شناسهٔ خبر: 121563 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

وحدت‌شکنان هزینه‌اش را خواهند داد!

فاطمه آلیا/1* وقتی فردی خود را اصول‌گرا معرفی می‌کند و در فضایی که همگان اذعان دارند راهی جزء ائتلاف و همراهی وجود ندارد، مصاحبه‌ای انجام دهد و اصول‌گریان دیگر را تضعیف یا تخریب کند یا بعضاً بعضی از تشکل‌ها را متهم به وحدت شکنی کند، باید هزینه پرداخت کند.

هفته نامه «نماینده» ؛ فاطمه آلیا*/ائتلاف اصول‌گرایان هم اکنون به خوبی پیش می‌رود، شروع اولیة آن با هستة سه ضلع(مؤتلفه، ایثارگران و پایداری) آغاز و سپس برنامه‌ها جدّی‌تر شد و در حال حاضر تمامي تشکیلاتی که خود را در دایرة اصول‌گرایی تعریف می‌کنند، به جمع اصول‌گرایان پیوسته‌اند و این مجموعه افزایش پیدا کرده است. البته معتقدم دو خلاء وجود دارد که اگر رفع شود، استحکام شورا بیشتر و ظرفیت آسیب‌پذیری از طرف رقبا یا کسانی که ائتلاف به ضررشان است، کاهش پیدا می‌کند.

براساس معیارها، اگر فردی اصول‌گرا باشد اما به دلیل غفلت و بی‌توجهی مواضعی اتخاد کند تا به شاکلة ائتلاف لطمه وارد شود، باید هزینة آن را بپردازد. کمترین هزینه هم عدم رعایت اصول‌گرایی است و شورای مرکزی ائتلاف می‌تواند اصول‌گرا بودن او را زیر سؤال ببرد، به همین جهت این اقدام برای کسانی که طرفدار و هوادار تفکر اصول‌گرایی هستند، مورد توجه قرار می‌گیرد چرا که با غفلت یا بی‌توجهی در زمین رقبا بازی و به عبارتی به اصول‌گرایی لطمه می‌زنند.

همان‌طور که در ابتدای مطلب نگاشته شد، دو خلاء موجود در ساختار وحدت اصول‌گرایی وجود دارد. اولین خلاء، ساختاری و دیگری فرهنگی است. معتقدم به موازات کارگروه‌هایی که تشکیل شده و تاکنون موفق هم ظاهر شده‌اند، باید کارگروه رسانه‌ای هرچه زودتر تشکیل شود تا مکمل فعالیت‌های سخنگو عمل کند، در حال حاضر مشاهده می‌کنیم بعضاً سخنان سخنگو توسط بعضی خبرنگار نماها به‌گونه‌ای دیگر منعکس می‌شود و در مواضع او شیطنت می‌کنند پس نباید در تشکیل کارگروه رسانه تأخیر صورت گیرد. در کارگروه فوق می‌توان از خبرنگاران متعهد و حرفه‌ای در دایرة اصول‌گرایی دعوت کرد تا حضور پیدا کنند چرا که فقدان کارگروه رسانه همین نتایج را به همراه دارد، نتایجی که در روزهای اخیر در قالب مصاحبه‌های برخی از چهره‌ها همچون دکتر «توکلی» یا «رئوفیان» و دیگران انجام شد.

متأسفانه برخی خبرنگارنما، مأموریت دارند تا با طرح سؤال‌های از پیش تعیین شده در جهت تخریب و ضربه زدن به ائتلاف با بعضی از اشخاص منتسب به دایرة اصول‌گرایی مصاحبه کنند البته فعالان اصول‌گرا هم وقتی می‌بینند از مصاحبه و مواضع آنان سوء استفاده می‌شود، باید تکذیب و یا دربارة آن توضیحاتی ارائه دهند.

در تبیین خلاء دوم باید به تدوین منشور اخلاقی و تقوای سیاسی اشاره کرد؛ کنشگران سیاسی که در دایرة اصول‌گرایی تعریف می‌شوند اگر می‌خواهند در مصاحبه و موضع‌گیرهای خود در جهت تضعیف و تخریب همراهان موضع‌گیری کنند و یا دانسته یا ندانسته اعضای شورای مرکزی ائتلاف اصول‌گرایان را تضعیف کنند، در منشوری که مدون می‌شود ظرفیتی برای مؤاخذة آنها انجام بگیرد و این افراد هم هزینه بدهند.

آنچه مسلم است وقتی فردی خود را اصول‌گرا معرفی می‌کند و در فضایی که همگان اذعان دارند راهی جزء ائتلاف و همراهی وجود ندارد، مصاحبه‌ای انجام دهد و اصول‌گریان دیگر را تضعیف یا تخریب کند یا بعضاً بعضی از تشکل‌ها را متهم به وحدت شکنی کند، باید هزینه پرداخت کند.

اگر این دو خلاء رفع شود، مشکلاتی که رقبا سعی می‌کنند در جهت همگرایی ایجاد کنند، کمتر می‌شود چون در روزهای گذشته از بعضی از مصاحبه‌ها استفادة ابزاری شد؛ بنابراین در مقطع کنونی هم توجه به تیم رسانه‌ای و هم تدوین منشور اخلاقی امری مهم و ضروری تلقی می‌شود ضمن اینکه هرچه به زمان انتخابات نزدیک شویم، تحرکات علیه اصول‌گرایان بیشتر خواهد شد، رقیب سعی می‌کند توسط اصول‌گرایی به اصول‌گرایان لطمه وارد کنند و این شگرد آنهاست پس اصول‌گرایان باید مراقبت کنند؛ اگر قدم در جهت تحکیم وحدت و همگرایی برنمی‌دارند، حداقل در جهت تضعیف و تخریب قدمی برندارند.

*دبیرکل حزب زنان جمهوری اسلامی

نظر شما