نظارت، نتایج تایید صلاحیت برخی داوطلبان اعلام شد، انتشار همین خبر کافی بود تا نوک پیکان رو به شورای نگهبان و هئیت نظارت قرار گیرد از این رو تعدادی از مسئولان اجرایی و فعالان سیاسی نسبت به این رد صلاحیت ها واکنش نشان دادند.

استاندار خوزستان به عنوان اولین مدیر اجرایی در صف منتقدان حضور پیدا کرد و در اظهاراتی مدعی شد: اگر اعتراضم به رد صلاحیت گسترده شنیده نشود استعفا می دهم ضمن اینکه نه هیات نظارت و نه هیات اجرایی حق ندارند تعیین کنند که چه کسی به مجلس برود. البته بعد از پخش مواضع او در شبکه های مجازی "مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری خوزستان" وارد صحنه شد و گفت: «شایعات مبنی بر استعفای استاندار خوزستان در اعتراض به رد صلاحیت‌ها کذب محض است».

استاندار تهران، استاندار هرمزگان و حسین مرعشی نیز به روند نتایج رد صلاحیت ها اعتراض شدید کردند.

سید حسین هاشمی که هجمه علیه شورای نگهبان را کلید زد، می گوید: تصور می کردم شمار رد صلاحیت ها رقم متعادل تری باشد انتظار این تعداد رد صلاحیت ها را توسط هیات های نظارت بر انتخابات نداشتیم.

جاسم جادری"استاندار هرمزگان" در دولت تدبیر و امید پس از اعلام نتایج هئیت نظارت به انتقاد از رد صلاحیت ها پرداخت و با بیان اینکه انتخابات بازی نفرات یک جناح و تفکر در یک مسابقه با خودشان نیست، اظهارداشت: مفهوم درست آن رقابت برپایه حضور افراد با تفکرات و سلیقه‌های مختلف است.

علاوه بر این دو استاندار، حسین مرعشی"محکوم فتنه سال ۸۸ و عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان" هم عملکرد هئیت نظارت را زیر سوال برد و گفت:در خیلی از حوزه‌ها حتی یک کاندیدای اصلاح طلب را تایید نکرده اند، هیات‌های نظارت با تنگ نظری دایره انتخابات را در برخي از حوزه های انتخابیه محدود کرده اند.

شاخه جوانان و دانشجویی حزب اعتماد ملی ترجیح داد در همین ابتدا و قبل از اعلام شکایت به نهاد نظارتی(شورای نگهبان) با ارسال نامه ای به رئیس جمهور، استراتژی خود مبنی بر فشار به شورای نگهبان را اجرا کند بنابراین در نامه ای خطاب به روحانی آورد: باید طبق قانون، برای اجرای قانون و لغو تحریم‌های انتخاباتی شورای نگهبان اقدام کنید.

در این فضا برخی از اصلاح طلبان هم دستوری با شورای نگهبان برخورد کردند، فضل الله عرب سرخی"محکوم فتنه ۸۸ و عضو سازمان منحله سازمان مجاهدین"،از جمله این اصلاح طلبان است.

وی در اظهاراتی ضمن تعیین و تکلیف برای شورای نگهبان گفت که« انتظار داریم شورای نگهبان با یک نگاه وسیع تر و ملی تر به انتخابات بنگرد».

همچنین کانال تلگرام اصلاح طلبان با نام"مجمع اصلاح طلبان" در تکمیل پازل هجمه و فشار به شورای نگهبان با نگاشتن مطلبی از نحوه بررسی و تائید صلاحیت ها عبور کرد و نوشت که:رد صلاحیت علاوه بر اینکه با روح دموکراسی مغایرت دارد با اصول مهم قانون اساسی در تضاد آشکار است، اصل مهمی که حق انتخاب کنندگی و حق انتخاب شوندگی را حق مسلم تک تک آحاد ملت بطور برابر می داند.

فشار به نهاد  نظارتی انتخابات در حالی از سوی بخشی از اصلاح طلبان کلید خورده است که براساس قانون داوطلبان می توانند شکایت خود را به شورای نگهبان ارائه دهند و آخرین مرحله توسط شورا اعلام خواهد شد.

آیا افرادی و احزابی که از هم اکنون هجمه و زیر سوال بردن شورای نگهبان را آغاز کرده اند حاضر خواهند شد به تصمیم این نهاد تمکین کنند؟

نظر شما