شناسهٔ خبر: 121471 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ریاست جمهوری

همکاری های گسترده باید ثمره برجام باشد

رئيس جمهور بر استفاده حداکثري از ظرفيت هاي موجود و فضاي بوجود آمده پس از توافق هسته اي براي ارتقاء سطح همکاري ايران و آلمان تاکيد کرد.

به گزارش «نماینده»، روحاني روز سه شنبه در ديدار «گرهارد شرودر» صدراعظم سابق آلمان، روابط مثبت تاريخي ميان ايران و آلمان را زيربناي توسعه مناسبات و همکاري ها برشمرد و با اشاره به نقش سازنده و مثبت آلمان در جريان مذاکرات هسته اي ايران با ۱+۵، اظهار داشت: امروز در آستانه اجراي برجام شرايط براي ارتقاء بيشتر سطح روابط با ايران فراهم شده است و بايد به گونه اي عمل کنيم تا همه طرف هاي مذاکره از اين توافق احساس رضايت کنند.

روحاني با بيان اين که همکاري هاي گسترده اقتصادي، منطقه اي و سياسي بايد ثمره تلاش هفت کشور پس از مذاکرات و توافق باشد،  گفت: بايد همزمان با اجراي اين توافق پايه هاي آن را مستحکم کنيم و به دنيا نشان دهيم که مذاکره و گفتگو مي تواند ما را به يک نقطه مثبت همه جانبه برساند.

وي افزود: اگر طرف هاي مقابل در مذاکرات به تعهدات خود پايبند باشند، جمهوري اسلامي ايران نيز در اجراي توافق هسته اي جدي ومصمم است.

رييس جمهوري با اشاره به اين که زمينه هاي فراواني براي توسعه همکاري هاي اقتصادي ميان ايران و آلمان در بخش هاي مختلف از جمله خودروسازي، تأسيسات بندري، راه آهن، بخش هاي مربوط به انرژي و صنايع وجود دارد، خاطرنشان کرد: ايران با دارا بودن امکانات حمل و نقل ريلي و دريايي و بزرگترين منابع انرژي در منطقه، نيروي انساني تحصيلکرده و امنيت بالا و نيز داشتن مرکزيت جغرافيايي براي صادرات کالا به کشورهاي اطراف پتانسيل هاي مطلوبي دارد که مي توان از اين ظرفيت ها به سرعت در جهت ساماندهي پروژه هاي مشترک ميان دوکشور تلاش کنيم.

روحاني با تاکيد بر توسعه مناسبات همه جانبه ايران و آلمان در ديگر بخش ها از جمله گردشگري، ارتباطات پارلماني و مسايل علمي و فرهنگي اظهار داشت: دو کشور مي توانند در زمينه حل و فصل مشکلات سياسي و منطقه اي همکاري و رايزني هاي خوبي داشته باشند.

رييس جمهوري با بيان اين که هيچ مانعي براي توسعه روابط اقتصادي و فرهنگي با آلمان نداريم اظهار اميدواري کرد که با تلاش مسئولان، شرايط براي گسترش هرچه بيشتر روابط و مناسبات ميان بخش هاي خصوصي و دولتي دو کشور فراهم شود.

روحاني معضل تروريسم را مشکلي همگاني برشمرد و خاطرنشان کرد: امروز تروريسم کشورهاي منطقه را با مشکل ثبات و امنيت مواجه کرده و ديگر کشورها از جمله آلمان نيز با تبعات اين ناامني از جمله موضوع پناهجويان روبرو هستند.

رييس جمهوري ضرورت کمک هاي انسان دوستانه به آوارگان و پناهجويان را مورد اشاره قرار داد وگفت: جمهوري اسلامي ايران آماده گفتگو، رايزني و همکاري با ديگر کشورها در جهت مبارزه با تروريسم در منطقه و مقابله با آثار و تبعات آن است.

دکتر روحاني افزود: صلح و ثبات منطقه براي ما حائز اهميت است و حاضريم از همه توان خود براي مبارزه با تروريسم به عنوان معضل جهاني استفاده کنيم.

«گرهارد شرودر» صدراعظم سابق آلمان نيز در اين ديدار با اشاره به توافق ايران و ۱+۵، اجراي برجام و رفع تحريم ها را فصل نويني در روابط و همکاري هاي ايران و آلمان برشمرد و گفت: توافق هسته اي نشان داد که مي توان مشکلات و مسايل بين المللي را با مذاکره و گفتگو حل و فصل کرد و از آن مي توانيم به عنوان الگويي براي حل مسايل بين المللي از جمله موضوع سوريه استفاده کنيم.

صدراعظم سابق آلمان با اشاره به ظرفيت ها و استعدادهاي موجود در اقتصاد آلمان بر ضرورت توسعه همکاري هاي دو کشور در بخش هاي مختلف تأکيد کرد و افزود: ايران و آلمان که داراي فرهنگ ديرينه اي هستند بايد در زمينه تقويت مناسبات فرهنگي، علمي و ارتباطات مردمي هم تلاش کنند.

شرودر با اشاره به آمادگي آلمان براي مشارکت در اقدام هاي بشر دوستانه و کمک به پناهجويان گفت: نقش ايران در توسعه ثبات و صلح منطقه اي غيرقابل انکار است.

بر اساس این گزارش؛ گرهارد شرودر دیروز هم با علي شمخاني دبير شوراي امنيت ملي، محمد جواد ظريف وزير امور خارجه و همچنین رئیس مجمع تشخیص مصلحت دیدار و گفتگو کرد.

شرودر، هيات تجاري ۲۷ نفره آلماني را در سفر غيررسمي به ايران، سرپرستي مي کند.  

اين هيئت که بيشتر از نمايندگان شرکت هاي آلماني و از بخش اقتصادي اين کشور اروپايي هستند دو شب پیش وارد ایران شده و اعلام کرده اند به دنبال کسب جايگاه نخست تجارت با ايران هستند.

صدراعظم سابق آلمان الان به عنوان رئيس افتخاري اتحاديه بازرگانان خاورميانه و خاور نزديک موسوم به «نوموف» (NUMOV) محسوب مي شود.

 

نظر شما